Patek 5711 venteliste?

Dette er akkurat som knivene fra Randall, verdenskjente fighting-knives fra ww2 og vietnamkrigen. Skal du bestille en må du betale et depositum og vente ca 3 år før du får den, du får ikke bestille flere av gangen. Dette er som Patek, kvalitet. Det er IMHO et svært dannet produkt men ikke vært å vente på. På klokkesiden - jeg har ingen Patek og kommer ikke til å kjøpe en, når det gjelder Randall knives har jeg en, dette blir min eneste. Trenger ikke vente på å handle topp kvalitet.
Tom

• Liker
Reaksjoner: Tag Heuer
Det er trist at du ikke får oppleve Patek i eget eie. Glem kvalitet, materialer, presishet etc. Patek bringer en helt annen følelse på hånda enn noe annet! Nå har jeg ikke prøvet Lange, annet enn i korte øyeblikk, så jeg vet ikke om det er magi der.. Men for all del, gammal Rolex er moro det og:)

Det er trist at du ikke får oppleve Patek i eget eie. Glem kvalitet, materialer, presishet etc. Patek bringer en helt annen følelse på hånda enn noe annet! Nå har jeg ikke prøvet Lange, annet enn i korte øyeblikk, så jeg vet ikke om det er magi der.. Men for all del, gammal Rolex er moro det og:)
For så vidt enig, har prøvet Patek og de er flotte med nydelig kvalitet men hva er vitsen med å betale - og vente i det uendelige for å kjøpe et ur man ikke kan bruke ( vil bruke) som en daglig beater år-etter år. Greit nok å ta vare på den til neste generasjon så lenge den ligger i skuffen 11 av 12 måneder. For meg handler det om et kvalitetsprodukt som du kan "mishandle" døgnet rundt og bare leverer. Bonus er i mine øyne også at du ikke behøver å betale "skjorta" for en service etter en 8-12 år. Misforstå meg rett - dette er nydelige ur men ikke et en-klokkes ur man har på seg 24/7.
Tom

5711: Viktig å skille mellom hvit og blå skive. Hvit skive er tydeligvis mindre populær, da ventetiden er rundt 4-5 måneder (Bjerke).

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Kunne man teoretisk bestilt en med hvit skive og be om å bytte til blå skive da? Eller er det helt utopisk tankegang i Patek-land.

Må si at F.P. Journe er i en helt annen divisjon enn Patek. Både når det gjelder opplevd kvalitet, finish, presisjon på verket å ikke minst hva angår innovasjon. Det siste har vel Patek ikke prioritert i noe særlig grad foruten deres 175 års-jubileumsklokke. Å den er det vel bare avdøde Liberace som kunne ha brukt uten å bli gjort til latter.
Kunne jeg hatt en "175", så skulle jeg glatt stått rakrygget gjennom både latteren og den hånen som da ville møtt meg:D

Enda en division? Hm. :)
Må si at F.P. Journe er i en helt annen divisjon enn Patek. Både når det gjelder opplevd kvalitet, finish, presisjon på verket å ikke minst hva angår innovasjon. Det siste har vel Patek ikke prioritert i noe særlig grad foruten deres 175 års-jubileumsklokke. Å den er det vel bare avdøde Liberace som kunne ha brukt uten å bli gjort til latter.

For så vidt enig, har prøvet Patek og de er flotte med nydelig kvalitet men hva er vitsen med å betale - og vente i det uendelige for å kjøpe et ur man ikke kan bruke ( vil bruke) som en daglig beater år-etter år. Greit nok å ta vare på den til neste generasjon så lenge den ligger i skuffen 11 av 12 måneder. For meg handler det om et kvalitetsprodukt som du kan "mishandle" døgnet rundt og bare leverer. Bonus er i mine øyne også at du ikke behøver å betale "skjorta" for en service etter en 8-12 år. Misforstå meg rett - dette er nydelige ur men ikke et en-klokkes ur man har på seg 24/7.
Tom

Det finnes sikkert mange Patek-brukere slik du refererer til. Jeg tror samtidig at du har mange i andre enden av skalaen. Personlig bruker jeg min 5711 omlag 5/7 dager i uken, og det er kun ved fjellklatring, tøffe byturer og lignende at klokken er vaksinert mot bruk.

Jeg har etterhvert hatt en del Rolex sportsur - både nytt og vintage. Felles er imidlertid at jeg ikke brukte de nevneverdige tøffere (eller mildere) enn hva jeg gjør med 5711en. Jeg er likevel enig med deg i at Patek ikke er klokker man mishandler døgnet rundt. Da er antagelig en Pelagos mer egnet.

Forrige service kom forøvrig på 6k.

Jeg elsker min 5711 og den brukes ca 5/7 dager i uken. Brukes med forsiktighet slik jeg gjør med alle mine klokker.

Journe er utvilsomt mer spektakulært og urverksfinishen mer slående enn f.eks. hos Pateks "standardverk" a la 324. Merkevaremessig er de mindre independentmerkene imidlertid forbundet med mye større usikkerhet enn de store merkevarene a la særlig Patek. For mitt vedkommende legger jeg kanskje særlig vekt på serviceapparat og antatt fremtidig annenhåndsverdi når/hvis jeg skal kjøpe klokker i den prisklassen. Det føles alltid lettere å kjøpe en dyr klokke, hvis man ikke går på en for stor skrell hvis man engang må selge.

Jeg har vært å sett på Journe flere ganger, og virkelig likt det jeg har sett og prøvd. Fraværet av AD/representant i Norge, antatt høye servicekostnader og det faktum at det er ungt merke med uviss fremtidig (merkevaremessig, økonomisk og designmessig) utvikling, har gjort at jeg personlig ikke har klart å "klinke til" helt ennå. Men fantastiske klokker er det, for all del.

• Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen