Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Takk for godt svar! Jeg la klokken min ved en feil helt inntil ladeporten på en MacBook her for noen dager siden. Det er jo en magnet i den. Kanskje dette kan ha gjort det. Men da bare venter jeg på å få stipendet inn på konto, så løper jeg opp til urmakeren :)
De fleste urmakere vil nok avmagnetisere et ur som er kjøpt hos dem uten noen kostnad;)

• Liker
Reaksjoner: O.S.P og Hammerfjord
Takk for godt svar! Jeg la klokken min ved en feil helt inntil ladeporten på en MacBook her for noen dager siden. Det er jo en magnet i den. Kanskje dette kan ha gjort det. Men da bare venter jeg på å få stipendet inn på konto, så løper jeg opp til urmakeren :)

Vel mulig siden du kan ikke huske at den fikk seg juling...
Dette kan ikke skje med de ny silikon fjær men den brukes ikke i den Speedmaster Pro.
Den har i sted et skjold over urverket som kalles ofte "dust shield" men som er egentlig lagd av antimagnetisk metal(soft iron) og har som mening å beskytte urverket mot magnetisme. Tallskiven gjor det også.
Men over 1000gauss blir det alt for sterk...
Forklart der:
http://www.watch-insider.com/reportages/omega-defeats-mechanical-watchs-enemy-no-1/

• Liker
Reaksjoner: fettstykket og O.S.P
Ser en 145.022 på KS nå med byttede visere, så det erstor forskjell mellom visere og skive. Er det mulig å be om slike deler ikke byttes på service? Dette ødelegger vel litt av verdien på klokken (for mange)

Ser en 145.022 på KS nå med byttede visere, så det erstor forskjell mellom visere og skive. Er det mulig å be om slike deler ikke byttes på service? Dette ødelegger vel litt av verdien på klokken (for mange)

Ja, det er ikke noe jeg ikke hadde likt heller...
Og ja det går an å unngå det: Man må bli veldig tydelig på dette før servicen på eldre klokker;)

Så utrolig deilig klokke, vært på jakt i en stund nå, ingen fra 2015 som er til salgs :(
Bare å følge med. De dukker opp her med jevne mellomrom. Har blitt lagt ut 3-4 stk 2015 mod her siden i sommer, inkludert min egen. De blir som regel solgt ila 24 timer, så det lønner seg å titte ofte innom og ha penger klare.

• Liker
Reaksjoner: harrkan
Bare å følge med. De dukker opp her med jevne mellomrom. Har blitt lagt ut 3-4 stk 2015 mod her siden i sommer, inkludert min egen. De blir som regel solgt ila 24 timer, så det lønner seg å titte ofte innom og ha penger klare.

Kjenner jeg begynner å bli litt utålmodig, blir kanskje et besøk hos Bjerke i nærmeste framtid.

Tror jeg har funnet min favoritt Mark II-variant:
attachment.php

Jeg har undersøkt litt om hvordan Speedmasteren ble valgt av NASA i kveld.
Var litt interessert i hvilke andre modeller som ble testet i 1964.
Viser seg at det kun var tre kronografer som ble testet.

• Rolex Cosmograph ref. 6239 (Pre-Daytona)
  • Wittnauer (Longines) Genève Professional Chronograph 242T
  • OMEGA Speedmaster Professional 105.003
Hamilton sendte også inn et forslag, men det var en lommekronograf, og ble forkastet av NASA.

Nå vet jo alle at Speedy vant alle testene og ble måneklokka. Men jeg synes det var interessant å se hvordan Wittnaueren så ut, den kunne jo tross alt ha endt opp som måneklokka i dag.
(Og alle vet jo hvordan en Daytona ser ut)
Jeg hadde hvertfall ikke sett den før, så her er et galleri med den, og et bilde av Rolexen samt den første Speedymodellen som ble brukt av NASA. Det er mulig Rolexen hadde svart skive, det vet jeg ikke nøyaktig.

Ellers var det en veldig velskrevet historikk over utvelgelsen på denne siden her:
http://monochrome-watches.com/omega-speedmaster-history-part-1-early-pre-moons/

aRri5pj.jpg

tLaGIKT.jpg

3Z0VEw7.jpg

7fbYPcj.jpg

9vo4QZc.jpg

CyB4EHK.jpg

8faecqy.jpg

S1dUKXr.jpg

Redigert:
Er det noen som kan si meg hva dette her er?:) Har fått tilbud om å kjøpe denne speedmasteren for 11 000,-.. Men vet ingenting om hvilken alder eller utgave det er. Uret har manuellt opptrekk og ser spennende og Vintage ut..:cool:
*Head only"
18ACD697-CACE-455D-B299-7ADCCF8F1B0D.png_zpsmgmy9hjk.jpeg

2D45A61B-AAFA-4E0A-B101-4E050F80CBFE.png_zpsnxwygurn.jpeg