Tesla Model S

Hva er poenget? Om du oppsummerer alle feil noen har registrert på et hvilket som helst produkt får du en lang liste. I tillegg er Model S ett helt nytt produkt, og som alle nye produkter har den en rekke produksjons- og designfeil. De aller aller fleste biler har slike -og de fikses ved service (såkalte service bulletins).

Når du i tillegg tar med bulker og features folk ikke liker i lista blir det hele ganske uinteressant.

Ladeproblemene er selvsagt alvorlige, og de tas alvorlig. Ikkeno problem.

Hva er poenget? Om du oppsummerer alle feil noen har registrert på et hvilket som helst produkt får du en lang liste. I tillegg er Model S ett helt nytt produkt, og som alle nye produkter har den en rekke produksjons- og designfeil. De aller aller fleste biler har slike -og de fikses ved service (såkalte service bulletins).

Når du i tillegg tar med bulker og features folk ikke liker i lista blir det hele ganske uinteressant.

Ladeproblemene er selvsagt alvorlige, og de tas alvorlig. Ikkeno problem.

Enig i mye av det du skriver.
Men, var ikke listen over mekaniske/tekniske feil veldig lang ? Har dog ingen som helst aning om hva som er vanlig for en ny bilmodell....

Det som er spennende eller skummelt her er SW feil. Det er selvfølgelig et problem som alle nye produsenter har på sine biler. Tesla har kanskje noen ekstra pga deres helelektriske produkt. Men slikt som patching er greit på server men litt skummelt på bil. Uansett så er dette rimelig å få ut til kundene. Kan være dyrt å finne feilene, men Tesla sin håndtering av dette vil vise om merket er liv verdig!

Spennende ! Ja!

Hva skriver eierne her i september?

:cool:

Softwareoppdatering er alltid skummelt, men Model S sine programmer bygger på en enkel og velprøvet teknologi (det er Linux i bunn!) som neppe kommer med de helt store overraskelsene. De har også en del år på baken nå med Roadster, og programmene for å styre en bil er temmelig enkle greier sett i forhold til annen reguleringsteknikk.

Jeg er ikke nervøs.

Denne listen over feil er latterlig. Skulle f.eks alle Audi- eller BMW-kunder rapportert alle de småfeil som noensinne hadde vært oppdaget ville boken blitt tykkere enn bibelen.

Jeg husker da familien på et tidspunkt kjøpte den helt nye BMW 7-serien (rundt år 2000). Lista på den ene bilen ville vært ca. like lang som hele den samlede lista for Model S, og den var inn og ut av verksted i et år.

Da jeg var en av Norges første Mini Cooper-kjøpere måtte hele drivlinja byttes etter 10.000 kilometer.

Hva skriver eierne her i september?

Alltid litt spennende å være beta-tester, men det er verdt det. Spesielt med noe så nytt og annerledes.

Etter litt over to mnd kan jeg rapportere null feil. Listen over er bare en slags database som ikke sier noe om hvordan bilene har fungert under ett. All ladeproblematikk omtalt i media i det siste (pga litt sært strømnett i Norge) er også nå løst med ny firmware, i alle fall tyder tilbakemeldinger på ulike fora på det.

Om man i det hele tatt kunne vurdere å eie en slik bil så er det bare å prøvekjøre. Bare sørg for å ha finansene klare før du gjør det ;)

Med det volum som Tesla har solgt av Model S så ville jeg egentlig vært mer bekymret om det ikke hadde vært denne type feil. Gjennomprøvd teknologi? Kanskje mange gjennomprøvde enkelt deler, men dette er den første ordentlige EL bil av stor kaliber. Hvis det ikke hadde vært småplukk og småfeil hadde det (høyst sannsynlig) skyltes at det hadde vært holdt tilbake. Det ville jeg sett på som verre!

Tesla kommer til å få det tøft i årene som kommer. Jeg anså/trodde ikke det skulle være mulig å komme frem med et nytt bilmerke i dagens samfunn hvor det er så strenge krav til både det ene og det andre! Det koster HFJ mye å utvikle det de har kommet frem til. Og dette står det respekt av!!

Alle som kjenner til Tucker vet hva som kan skje (så alt for lett!)
Tucker 48 - Wikipedia, the free encyclopedia
Bil-firmaet Tucker var langt forut for sin tid og ble (nok høyst sannsynlig) sabotert og torpedert av Ford, GM og Chrysler....

Tesla er et friskt pust som fortjener (så absolutt) den "dra hjelp" Våre Høyt Ærede Politikere gir dem! (Og ikke minst dem som kjøper!!!!) 8-D

Da er min annkommet :cool:
C6FAE79D-8799-42C0-B0FE-5928984A30A0.jpg

C9CB57D4-ED5D-485D-ADFB-19B0A3EF1EA0.jpg

Ville bare nevne at jeg prøvekjørte Tesla Model S for første gang, det er 15 minutter siden. Jeg skjelver enda, for en bil... <3

Var på et fagseminar med andre geeks i helgen, og flere av min kolleger som har kjøpt Tesla foredro litt om bilen. Utover de rene elbil-egenskapene synes jeg det var fascinerende at de har såpass åpne programmeringsinterfacer. En Teslaeier hadde allerede laget en mobilapp som gav mye mer detaljert info om bl.a. lading enn det Teslas egen app gir. (Åpne som i kjente og dokumenterte, ikke som i åpne for alle. Selvsagt må man autentisere seg som eier/bruker.)

For en utvikler er det morsomt å få tilgang til så mye data, kommer nok til å lages mange tredjeparts apper både til mobil og til selve bilen! Tesla skal jo slippe verktøy som gjør det mulig å lage apper som kjører på displayet i bilen også.

Vi så for oss noen morsomme fagprosjekter etterhvert :cool: