Omega Speedmaster P - Moon Watch , manuell eller automatisk?

Måneklokka skal være med manuelt opptrekk og hesalite (plexiglass).. Da får du også "Approved by NASA ..." på baklokket!

Ferdig snakka.. :p

Når det er sagt: For bruk hver eneste dag som en "beater" er det mange klokker som vil tåle mer juling og gi deg mer "problemfri" bruk, her med automatisk urverk og safirglass som kanskje de viktigste faktorene.

Det er nok en grunn til at Nasa og Roscosmos har godkjent en klokke som har plexiglass og ikke safirglass.
Plexi sprenger ikke.
Etter min mening, er et automatisk urverk ofte mer utsatt en et manuelt : Rotoren er delen med mest vekt og når klokken får seg en hard sjokk, vil rotoren trykke ekstra hardt på urkverket gjennom akselen sin.

Jeg fikk en gang et 2824-2 ETA urverk å stoppe ved å hogge ved med stor øks men på en annen side hadde jeg en 2801-2(2824-2 uten automatisk module) i 3 år når jeg hamret hver dag på store bolter/muttere da jeg monterte store flenser(opp til 48 toms) på Melkøya og det uten noen problem.
Jeg har god tro i at rotoren kan slenge hardt på urverket.

Det Lemania basert urverk (og modifisert av Omega (861)) har mange deler som er overdimensjonert : det fikk jeg fra en urmaker som har jobbet i snart 30 år og startet med akkurat det Lemania basert urverk.
Det urverk er det mest testet urverk noensinne : av Nasa og Roscosmos i mange tiår.

Fra egen erfaring, ved veldig hardt slag blir det bare "hammeren" som kan komme seg ut av sporen sin og dette bare når kronometeren er startet.
Det bare gjør at man kan ikke stoppe kronometeren eller gjør en "reset" men klokken og kronometeren går forstatt.
Du kan lese om det der siden jeg har testet selv: http://www.tidssonen.no/forum/threads/debutere-med-omega-speedmaster-hjelp.28922/#post-420352

Om safirglasset. Baderom flisgulvet er et mareritt som mange fikk erfaring av...
Når glasset er knust i biter som kan vandrer på tallskiven, kan viserene bli stoppet.

Skulle jeg satse stort på et urverk, hadde det vær manuelt og testet fra før som det 861.
Med plexiglass.

Det betyr ikke at Auto-safir er dritt. Alt er avhengig av hva du skal gjør med klokken din.

crystal.jpeg

speedyg.jpeg

Redigert:
Takk for meget godt innlegg @Hammerfjord! Du har en masse gode poenger og jeg ser at mitt innlegg blir unøyaktig!

Poenget mitt var at safirglass er mer ripebestandig og sånn sett "bedre" ved all "normal" bruk. Samtidig er det lettere med et ur du slipper å trekke manuelt. Derav mine konklusjoner :)

Enkelte ting må man bare gjøre, selv om det finnes alternativer som tilsynelatende er enklere.

Man knyter skoene sine selv, selv om det er mulig å kjøpe sko med borrelås.
Man trekker sin manuelle Speedmaster selv, selv om det finnes varianter med automatisk opptrekk.

Takk for meget godt innlegg @Hammerfjord! Du har en masse gode poenger og jeg ser at mitt innlegg blir unøyaktig!

Poenget mitt var at safirglass er mer ripebestandig og sånn sett "bedre" ved all "normal" bruk. Samtidig er det lettere med et ur du slipper å trekke manuelt. Derav mine konklusjoner :)

Takk. Ja, jeg forstår poenget ditt. Hver løsning har sine fordeler og som sagt, alt er avhengig av hva du skal gjør med klokken din ;)
Jeg har kanskje 20 automatiske klokker i de cirka 30 jeg eier : mest av alle har safirglass også.
Da kan man si at jeg har ingenting mot disse løsninger og nytter vel disse fordeler.