Vis frem din(e) Zenith!

Tidligere vist under "dagens klokke", men den hører vel hjemme her også :)

24383758929_53ee4fb1bf_o.jpg
 
Hei, denne tråden må nok holdes liv i ja.
Jeg har fått muligheten til å kjøpe den siste Zenith el primero stratos flyback striking 10th som fabrikken hadde igjen, altså en overligger fra 2011.

Det jeg vet er at den kommer til AD i mai og det er modellen med lenke.
Denne har ligget hos fabrikken som en "glemt" klokke.

Jeg har noen konkrete spørsmål ang. Denne klokken da jeg ikke kan så frytelig mye om den.

Er denne klokken sjelden?
Hva er denne flyback komplikasjonen?
Hva betyr striking 10th?
Hva vil denne ligge på i verdi? Søker på chrono24 ligger disse til 50-60k (Nypris 88.000)

Takk for svar
 
Hei, denne tråden må nok holdes liv i ja.
Jeg har fått muligheten til å kjøpe den siste Zenith el primero stratos flyback striking 10th som fabrikken hadde igjen, altså en overligger fra 2011.

Det jeg vet er at den kommer til AD i mai og det er modellen med lenke.
Denne har ligget hos fabrikken som en "glemt" klokke.

Jeg har noen konkrete spørsmål ang. Denne klokken da jeg ikke kan så frytelig mye om den.

Er denne klokken sjelden?
Hva er denne flyback komplikasjonen?
Hva betyr striking 10th?
Hva vil denne ligge på i verdi? Søker på chrono24 ligger disse til 50-60k (Nypris 88.000)

Takk for svar

For å starte med det nest siste. Striking 10th er Zeniths versjon av såkalt foudroyant. Tradisjonelt sett har det vært en viser som bruker et sekund på en runde (i motsetning til en vanlig sekundviser som altså bruker 60 sekunder). Zenith har laget en vri der Striking 10th-mekanismen gjør at sekundviseren på kronografen bruker 10 sekunder på en runde, noe som er veldig kult og i teorien ganske nyttig for mer nøyaktig 10/dels sekund måling.

Flyback er en annen stoppeklokkefunksjon som gjør at man med et trykk på knappen stopper, resetter og re-starter kronografen. Nyttig hvis du for eksempel er jagerflyverpilot som har flere arbeidsoppgaver etter hverandre med faste tidsintervaller.

Er klokken sjelden? Så vidt jeg vet er alle Striking 10th-urene limiterte. 1969 i den vanlige utgaven, 1969 i Stratos-utgave med Fly-back, også en mengde andre modeller i lavt produksjonsantall i gull etc. - blant annet 500 Stratos i helsort som jeg er usikker på om er en del av den opprinnelige limiterte serien.

Nå skal man aldri si aldri, men umiddelbart så tror jeg ikke dette er investeringsobjektet som du kommer til å tjene penger på, men det er en kul klokke som absolutt kan forsvare nyprisen sammenlignet med hvilke kronografer du får til samme pris.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hagen90
Zenith er kult. Men er det riktig å si at Zenith og El Primero-verket handler mer om skjønnheten i arkitekturen og ingeniørskapet fremfor finishering/utsmykking, at sistnevnte kanskje er litt crude og ikke er heeelt der oppe?
 
Zenith er kult. Men er det riktig å si at Zenith og El Primero-verket handler mer om skjønnheten i arkitekturen og ingeniørskapet fremfor finishering/utsmykking, at sistnevnte kanskje er litt crude og ikke er heeelt der oppe?

Synes egentlig ikke det er stor forskjell på selve finisheringen på et El Primero-kaliber og for eksempel et Daytona-urverk, men med El Primero er det vel historien som er aller viktigst. Og det faktum at El Primero er et urverk som fortsatt gjør jobben uten å ha endret seg nevneverdig på snart 50 år.

Det er jo også Zeniths forbannelse. At deres sterkeste merkevare ikke er en modell, men et urverk. Sammenligner man da med Daytona, så kan de stadig gjøre forbedringer, men beholde arven, mens et El Primero-ur ikke vil være det samme uten den 50 år gamle teknologien på innsiden.
 
Oj oj! Her inne var det mye fint! Har aldri hatt noe forhold til Zenith. Hadde en vintage Sporto en stund, men den druknet litt i en strøm av andre vintage klokker på den tiden. I går fikk jeg inn en El Primero Grand Class Open i innbytte. Nydelig klokke men muligens litt stor for meg.
6539fb99-8e05-4431-9e47-84cc244b5eb5_zpstytslbcf.jpg

Og min gamle Sporto:
07_zps2mxavo2p.jpg
 
Finner ikke minnekortleseren min, så dere får tåle at jeg poster et bilde fra webben.
Plukket opp denne på mandag og er storfornøyd. Nydelig sak. Stål og subtile detaljer.

fd9f59d5d48b6d8a28228379a1adc469
Kan vi be om et bilde av denne nå eller? Elsker denne klokka.