Kjøpe Ipad. For og imot

G

Guest571

Guest
Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg en ipad.

MEN, trenger jeg det egentlig? Så klart er det en kul dings, men har alt en iPhone og en Macbook jeg bruker til studiene, så jeg trenger litt argumenter (helst for) for å eventuelt kjøpe meg en. Prisen er jo ikke så stygg, 4k for simpleste 16gb uten 3g.

Vet det er flere her inne som har en, så kom gjerne med erfaringer. Og har den blitt brukt så mye som du så for deg? I all hovesak kommer den til å bli brukt som en dings, altså, lese bøker, spille spill osv.

Mvh. Mathfjeld
 
Jeg har hatt min i snart 1 mnd. Mine erfaringer er som følger.

Jeg kjøpte min etter at lillebror, mor og far sa at dette var noe jeg måtte ha! iPaden er helt rå når du ligger i soffaen og skal sjekke mail, spille spill(Angry Birds) osv. Den er også veldig fin når du reiser for å se på film på, spesielt nå som VLC har kommet(slipper å konvertere filer fra avi til mp4). Laptopen har jo selvfølgelig en større og bedre skjerm, men det er ikke alltid like praktisk når du flyr økonomi over lengre strekninger.
Jeg har let en bok hittil på iPaden, og jeg tviler på at jeg kommer til å lese flere. Man blir helt sinnsykt sliten av å sitte å lese på en baklyst skjerm i flere timer.


Skal jeg være ærlig hadde jeg klart meg uten, jeg hadde ihvertfall ikke trengt å kjøpe 64gig med 3g, når jeg ikke engang har simkort til iPaden. Mail kan jeg sjekke på laptopen og telefonen, og nå som jeg har rundet Angry Birds, spiller jeg ikke så mye på den heller. Bøker er best i fysisk form.

Det skal sies at iPaden faktisk har tatt over mange av rollene til laptopen når jeg er hjemme, og jeg har ingen planer om å kvitte meg med den :)
 
Jeg kjøpte en for 14 dager siden og har ikke angret en dag. Den vil aldri erstatte en pc, men er et veldig bra suplement. Alle våre forelesningsnotater blir lagt ut i pdf, så jeg bruker ipaden til å lese notatene på togreisen. Bruker ikke bærbar tilsurfing i godstolen lenger, det blir bare ipad. Batteri holder lenge, og jeg har aldri klart å bruke det opp i løpet av en dag.
En ting som er litt kjedelig er at printing av dokumenter er umulig. Håper dette blir bedre med nytt os.
 
Alle trenger en iPad, de bare vet ikke selv enda...

Den er en supersmart sofasurfer, mer enn arbeidsmaskin. Spiller ikke så mye, men surfer mye og jobber litt.

Med norsk tastatur og printing på neste oppdatering blir det helt topp! For en student må det være midt i blinken...

Klart du skal kjøpe;)
 
Jeg var svært negativ til iPad siden den ikke er en stand-alone pc.

Like vel kjøpte jeg meg en for et par månder siden for å teste hvordan den var til å bruke til studiene. Ta notater, tegne diagram etc.. For å skrive / tegne brukte jeg en penn.

Den funket dårlig til det.. Kort sagt. Så jeg solgte den to uker senere.

MEN:

Jeg ble helt forelsket i den! Macbook Proen min var nesten ikke i bruk den perioden jeg hadde den. iPhonen min ble redusert til en telefon.
Om du liker dingser, sitte i sofaen mens du surfer på nettet og har pengene til overs; ikke tenk på det en gang, bare kjøp den!

Nå spør du deg kanskje hvorfor jeg solgte den.. Rett og slett fordi jeg lovet meg selv å selge den om den ikke fungerte til studier. Fant ut det var for mye penger å ha bundet opp i en dings.. Jeg er fortsatt sjokkert over at jeg klarte å holde det løftet....
 
For meg var det aldri noen tvil: en iPad skulle i hus. Og den har absolutt ikke skuffet eller blitt liggende ubrukt, jeg bruker den så godt som hver dag. Den er med meg på skolen hver eneste dag, jeg noterer (syncer notater mellom Mac, iPhone og iPad gjennom Evernote), skisser opp bildeidéer i Adobe Ideas, går gjennom et titalls fotoblogger daglig med Reeder og bruker den til og med som lysbord til tider. Hendig portefølje er det også. Så for min del er det et nyttig verktøy i tillegg til at den selvsagt er en morsom gadget. Den er jo helt perfekt til å se film og lese e-bøker på tog eller fly, spille noen spill og surfe litt i sofakroken med. Om jeg skal skrive lange tekster eller redigere bilder er det selvsagt opp med Macen, men det er egentlig bare de gangene jeg velger bort iPaden.

Jeg anbefaler virkelig alle å skaffe seg en iPad, selv om det bare er for å se film, surfe litt og lese noen e-bøker på en fancy måte. Men den har mange andre bruksområder også!
 
Forøvrig funker det utmerket med Apple sitt bluetooth-tastatur for oppgaver som krever litt tasting...

5858ef74-a802-c8e3.jpg
 
Jeg synes IKKE du skal kjøpe!

Begrunner dette med 6 mnd. bruk, jeg fikk min 1 uke etter den ble sluppet.

For det første blir mobilen kun en mobil, du orker ikke å bruke den til å sjekke mail, nyheter, forum osv. etter at du har fått ipad.

For det andre blir laptop'en nesten overflødig - i sofaen. Du slipper dermed at konen "maser" når du setter deg ned i sofaen med laptop'en. Men på den annen side "maser" hun om å få låne din ipad. Når jeg skjønte at det ikke ble noen lapdance (siden fanget var ledig og ikke hadde en laptop) kjøpte jeg en ipad til henne også.

For det tredje har ipadden en knallgod applikasjon som heter IMDB, den gjør at når du ser en film som du liker, tar du frem ipadden og starter IMDB. Før du er ferdig med å lese om filmen, skuespillerne og andre filmer de har laget - er filmen slutt.

For det fjerde (og siste) så går du glipp av all reklame på TV. For det er glimrende pauser å ta frem ipadda og gjøre nødvendig "tidsfordriv".

For det femte (kom på en ting til) så kan du ikke skrive noe særlig langt med den. Men det Mogens nevner på sjekkes... Kan jeg bruke samme tastatur som på minimaccen under tv'en tro?

Men om du ikke følger mine råd og om du er som jeg har fått inntrykk av (godt ment), sørg da for all del og kjøp en slik som dette:

iCade-iPad-Arcade-Cabinet.jpg
 



For det femte (kom på en ting til) så kan du ikke skrive noe særlig langt med den. Men det Mogens nevner på sjekkes... Kan jeg bruke samme tastatur som på minimaccen under tv'en tro?



Ja, jeg bruker Apple sitt standard BT tastatur... Perfekt for litt lengre mails osv.
 
Mogens, men kan jeg bruke det samme tastaturet som jeg allerede har til minimaccen under tv'en og dermed er i en skuff i n'rheten? Og dermed slippe å ha et ekstra.
 
Mogens, men kan jeg bruke det samme tastaturet som jeg allerede har til minimaccen under tv'en og dermed er i en skuff i n'rheten? Og dermed slippe å ha et ekstra.

Ja, det er ikke noe problem.. Men det kan jo ikke være koblet opp mot mer enn en maskin om gangen.
 
Hvis du enda ikke er overbevist, så kan jeg nevne at jeg var i gruppen som aldri trodde jeg kom til å ende opp med en iPad i fanget, men så fikk jeg en av en arbeidsgiver, og skulle du ha sett: De er vanvittig praktiske. Synes ArthurF sumerer det opp veldig bra.
 
Da var jakten i gang, om det skulle suge blir den solgt. Enkelt å greit:)
 
Har alt en macbook pro, så trenger nok ikke en til:)

Men den er smooth!
 
Jeg har lyst på en iPad. Ikke at jeg trenger en, men den er jo genial.
Men en iPad er jo helt ubrukelig uten Apple Wheel:mrgreen:

Den nye Apple TV´n virker helmaks. Jeg har den elde versjonen, og er bra, men liker ikke at man må synce. Den går tregere når HD blir full. Streaming er perfekt!
Ikke verst at den er stealthy black heller. Passer bedre inn i stereobenken min :)
Så var det å få Apple til å forstå at kunder utenfor USA også vil leie filmer og tv-serier uten å måtte åpne en amerikansk iTunes konto. Samme kan sies om Netflix :(
 
Hehe! Artig. Skyldig! Jeg trenger den ikke, men når lånekassen er så snille å gi meg stipend så må jeg jo nesten bruke pengene på noe:)

Er det noen andre enn meg som sliter litt med å ha en ipad og iphone koblet opp mot samme itunes? Jeg vil f.eks ikke ha de samme appsene på begge. Tips?
 
Hehe! Artig. Skyldig! Jeg trenger den ikke, men når lånekassen er så snille å gi meg stipend så må jeg jo nesten bruke pengene på noe:)

Er det noen andre enn meg som sliter litt med å ha en ipad og iphone koblet opp mot samme itunes? Jeg vil f.eks ikke ha de samme appsene på begge. Tips?

Sliter og sliter... Du må gå inn å huke bort programmene du ikke vil synke. Tar ikke så mye tide når du har ryddet første gang...