Gustafsson & Sjögren

Medlem
25. juli 2012
Innlegg
6.047
Sted
Troms
OBS: Posten ble rettet opp etter misoppfattelse angående "in-house"/ "egen manufaktur" og "basis"/ "ébauche" definisjon av urverket.

GoS er et ganske ung varemerke fra nabolandet Sverige og de har hovedsakelig gjort seg kjent med sin Damaskus signatur.
Før i tiden hadde de restaurert eldre urverk, brukt ETA, Soprod og fikk også en sammarbeid med Martin Braun som leverte den urverk "basis" på Caliber 01.
Nå er det en Technotime urverk "basis" for Caliber 02.
Med dobbel fjærhus og 5 dager gangreserve, som senere skal ha sin top plate i damaskus selvfølgelig.
Urverket skal brukes først og fremst i den Winter Nights kolleksjon.

http://www.goswatches.com/index.php?lang=en

Eldre reviews der:
http://www.ablogtowatch.com/gustafsson-sjogren-winter-nights-watch/
http://monochrome-watches.com/gustafsson-and-sjogrens-arctic-cool/



 
Redigert:
Flotte klokker fra Sverige!

Men er det ikke veldigt hardt att komme in på denna marknaden med så högt pris?
Måste vara många duktiga märken som inte klarar den hårda konkurrensen?

DW må vara mer lett med tanke på den låga prislappen.
 
Flotte klokker fra Sverige!

Men er det ikke veldigt hardt att komme in på denna marknaden med så högt pris?
Måste vara många duktiga märken som inte klarar den hårda konkurrensen?

DW må vara mer lett med tanke på den låga prislappen.

Jeg har en venn som er i urmaker skole i Sverige. Han sin lærer jobber med GoS: Det er bare en 3 manns foretak.
Ja det er ikke noe stor produksjon: Kanskje rundt 10 klokker per år. Det er jeg ikke helt sikkert på siden de er avhengig av enkelte bestilling som kan umulig bli regelmessig.
Men en del interesse verdens rund melder seg: I Asia og midten-øst også.
Og mange kjente nettsider har snakket om GoS over de siste årene.
Høy og høy pris...For mange ja, det er det.
Men man må også forstå at hele prosessen tar tid og er krevende: Mye mer enn en vanlig stål/gullkasse.
De holder seg til en kundekrets som søker ekslusivitet og tradisjonell håndarbeid med en skandinaviske vri: Ikke mange er på bannen der, spesielt når det er snakk om å produsere 1/1 stykk.
Etter min mening har de mye mer sjans å overleve enn for eksempel den siste "gjenfødsel" av Angelus eller andre eksklusive merker som produserer "ingen klokke under 500K."
Tid skal vise.
Jeg håper at de kan fortsette.
 
Redigert:
Enig i din mening!
Håper og att de kan fortsette!

Men TROR att de flesta och även dette merke görs på fritid/hobbynivå i starten för att se om kunderna finns.

Ikke så att märket/bolaget går i konkurs om ikke noen köper uren. De "ansatte" får en "vanlig" paycheck på et annat sted.
 
"In-house" @Hammerfjord? Kjenner du ikke igjen urverket? ;)

Technotime TT 718.

Men ja, GoS kommer nok til å gjøre store endringer på verket med damaskstål etc. Liker det de gjør, og føler ikke de trenger å kalle urverkene sine "in-house" for å demonstrere verdien i produktene. For det gode håndverket er tilgjengelig med det blotte øye.

EDIT: Det bør understrekes det faktum at verket er basert på TT 718 ikke er forsøkt hemmeligjort – snarere tvert i mot er det nevnt eksplisitt flere steder i den offisielle pressemeldingen :) "In-house"-begrepet forekommer, men det er som kjent stor debatt om hva som er/ikke er in-house. Verket er et manufakturverk i den forstand at det Technotime står for produksjonen av verket, på samme måte som f.eks. Vaucher og sine verk.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
"In-house" @Hammerfjord? Kjenner du ikke igjen urverket? ;)

Technotime TT 718.

Men ja, GoS kommer nok til å gjøre store endringer på verket med damaskstål etc. Liker det de gjør, og føler ikke de trenger å kalle urverkene sine "in-house" for å demonstrere verdien i produktene. For det gode håndverket er tilgjengelig med det blotte øye.

EDIT: Det bør understrekes det faktum at verket er basert på TT 718 ikke er forsøkt hemmeligjort – snarere tvert i mot er det nevnt eksplisitt flere steder i den offisielle pressemeldingen :) "In-house"-begrepet forekommer, men det er som kjent stor debatt om hva som er/ikke er in-house. Verket er et manufakturverk i den forstand at det Technotime står for produksjonen av verket, på samme måte som f.eks. Vaucher og sine verk.

Ho ja sant, urverket er laaaannnngt unna å bli fra egen manufaktur:(
Vel, jeg fikk først et "déjà vu" inntrykk på urverket: Den "sommerfugle" kutt i sin topp-plate...
Men jeg tenkte ikke videre fordi de annonserte det som "...our new manufacture caliber" på sin FB side.
Siden enn av de jobber på urmakerskolen tenkte jeg at de hadde en "plattform" for å utvikle det.
Jeg har nok vært for rask og godtroende der...
Til og med min venn som er kjent med en av de 3 men der, trodde på det også.
Men alle urverk "basis" eller "ébauche" stemmer fra noen manufaktur: Hva prøver GoS å si der ?

Ja jeg er kjent med Technotime fra før men hadde ikke oppfattet at urverket var fra dem: Helt ærlig, jeg følger ikke opp disse "tvilsom" virksomheter, spesielt fordi de er ikke helt sveitsisk...
Technotimes hovedeier er fortsatt kinesisk: Chung Nam group Hong-Kong. De eier Roamer også bla...
http://www.chungnam.com/chungnam_watch.php
De driver med urverk og klokkedeler: Ikke noe skrytt for en sveitsiske produsent å bli affiliert til disse...Vel, min mening.
Vi vet hvordan dette ofte ender: Sånn at alle delene er lagd i Kina og får seg "finish" og montering i Sveits. Til og med for de urverk... Fordi ett urverk faller også under det 50/60% Swissness lovverk.
Jeg har lest en artikkel som påstått at alt hos Technotime er produsert i Sveits men vi vet aldri hva de gjør for å kutte på kostnadene...
Det var ganske misplasert å snakke om urverket som "...our new manufacture caliber..." syns jeg:rolleyes:o_O
http://www.technotime.ch/en/movements/manuel-movement-tt-718.html

Posten på FB var bare noen få timer gammel når jeg så den: Fikk ikke med meg den offisiell pressemelding nei.
Takk for å rette meg opp og beklager for feilen i tråden.
Neste gang skal jeg sjekke mer i dybde. Stor varemerker driver mindre med sånn ordspill...
Tag Heuer har nok satt en ny standard med sin bomtur der, angående sin "uheldig" 1887 annonsering.

GoS annonsering på FB under:
https://m.facebook.com/profile.php?id=115879831790146&__mref=message_bubble
 
Redigert: