GMT-funksjonen på 116710LN.

Medlem
3. feb. 2013
Sted
Lillestrøm
Hallois.

Jeg har et spørsmål angående GMT-funksjonen på klokken.

Jeg stilte GMT-viseren seks timer bak timeviseren - etter ca. en lang arbeidsdag har timeviseren nå straks tatt igjen GMT-viseren.

Det bisarre med dette er at akkurat det samme skjedde med min forrige 116710LN.

Det koker da ned til dette: er det ren tilfeldighet at det er samme feil med begge urene, eller er det noe jeg ikke har forstått med funksjonen?

• Liker
Reaksjoner: larskp86
Hæ?

Timeviseren gjør jo to omdreininger for GMT-viserens ene omdreining innen samme døgn. Så klart timeviseren vil "ta igjen" GMT-viseren i løpet av et døgn. Timeviseren går mao. dobbelt så fort sammenlignet med GMT-viseren.

• Liker
Reaksjoner: MrRambutan
Kan man stille GMT-viseren? Hvis, så har jeg aldri tenkt tanken. Trodde egentlig bare det var å justere bezel til den andre tidssonen.

På 116710 kan man justere timeviseren separat. Eller man kan justere den i sammenheng med timeviseren. Man kan også rotere bezelinsert i 24 klikk.

Selv lar jeg GMT-viseren og timeviseren være synkrone her hjemme. Og justerer timeviseren for lokal tid der jeg reiser og lar GMT-viseren indikere tiden hjemme.

• Liker
Reaksjoner: andres
FYI.
24t viseren (GMT viseren) er i dag ment å vise egen tidssone (hjemmetid). Time viseren som kan hurtig-stilles i hele timer, er ment å vise lokal tid.
En tredje tidssone kan midlertidig vises ved å vri på 24t beselen.

Opprinnelig skulle et "pilot" ur vise fast GMT tid, som er den globale tid for flyvning.
De tidligste Rolex GMT kunne ikke stille timeviseren individuelt, så da var det mer praktisk å "snu" dette ved å benytte 24t beselen ved å vri denne til ønsket lokal eller GMT tid.

• Liker
Reaksjoner: Thomas84
OK, jeg har bare hatt +/- 30 år gamle GMT og der kan man vel ikke justere den?

Og, for ordensskyld, så kan det være greit å vite at Explorer 2 (216570 med 3187) har samme funksjon rent funksjonsmessig som 116710 med 3186.