Sevenfriday P3-1 (vs. Longines HydroConquest)

Medlem
25. sep. 2012
Sted
Bergen
Hei,

Ser litt på Sevenfriday P3-1, hva tenker dere om denne med Miyota movement? Har andre klokker i samlingen, diver og Steinhart Ocean Two, så dette blir en sommerklokke.
Sett også på Longines HydroConquest, så det står mellom disse to.

Dette er litt to forskjellige klokker, men liker begge to.

Så spør hva dere tenker om disse/den :)

Takk for all svar.

Jeg tenkte litt på Sevenfriday selv en stund, men slo det fra meg. Det er absolutt en kul klokke som er særegen, og jeg liker de godt. For min del hadde det på tidspunktet ikke blitt en sommerklokke eller noe slik, men en hverdagsklokke, og der klarer jeg rett og slett ikke å se så mange situasjoner der den vil passe og se pen ut. Derimot som sommerklokke på stranda, på hytta, med shorts og t-skjorte ute i sola. Der tror jeg virkelig denne klokken er i sitt rette elemen

Hydroconquest er også en klokke jeg liker godt, men jeg har blitt noe påvirket til å kanskje synes at den mangler noe. Den er litt vel enkel, mangler noe krydder, mangler noe helt særegent. En pen klokke uten tvil, men jeg føler en sommerklokke skal være litt krydret, litt morsom, litt spenstig. Der trur jeg P3-1 vil gjøre det strålende!

Takk for bra svar :)

Nei, Sevenfriday passer nok best som sommerklokke når en går med shorts og t-skjorte, men kan ikke si det er så mange slike dager i Bergen...

Jeg prøvde Hydroconquesten i dag. Den er enkel det må jeg si, så noe sommerklokke er det vel ikke, blir vel mer hverdags/anledninger. Jeg har en Seiko diver i samlingen, som ligner litt. Ellers har jeg egentlig to sommerklokker (Armani og Swatch Sistem51) og en Steinhart Ocean Two white som jeg bruker til fine anledninger og sommeren med NATO.
Så da vet jeg ikke helt anledning til Hydroconquesten. Vanskelig å gå inn i butikk mens en har "sommerklokke" i hodet også ser man Hydroconquesten, det var litt vanskelig. Jeg tenker det må være til fine anledninger den også, siden jeg har kanskje nok sommerklokker?

Syns da absolutt at en Hydroconquest på nato kvalifiserer seg som en sommerklokke. Hydroconquest er en robust daglig beater som fungerer til det aller meste, slik som Seiko Diveren. Tatt det i betraktning blir den kanskje for lik Seiko Diveren? Eneste anledningen Seikoen ville blitt valgt fremfor Hydroconquesten blir kanskje om du er redd for å lage merker i den? På en annen side vil det nok være en oppgradering kvalitetsmessig fra Seikoen, så den kan jo flippes videre.

Sevenfriday er en tøff klokke, men ser at den flippes som regel ganske fort. Som det er nevnt over tror jeg den gjør seg bra til t-skjorte i sola, men neppe til så mye annet. Miyota urverket holder i følge flere like god standard som ETA. En av de som hevder dette er, ikke overaskende, SvenFriday-grunnleggeren Daniel Nieder:p

@acnorway har vel hatt både Sevenfriday og Longines Conquest GMT om jeg ikke husker feil. Kanskje han har noe å legge til...? o_O

Takk for svar!
Ja, ser også at den passer veldig flott til mørkeblå gummireim, eller blå Hirsch som denne. Veldig flott!

Jeg tror muligens jeg flipper Seiko diveren, men som du sier også ja, Seiko framfor Hydroconquesten siden er redd for å lage merker i den. Den ville nok ikke blitt en klokke jeg bruker på jobb slik som Seiko diveren (barnehage..), men etterpå og ellers mye. Men det er jo ganske elegant klokke til dress og finstas at jeg vil ikke ha noe hverdagsmerker i den :(
Tror nok Seikoen blir flippet videre om den kommer i hus!
Klarer ikke helt å bestemme meg, om kjøp, om jeg vil ha svart eller blå. I butikken så svart mye bedre ut siden på den blå modellen, så så den blå skiven veldig "billig" ut, og minnet meg om disse Invicta med blå og gull.. Men når jeg ser bilder av klokken fra andre, i sollys så ser den mye bedre ut!
Ellers her er bilder fra når jeg prøvde:

IMG_1437.jpg
"]
IMG_1438.jpg
"]
IMG_1439.jpg
"][/SPOILER]

Hmm ja enig der, kanskje jeg skal utelukke Sevenfriday. Vet ikke hvordan Longines er som merke når man skla selge igjen, synker de mye i pris gjennom årene?

Redigert:
Tror du må legge til bildene på nytt, jeg ser dem hvertfall ikke:(
Personlig syns jeg Hydroconquest er mer en daglig beater enn en dressklokke, det gjelder forsåvidt nesten alt av dykkerklokker. Hydroconquest er solid bygget, så den tåler garantert en trykk!
Hvilken skive som er finest blir en smakssak, syns både den sorte og blå passer til det aller meste.
Longines er nok ikke det merke som holder seg best i pris, men tror det kommer ann på modell. Jeg ville helt klart gått for å kjøpe brukt, så slipper du å ta noe særlig med tap når den skal flippes videre i jakten etter sub;)
Raskt søk i K/S viser at Hydroconquest går fra ca. 5,5k og oppover, alt etter stand.
@FredEv1 selger en blå utgave, har sett denne live og er absolutt en flott kokke!

• Liker
Reaksjoner: FredEv1
Nei ordnet det nå, se posten over igjen. Gikk visst ikke an å legge de i spoiler :eek:

Ja de jeg prøvde er ikke automatic som du ser på bildene, men quarts så. Automatiske var litt mer enn jeg vil bruke, i tillegg er jeg litt lei av å trekke de opp hver gang jeg skal bruke en annen klokke noen dager.. Har ikke winder, ellers har jeg to automatiske så det holder synes jeg! Bjerke hadde fin pris på de så det blir nesten samme pris på quarts versjonen brukt og ny.

Der kom dem:)
For min del (og 99,9% av forumet) så gir mekaniske klokker noe helt annet enn batteridrevet armpynt. Har ikke winder selv, men den korte tiden det tar meg å stille og trekke opp mine mekaniske er bare en del av kosen. Skal du videreselge en Hydroconquest Quartz vil jeg påstå at du er heldig om du får igjen 1/3 av nyprisen.

Hm ja, det er egentlig sant..
Men hvis jeg kjøper hos Bjerke er det en del kundefordeler.. Er det verdt å kjøpe automatisk versjonen brukt (her på TS), enn quarts versjonen hos Bjerke til 4890,- (og kanskje jeg kan få en "snill pris" i tillegg)? Det er det jeg stusser på. Jeg liker veldig godt automatisk, men synes tilbudet til Bjerke for quarts er ganske bra. Automatisk hos Bjerke kostet 6xxx,- og noe, på tilbud.

Syns da absolutt at en Hydroconquest på nato kvalifiserer seg som en sommerklokke. Hydroconquest er en robust daglig beater som fungerer til det aller meste, slik som Seiko Diveren. Tatt det i betraktning blir den kanskje for lik Seiko Diveren? Eneste anledningen Seikoen ville blitt valgt fremfor Hydroconquesten blir kanskje om du er redd for å lage merker i den? På en annen side vil det nok være en oppgradering kvalitetsmessig fra Seikoen, så den kan jo flippes videre.

Sevenfriday er en tøff klokke, men ser at den flippes som regel ganske fort. Som det er nevnt over tror jeg den gjør seg bra til t-skjorte i sola, men neppe til så mye annet. Miyota urverket holder i følge flere like god standard som ETA. En av de som hevder dette er, ikke overaskende, SvenFriday-grunnleggeren Daniel Nieder:p

@acnorway har vel hatt både Sevenfriday og Longines Conquest GMT om jeg ikke husker feil. Kanskje han har noe å legge til...? o_O

Basert på hva trådstarter har i boksen fra før av så hadde jeg gått for Sevenfriday. Veldig morsom som er litt annerledes enn alt annet :)

Nå er det også noen momenter ved SF man bør være klar over.
1. De benytter seg av mineralglass som får lettere riper enn f.eks. safir og som ikke er mulig å polere på samme måte som plexi
2. Ikke noe jeg ville ha badet med basert på vanntettheten
3. Dette punktet gjelder nok for de fleste automatiske klokker i "billige" prisklasser; når det er tid for service så er service-kostnaden en ganske stor prosentandel av klokkens verdi.

Kan man leve med disse ulempene så er SF et godt valg :)

Så skal det sies at Longines leverer god kvalitet og et solid og gjennomprøvd produkt.

Hm ja, det er egentlig sant..
Men hvis jeg kjøper hos Bjerke er det en del kundefordeler.. Er det verdt å kjøpe automatisk versjonen brukt (her på TS), enn quarts versjonen hos Bjerke til 4890,- (og kanskje jeg kan få en "snill pris" i tillegg)? Det er det jeg stusser på. Jeg liker veldig godt automatisk, men synes tilbudet til Bjerke for quarts er ganske bra. Automatisk hos Bjerke kostet 6xxx,- og noe, på tilbud.
Er ikke i tvil om hva jeg hadde valgt. Om du får mekanisk hos Bjerke til 6xxx,- er det et godt tilbud mtp. at de har i underkant av 9k som normal pris (7k for quartz).

• Liker
Reaksjoner: wreckmaster
Basert på hva trådstarter har i boksen fra før av så hadde jeg gått for Sevenfriday. Veldig morsom som er litt annerledes enn alt annet :)

Nå er det også noen momenter ved SF man bør være klar over.
1. De benytter seg av mineralglass som får lettere riper enn f.eks. safir og som ikke er mulig å polere på samme måte som plexi
2. Ikke noe jeg ville ha badet med basert på vanntettheten
3. Dette punktet gjelder nok for de fleste automatiske klokker i "billige" prisklasser; når det er tid for service så er service-kostnaden en ganske stor prosentandel av klokkens verdi.

Kan man leve med disse ulempene så er SF et godt valg :)

Så skal det sies at Longines leverer god kvalitet og et solid og gjennomprøvd produkt.

Hmm ja, men litt vanskelig å få en SF P3-1 som jeg har lyst på, til en fin pris. Hydroconquesten automatic er jo billigere :p Men flipper nok ut Seikoen da, eller Steinharten. Har mineralglass på en annen klokke, klart meg fint uten riper liksom :)
Ja er jeg nødt til å ta service, gjelder det Longinesen også?

Er ikke i tvil om hva jeg hadde valgt. Om du får mekanisk hos Bjerke til 6xxx,- er det et godt tilbud mtp. at de har i underkant av 9k som normal pris (7k for quartz).

Ja vet, men 6900 eller 6300,- (husker ikke helt hva prisen var), er litt mer enn det jeg hadde tenkt.. En quarts til 4900 (og kanskje litt pruting) er jo ikke så gale mtp 7k for ny. Så dilemma!

Oppdatering.

Var innom Bjerke i dag, de hadde ikke automatiske versjonen.. Trodde virkelig jeg så den sist men nei, de hadde en annen vel og merke, men ikke så fin. Og hadde ikke så lyst å betale 5k for quarts, så da får jeg bare vente til noe dukker opp.