SIHH 2016 (18. - 22. januar)

Jon Henrik

Ansvarlig redaktør
Medlem
12. okt. 2007
Innlegg
6.142
Sted
Fredrikstad
Jeg følger opp @Edzilla sin tråd om Baselworld 2016, og lager en for SIHH 2016 (18. - 22. januar).

Merkene som stiller ut er:
- Audemars Piguet
- A. Lange & Söhne
- Baume & Mercier
- Cartier
- Greubel Forsey
- IWC
- Jaeger-LeCoultre
- Montblanc
- Panerai
- Parmigiani
- Piaget
- Richard Mille
- Roger Dubuis
- Vacheron Constantin
- Van Cleef & Arpels

+ fra i år: Christophe Claret, De Bethune, H. Moser & Cie., Hautlence, HYT, Kari Vouitilainen, Laurent Ferrier, MB&F og Urwerk.

Hvilke prediksjoner, forventninger og ønsker har dere?
 
Ryktene vil ha det til at det er Pilot-kolleksjonen til IWC som skal fornyes :)

Mitt ønske: vekk med datovinduet som viser tre dager.

Som en bekjent sa: hvis det står at det er den 20. i dag, er jeg ikke dummere enn at jeg vet at det var den 19. igår og den 21. i morgen ;)
 
En IWC toolwatch som ser ut som en toolwatch.

Ved nærmere ettertanke kanskje IWC skulle prøve å se på eget design fra nittitallet og tidligere generelt. Mange av Ingenieur variantene siste årene ser ut som de er inspirert av Battlestar Galatica..
 
  • Liker
Reaksjoner: moses
H.Moser&Cie tyvstartet jo Pioneer-kolleksjonen sin som jeg hadde forventet komme på SIHH. Men kanskje noen flere material/skive-varianter?

H-Moser-And-Cie-Pioneer-Centre-Seconds-Watch-5.jpg
 
H.Moser&Cie tyvstartet jo Pioneer-kolleksjonen sin som jeg hadde forventet komme på SIHH. Men kanskje noen flere material/skive-varianter?

H-Moser-And-Cie-Pioneer-Centre-Seconds-Watch-5.jpg
Kult at de prøver, men prototypen jeg så tidligere i år føltes ganske billig og overdimensjonert. Ariel fra Ablogtowatch poppet bortom mens jeg ble vist den, og han kommenterte det samme. Urskiven er for stor, og dybden ned fra krystallen gir den en nærmest "hul" følelse. Det polerte bezelet er for stort, for rundt og for kraftig.

Så jeg håper på en 40 mm utgave. Da snakker vi brått kanskje et skikkelig fint bidrag i luksussportsklokke-kategorien.
 
Ryktene vil ha det til at det er Pilot-kolleksjonen til IWC som skal fornyes :)

Mitt ønske: vekk med datovinduet som viser tre dager.

Som en bekjent sa: hvis det står at det er den 20. i dag, er jeg ikke dummere enn at jeg vet at det var den 19. igår og den 21. i morgen ;)

Forstår heller ikke klokker med flere datoer i displayet, turnoff for meg...
 
IWC sin Pilot serie er inspirert av flyinstrumenter. Når den lange viseren dekker over datoen (verdien på flyinstrumentet) kl tre vil man fortsatt kunne lese av hva datoen (verdien) er over og under viseren det minutter det pågår.

Som feks et altimeter:

Her ville det være vanskelig å lese av verdien når viseren står kl tre om ikke det hadde vært for verdiene over og under.

 
Redigert:
Hvilke prediksjoner, forventninger og ønsker har dere?

Hmm.. Lite sannsynlig men kan jo drømme. ...

Lange & Söhne historical Pilot. Usannsynlig siden den vil konkurrere med IWC. Lange i stål ;) Like usannsynlig. VC Overseas med Geneva Seal inhouse cal og nydelig gråblå skive som et 5711-motstykke. VC traditionelle i stål;) Simpel JLC MC uten tall på skiven.
 
  • Liker
Reaksjoner: Guest571
Hmm.. Lite sannsynlig men kan jo drømme. ...

Lange & Söhne historical Pilot. Usannsynlig siden den vil konkurrere med IWC. Lange i stål ;) Like usannsynlig. VC Overseas med Geneva Seal inhouse cal og nydelig gråblå skive som et 5711-motstykke. VC traditionelle i stål;) Simpel JLC MC uten tall på skiven.

Wilhelm Schmid har jo vært veldig hard på at det aldri vil komme en Lange sportsklokke (men en superretro Pilot, går neeesten utenfor definisjonen?). Stål er nok ikke spesielt sannsynlig, og dermed oppstår kanskje et lite hinder som jeg tror er mer betydelig: faren for å bli stemplet som en kopi av Patek. Ikke til neste år, men kanskje en eller annen gang? :)

Det kan virke som om JLC sin Master Compressor gradvis kommer til å fases ut, eller kanskje få en real overhaling. De er ikke helt i tråd med etterspørselen i markedene nå, og jeg har fått inntrykk av at de selger dårlig.
 
Hmm.. Lite sannsynlig men kan jo drømme. ...

Lange & Söhne historical Pilot. Usannsynlig siden den vil konkurrere med IWC. Lange i stål ;) Like usannsynlig. VC Overseas med Geneva Seal inhouse cal og nydelig gråblå skive som et 5711-motstykke. VC traditionelle i stål;) Simpel JLC MC uten tall på skiven.

Veldig enig mht. VC. For av treenighetens sportsur velger jeg meg Overseas, særlig Chrono titanium, foran Nautilus og Royal Oak. Det er uret sitt, det (ikke at jeg har råd til det). Men, om enn eksklusivt lagd for dem, og med fare for å åpne pandoras eske her, ikke et true inhouse-verk i ei klokke fra VC til rett nord for 200k....akkurat det synes jeg er litt problematisk. Men det ryktes at et inhouse-verk er på plass ganske snart.
 
Redigert:
Aiaiai, snart braker det løs! Hvem skal ned? Er allerede på plass? Dere har å poste bilder dere tar her, eventuelt på instagram og oppgi brukernavnet deres.
 
Ny pilotklokke fra IWC på 40mm. Denne ser svært lovende ut, dog er jeg ikke helt solgt på dette med å bruke et Selitta urverk i en så dyr klokke. Litt samme følelse jeg hadde rundt Zenith Type 20 Extra Special, som nå er faset ut til fordel for versjonen i bronse med Elite verket (som nesten koster 20k mer). Hva mener dere om dette?

Den er veldig fin, men jeg synes det er litt dumt at datovinduet ikke er plassert lengre ut mot kanten av skiven slik at det følger samme linje som tallene. Blir en smule ubalansert. Slik er det vel når man bruker et "off the shelf" urverk som ikke er skreddersydd for klokken...

https://www.hodinkee.com/articles/the-iwc-mark-xviii-pilots-watch:

Kommer i sort og hvit skive:

36_IWC_IW327001_PT_Mark_XVIII_Front.jpg


39_IWC_IW327002_PT_Mark_XVIII_Front.jpg
 
Redigert:
Har vansker for å se hvordan prisen, pålydende 3950usd, kan forsvares.
Hvor stor kvalitetsforskjell kan det være på en så tilsynelatende enkel klokke, at den kan koste fem ganger så mye som feks en Stowa? Tusen dollar per bokstav i logoen?:confused:
 
  • Liker
Reaksjoner: Longhairdontcare