Klokkecafé – løst og fast om klokker

WOW - skuffet i en skuff?

Du verden!
Her leter jeg etter et kompass og hva dukker opp innerst i en skuff!!??

En gammel Timex Datalink av første generasjon!!
Dette er modellen med skinnrem. Det er skinnremmen som sitter på her fortsatt!

WP_20150422_18_01_20_Pro.jpg

Da jeg arbeidet som lærer i '95 hadde vi et prosjekt sammen med Timex. Vi fikk da et klassesett med slike klokker. Det var tilstrekkelig til at fruene til meg og IKT-ansvarlige også fikk hver sin. Min "bedre halvdel" brukte ikke klokken så mye, men som dere ser så fikk den noen riper...

Min var av den rimelige modellen med gummiremmen som hadde Microsoft logo og den binære koden for "Listen To The Light". Den, sammen med komplett boks, disketter etc ble gitt til Teknisk Museum. At denne lå i en skuff hadde jeg glemt. Det er jo litt hyggelig å ha (fortsatt) en slik klokke. Dette er et stykke norsk industrihistorie og beviset på at Norge hadde Smart-klokker på 90-tallet!

:cool:

Vintage Casio - død?

En kollega her har en gammel "slutten av 70-tallet" Casio. Denne har han brukt siden. Det er en kjent digital modell med alarm og stoppeklokke.

Denne har nå konket ut, og ser død ut. Han trodde det var batteri og var hos urmaker for å skifte. Selv med nytt batteri kom det ikke liv i denne. Det er vel ikke så mye mer å gjøre med en slik? Han regner med at den er død og klar for graven....

:cool:

Watchpaper har skrevet en artikkel om ''The best watch for your buck in 2015''.

De skriver om klokker i flere prisklasser, alt fra under $500 til under $10,000. Til å være under $300 må jeg si at Erroyl Heritage Royal 300 virkelig var pen. Kanskje det blir min sommerklokke i år.

Erroyl har faktisk en konkurranse akkurat nå, der de deler ut en Heritage Royal 300. Sjekk de ut på Instagram for mer infromasjon.

Redigert:
Googlet øynene røde etter 21mm natos, men det er slim pickings. Noen tips utover de tre første forslagene til google?

Denne posten fra WUS hvor en fyr dykker med en 30m WR Casio var veldig artig:

Can I dive with a 30m WR watch? An empirical experience

Mener denne redselen for vanntetthet, som nok i stor grad stammer fra de veldig konservative bruksanvisningene til produsentene, er veldig overdrevet. Ref. Oris sin nye dykker som ble presentert på Basel i år - denne har "bare" 100m vanntetthet, og jeg leste flere poster rundt på diverse forumer hvor folk var misfornøyde over at Oris hadde gitt den en WR-rating som "ikke var nok til at den kunne brukes til vanlig bading en gang".

Her har jeg en helt annen oppfatning. 100m betyr faktisk 100m, gitt at klokken har bestått trykktest før bruk og at kronen ikke trekkes ut under vann. En skrukrone eller pakning i kronehalsen gir selvsagt ekstra sikkerhet her. For eksempel er Certina sitt "DS" konsept veldig bra på denne måten, med én pakning i kronen og to i kronehalsen. Selv de mer "dressy" variantene deres med 100m vanntetthet som har "DS" stempelet kan nok dykkes med ned til denne dybden og vel så det...

Bestefaren min har en Seiko fra 80 tallet som han har brukt hver dag så lenge jeg kan huske. Den har vært på armen under vedhogst, bygging av brygge i fjæra, bading, snekring, baking - alt. Denne har ikke en gang oppgitt mer enn "water resist" på baklokket, ikke et ord om hvor mange meter. Dette er en tynn og ganske dressy klokke, og jeg tror den bare har fått nye pakninger en eller to ganger... Etter alt den har vært igjennom så går den fremdeles som "en klokke".

Så dette viser vel egentlig at om du bare trykktester klokken din så kan du nyte sommeren med den på armen uten å bekymre deg særlig. Om du har en klokke som ikke har skru-krone eller pakning i kronehalsen, altså ikke laget for særlig sporty aktiviteter, så må du selvsagt være mer forsiktig rundt vann. Men så tviler jeg på at en slik klokke er den som sitter på armen når du hopper i sjøen fra bryggen uansett... :)

Redigert:
Denne posten fra WUS hvor en fyr dykker med en 30m WR Casio var veldig artig:

Can I dive with a 30m WR watch? An empirical experience

Mener denne redselen for vanntetthet, som nok i stor grad stammer fra de veldig konservative bruksanvisningene til produsentene, er veldig overdrevet. Ref. Oris sin nye dykker som ble presentert på Basel i år - denne har "bare" 100m vanntetthet, og jeg leste flere poster rundt på diverse forumer hvor folk var misfornøyde over at Oris hadde gitt den en WR-rating som "ikke var nok til at den kunne brukes til vanlig bading en gang".

Her har jeg en helt annen oppfatning. 100m betyr faktisk 100m, gitt at klokken har bestått trykktest før bruk og at kronen ikke trekkes ut under vann. En skrukrone eller pakning i kronehalsen gir selvsagt ekstra sikkerhet her. For eksempel er Certina sitt "DS" konsept veldig bra på denne måten, med én pakning i kronen og to i kronehalsen. Selv de mer "dressy" variantene deres med 100m vanntetthet som har "DS" stempelet kan nok dykkes med ned til denne dybden og vel så det...

Så dette viser vel egentlig at om du bare trykktester klokken din så kan du nyte sommeren med den på armen uten å bekymre deg særlig. Om du har en klokke som ikke har skru-krone eller pakning i kronehalsen, altså ikke laget for særlig sporty aktiviteter, så må du selvsagt være mer forsiktig rundt vann. Men så tviler jeg på at en slik klokke er den som sitter på armen når du hopper i sjøen fra bryggen uansett... :)

Gøy, takk for at du deler.
Jeg har en Citizen Promaster (200m) den har etter den var ny ikke blitt trykktestet til mer enn 100m. Ved batteriskift har den ikke blitt sendt inn til autorisert forhandler (som er nødvendig for garantien dersom den skal dykkes med).
Jeg kan tydeligvis snorkle med den til sommeren også...