DJM's burgere - Dale's Steak Seasoning!

Medlem
20. juli 2009
Innlegg
474
Credit går til DJM og Dale som satte meg på ideen i denne glimrende posten: http://www.tidssonen.no/showthread....aging-og-drikke)&p=26424&viewfull=1#post26424.

Tråden engasjerte flere enn meg midt i grillsesongen. Håper dette kan være til hjelp for andre for innegrilling eller neste års sesong.

Dale's Steak Seasoning, http://www.dalesseasoning.com/, er tilbehør som gjør amatører til bedre amatører!

Kort historie:

Dale's Burgers

Dales-DalesBurgers.jpg


Her er oppskriften på burgere slik Dale's Steak Seasoning anbefaler det!

PS: Om noen ønsker å kjøpe saus så er det beste tipset via kjenner der borte evt. Ebay (dyrt).

Flere oppskrifter nederst i posten! Nå kommer "Arthur"... :eek:

Den virkelige (lange) historien:

Som sagt fant jeg ut at dette ville jeg også forsøke, mine kokkekunnskaper er svært mangelfulle (dårlige for å være helt ærlig) men med riktig tilbehør (ala Toro's brun saus) og god forklaring burde det gå helt flott.

Etter å ha lest posten til DJM og tenkt litt... http://www.tidssonen.no/showthread....aging-og-drikke)&p=26646&viewfull=1#post26646 bestilte jeg en pakke fra Dale's Steak Seasoning og fikk den levert til hotellet Obamaland.

Det var en sen kveld jeg bestilte og jeg så ikke helt mengden, men jeg hadde en kasse med flasker stående. 10 kg var ikke akkurat det jeg hadde tenkt å dra med meg hjem.

(Kokkepraten kommer snart - hold ut)

Ringte en kompis som jobber innen shipping og ville ha hjelp! Mulig han ler enda, for det var ikke slik shipping de holdt på med. Så jeg bare sendte den til min Jetcarrier adresse.

Jetcarrier sender ikke mat til Norge så der endte mitt eventyr... Hvorfor brukte jeg bare ikke posten? **

Uansett, jeg tok ut en flaske som jeg skulle bruke straks vi kom hjem.

Første gang tok jeg det helt uten oppskrift, kjøttdeig fra Idsøe (lokalt variant - motsatt ende av Rimi Hagen) og "pulver" samt Dale's Steak Seasoning.

Tømte på med saus og det ble veldig vått! OK, det løste jeg med nok ett halv kilo med kjøttdeig, men dessverre ble det uspiselig siden doseringen av sausen skal være i form av spiseskjeer og ikke halve flasker.

Når det er sagt så leste jeg etterhvert kokeboken som fulgte med og deretter ble det utrolig bra. Folk som kjenner meg (og vet hvor lite jeg kan på kjøkkenet) har problemer med å tro at jeg har klart å skape disse burgerne og at de ikke er kjøpt ferdige.

** Jetcarrier sendingen ble sendt til en kjenning "over there" som sendte dem til posten til meg - merket gave!

Her er det øvrige oppskriftene fra boken! Beklager dårlig kvalitet og rare vinkler, jeg har ett anstrengt forhold til kopirommet på jobb og brukte heller mobilen...

Dale's Indoor Burgers
Dales-DalesIndoorBurgers.jpg


Dale's Hamburger Pie
Dales-DalesHamburgerPie.jpg


Dales's Zesty Hamburgers
Dales-DalessZestyHamburgers.jpg


Dale's Quick Meatloaf
Dales-DalesQuickMeatloaf.jpg


Meatloaf With Dale's Seasoning
Dales-MeatloafWithDalesSeasoning.jpg


Dale's Meatballs
Dales-DalesMeatballs.jpg


Good 'N' Easy Dale's Meatballs
Dales-GoodNEasyDalesMeatballs.jpg


Chilli Con Dale's
Dales-ChilliConDales.jpg


Disclaimer: Ikke send sinna PM, jeg har distriburt boken uten å betale vederlag samt fått sausene inn til landet uten å betale moms. Husk også at 400 grader i Obamaland ikke er 400 grader i Norge!
 
Og jeg kjøper gjerne en flaske! Prøvde en pm til trådstarter, men den forble ubesvart.

Lyst til å gjøre litt mer ut av burgerne!
 
Det høres godt ut. Men, ArthurF, hva er det egentlig du har bedrevet på kopirommet som gjør at forholdet nå er anstrengt? :)
 
Handlet på bukta like så godt jeg, kjøpte en flaske Dale's Seasoning og en flaske med Dale's Reduced Sodium Blend. Ble dyrt, 50 USD med frakt, så håper at det går greit gjennom tollen.
 
FAEN SÅ LETTPÅVIRKELIG MAN BLIR FORAN COMPUTEREN!

Da her jeg også bestilt meg en flaske Dale´s. Regner med at dette er rene heksebrygget, med all den hausingen...

Dette bør være noe mer enn flytende grillkrydder, for å si det sånn:p:p

BTW: Angående det review-subforumet. Jeg regner med at det kommer til å hagle med Dale´s reviewer i tiden som kommer, så kanskje ingen dum idé allikevel?
 
Til inne/gassgrilling så MÅ man også ha en av disse
ac6b4072-1.jpg

Er helt genial når man lager marinader med savner røyksmaken på kjøttet grunnet juksegrill! Fåes kjøpt på Jacobs og noen store Ica.
 
Elsker hvordan den 2lett" nerdete tilnærmingen man først og fremst skulle tro vi hadde til klokker, viser seg å prege stadig mer av hva vi gjør her inne :D

For min del syns jeg denne tråden med oppskrifter er useless uten noen skikkelige money shots av den digge maten som beskrives!
 
Takker for oppskrifter! Venter spent på bildedokumentering

For min del syns jeg denne tråden med oppskrifter er useless uten noen skikkelige money shots av den digge maten som beskrives!

Det er noe med amatørfotografering av mat som pleier å ta matlysten fra meg! ;)
Så vi kan kanskje oppfordre til litt selvsensur hva angår posting av "alt" man skal spise til middag?
 
Innegrilling?
Jeg griller ute så lenge beina bærer meg. Det er cirka hele året.

Flott at du ble inspirert til burgerlaging Arthur!
..og at Dale's falt i smak.

Dale's har etter mitt syn en unik smak som man ikke finner i andre produkter, og det har en evne til å heve nesten enhver grillrett av kjøtt, mange hakk!

Men vær varsom. Det er fullt mulig å bli fryktelig lei Dale's-smaken. Jeg gikk på en skikkelig Dale's-smell for et par år siden. Et fast sommerinnslag hjemme var lenge hel indrefilet/tenderloin (USDA prime) kjøpt i USA og ulovlig smuglet inn i landet, skåret rent og delt i solide biffer naturligvis marinert i Dale's.. Etter 600-700 gram kjøtt marinert i Dale's er det faktisk mulig å bli litt trøtt ;)

PS. Prøv kyllingfilet marinert med Dale's. Jeg pleier å legge 3-4 kyllingfileter i en ziplocpose i 30-60 minutter forut for grilling. Grilles slik at kyllingen blir saftig. Helst over kull (ikke briketter, i så tilfelle Kingsford - enda noe du kan be kona dra med seg over atlanteren! ;) )


@Mathfjeld: Takk for tipset om røyksmak/syre på flaske, skal se etter den neste gang jeg er på Centra! Innbiller meg at den kan bli et must når jeg skal lage hjemmetilberedt spareribs.
 
Som sagt innledningvis går credit til DJM og Dale's!

At det finnes tilbehør som gjør oss amatører bedre er det jo ingen tvil om, men noen bilder fra meg kommer det aldri. Det får holde med oppskriftene.

Ang. dere som kjøper, gå sammen, billigere det og kjøpe 1 kasse direkte. Ellers er det 1 selger på bukta som "kun" tar 20 dollar for sendingen.

Så vi kan kanskje oppfordre til litt selvsensur hva angår posting av "alt" man skal spise til middag?

Innertier!

Jævlig kult!
Nå ble jeg sulten...:mrgreen:

Enig, det var det jeg også tenkte på når jeg så DJM's opprinnelige post i "hvit duk" tråden.

Det høres godt ut. Men, ArthurF, hva er det egentlig du har bedrevet på kopirommet som gjør at forholdet nå er anstrengt? :)

Ingenting i de baner du tenker! Xerox, Oce osv. - er ikke "okka" maskiner!

Og jeg kjøper gjerne en flaske! Prøvde en pm til trådstarter, men den forble ubesvart.

Slik går det når man leser på mobil og glemmer å svare når man har et tastatur!

For min del syns jeg denne tråden med oppskrifter er useless uten noen skikkelige money shots av den digge maten som beskrives!

Useless kommentar...