Stripped Panerai P.9000 caliber

Medlem
25. juli 2012
Sted
Troms
Det avslører en del: Seiko "magic-Lever", Delrin... "Finition standard à la ETA" Noen som forstår ikke? Kanskje er det best...;)
Men bildene lyver ikke: Panerai kunne gjort MYE bedre, spesielt for prisen de praktiserer.
Uten å bli urmaker ser jeg en *vanlig urverk* som fungerer sikkert bra men som fortjenner ikke mye skrytt: Too bad:(

Å gå in-house var egentlig ikke for å overgå ETA men bare for å sikre seg sin egen forsyning:confused:

http://www.watchesbysjx.com/2014/09/explaining-automatic-movement-with.html

Fascinerende å se tatt ifra hverandre!

Grunnen til at de har gått over til mer om mer inhouse?... tja? Er vel mest for å "lure" oss klokkeidioter til å tro at vi eier et slags horologisk mesterverk...

Men, har et p.9000 verk selv, og stabilt og godt er det.

Og uten å kaste fakkelen så alt for langt; Greit nok at det ikke er verdens mest påkostede urverk dette, men tviler strerk på at et Rolex verk koster mer å lage for å si det mildt.

Gubbe-avslutning; Tror strengt talt vi blir lurt alle sammen... (les; overpriset)

EDIT; Litt morsomt at de bare har "pearl-brush" der hvor man kan se det... ikke det at andre produsenter er noe bedre da. #nopride

Redigert:
Mange manufakturer gjennomfører nøye finish og dekorasjoner på plasser som kan bare bli sett av en urmaker.
Det er en del av stolthet i yrken, som også et tegn av respekt for kunden og seg selv.
Når Soprod gjør dekorasjoner og "finish" for Panerai på sine ETA basert urvek, er det faktisk mye vakrere enn disse In-House eksempler.
Rolex dekorerer sine urverk : Til og med på platten som er gjemt under tallskiven. Omega, Zenith... Mange gjør det.
Selvfølgelig, ingen forventet en Patek eller Lang&Sohne "finish"...
Men det burde finnes en grense der "Manufuckturer" skulle tørr å gå, spesielt når de praktiserer et bestemt pris.

Er enig i at det ikke er noe magisk over P9000-urverket. Det er et helt basic urverk med en motor som lager stygge lyder, men det skal sies at jeg eier en Panerai med dette urverket og det er den mest nøyaktige klokken jeg noen gang har hatt. Timegrapheren viser mellom 0 og 1 sekunds avvik avhengig av posisjon. Opplevd nøyaktighet er så og si spot on.

Overpriset? Ja så absolutt.. Det er jo de fleste eksklusive klokker.. Men for prisen man betaler for en Panerai synes jeg de kunne kostet på seg en litt penere finish samt å gjøre noe med rotorlyden. Savner også quick set på datoen samt snap-datoskifte nøyaktig kl 12 (istedet for mellom 23 og 01).

Positive ting er som sagt nøyaktigheten og at man har quick set på timeviseren (les: genialt for reiser) :)

Er enig i at det ikke er noe magisk over P9000-urverket. Det er et helt basic urverk med en motor som lager stygge lyder, men det skal sies at jeg eier en Panerai med dette urverket og det er den mest nøyaktige klokken jeg noen gang har hatt. Timegrapheren viser mellom 0 og 1 sekunds avvik avhengig av posisjon. Opplevd nøyaktighet er så og si spot on.

Overpriset? Ja så absolutt.. Det er jo de fleste eksklusive klokker.. Men for prisen man betaler for en Panerai synes jeg de kunne kostet på seg en litt penere finish samt å gjøre noe med rotorlyden. Savner også quick set på datoen samt snap-datoskifte nøyaktig kl 12 (istedet for mellom 23 og 01).

Positive ting er som sagt nøyaktigheten og at man har quick set på timeviseren (les: genialt for reiser) :)

Har selv ikke noe timegrapher hjem men liker best å kjøre dagligbruk test over 1 eller 2 uker.
Siste Omega jeg kjøpte(Speedo 9300) ga meg +27 sekunder på 14 dagers bruk. Alstå +1.92 sek./dag.
Det hadde vært interessant for tråden at du kjører en test sånn. Jeg mener ikke at urverket er "crap" men bare at en bedre "take care off" er mer enn fortjent for en Panerai in-house.
Veldig greit da å hører en del positiv melding angående nøyaktighet.
Det hadde sikkert hjelpet å ha keramisk kulelager på rotoren angående lyden: En annen greie Panerai har råd til på prisen de spør...

Jeg synes man skal høre godt etter, og holde øret svært nært for at lyden på rotoren på P.9001 er sjenerende. Kjenner @Hammerfjord til om det er ytterligere forskjeller mellom disse to verkene enn gmt og nullstilling (stopp av verket når man drar ut kronen) av sekundviser?

Redigert av en moderator:
Jeg synes man skal høre godt etter, og holde øret svært nært for at lyden på rotoren på P.9001 er sjenerende. Kjenner @Hammerfjord til om det er ytterligere forskjeller mellom disse to verkene enn gmt og nullstilling (stopp av verket når man drar ut kronen) av sekundviser?

Fant det på Panerai sin side: "The P.9001 is a variant of the P.9000 automatic calibre with several additional features: GMT, or rather a second time zone, indicated by a central hand, seconds reset and power reserve indicator on the case back."

Det var nok bra at de lagt en synlig power-reserve på baksiden: Power-reserve er etter min mening den mest relevante greie å få på en automatisk urverk.

Og platten under tallskiven er dekorert med "oeil de perdrix" !
http://www.panerai.com/en/in-house-watches-movements/automatic-movement/13-calibro-p-9001#

Veldig artig! Men rotoren lager vel aldri plagsomme lyder? Det jo bare artig å høre!

:cool:

Så P.9001 har altså keramiske kulelager, noe P.9000 ikke har?

Jeg tenkte at den hadde det ikke: Hørt så mye klagging over lyden på rotoren... Jeg fant eller ikke noen data på det.
Panerai nevner ikke sine keramiske kulelager på den P.9001: Da er det mulig at de har bare "glemte" det også på den tekniske beskrivelse av den P.9000.
Da je så nøye igjen på nær bilden av rotoren (på demontering linken jeg ga tidligere), jeg fikk stor tvil: Kulene ser perleaktig ut i glansen. Som keramiske kuler gjør.
Det ser egentlig mye mer ut som keramisk enn stål til meg.
Også lyden er ofte tilkoblet med større rotorer og det er en mulighet som kunne høres riktig for den P.9000 når man ser på sin størrelse.

Jeg forstår, klager om rotorstøy har jeg hørt om P.9000, men ikke P.9001. Derfor jeg lurte på om det kunne være en forskjell der også på gradering. I reviewen du linket til stod det at det var ceramic bearings, men de sier ikke noe om hva som gjelder i P.9000.

Når det gjelder dekorering synes jeg også at det er gjort mindre utav seg på disse verkene, men jeg synes det passer i det helhetlige designutrykket på disse modellene.
Jeg synes feks Radiomir fortjener mer dekorerte verk, da det er en mer dressy kasse.

Ja, dessverre fant jeg ingen review om den P.9000 som kunne snakke om keramisk lager. Men jeg tror nå at den har det som den P.9001, uansett at den P.9001 kunne se ut som en oppgradering av den P.9000.
Det er soleklar at som militær-inspirert klokker, hadde det vært misplassert med graverte roser på plattene.
Men en bedre "finish" på delene og et minimalt dekorering(overalt...) hadde vært passelig for prestisjen og prisen.
Kanskje som det: http://www.paneraisource.com/details/OPXXI.html
Eller det: http://www.paneraisource.com/details/OPIX.html
Som klassiske eksempler.

Eller enda bedre med en "militær preg" som den der med mørke grå rhodium.
http://watchesseven.blogspot.no/2012/02/montblanc-timewalker-twinfly.html

Næææ, litt femi med så mye dill og dall. Det er det man har dressklokker til @Hammerfjord ;)

Nei, nå må du ikke overdrive... Det er dill og dall "PAM":http://forums.watchuseek.com/f29/fs...ch-decorated-hand-wound-movement-1031717.html

Mye dekorasjon på de siste Omega urverk men syns ikke at det for mye "dress klokke" for min del.
Liker best den Mont-Blanc grå versjon faktisk i alt av det der.

Dessuten, ingen klagget når alle out-house urverk var dekkert av "Panerai" navnet overalt før i tiden...
http://www.paneraisource.com/details/OPVII.html
http://www.paneraisource.com/details/OPIII.html

Men hvis du syns at rå er best: Kos deg med det da:p
http://forums.watchuseek.com/f72/some-tongji-images-145707.html

Årsaken til at PAM begynte med inhouse var nok først og fremst fordi det begynte å bli for ille for for folk at man faktisk måtte slenge pengeverdien av to-tre seamastere på bordet for å få en stålklump med ETA-urverk hvem som helst kunne kjøpt inn for tusenlappen i. Greit nok at Sandwich-skiven de har er skikkelig stilig men skal man ta den prisen de tyner ut av folk, er man nødt til å ihvertfall FORSØKE å rettferdiggjøre det på et vis. Og for oss klokkenerder er jo inhouse en god start i så måte.

Har selv ikke noe timegrapher hjem men liker best å kjøre dagligbruk test over 1 eller 2 uker.
Siste Omega jeg kjøpte(Speedo 9300) ga meg +27 sekunder på 14 dagers bruk. Alstå +1.92 sek./dag.
Det hadde vært interessant for tråden at du kjører en test sånn.

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg @Hammerfjord: "Opplevd nøyaktighet er så og si spot on."

For å utbedre litt:
Opplevd nøyaktighet målt over ca 1,5 uker var 1-2 sekund avvik (vanskelig å lese av den lille sekundviseren helt nøyaktig).

For ordens skyld, 9000 og 9001 er det samme urverk, men 9001 har i tillegg GMT, PR på baksiden og "reset" av sekundviseren.
Rotor, fjærhus, løpeverk, og gangverk er ellers identisk.

Som nevnt så er det beskjedent med dekorering på disse verk, noe som jeg personlig finner attraktivt på denne type "tool-watch".
Allikevel er alle de rette detaljer på plass, slik som polerte bro kanter og dekorert synlig del av base platen. For å glede urmakeren så er også skivesiden dekorert ;)
3/4 plate er også kult og tilfører soliditet til verket.

Jeg hadde tidligere en 312 med 9000 verket, dette var imponerende nøyaktig og jeg kan ikke huske at rotoren støyet noe i det hele tatt.