Gode innspill her - og jeg tror ting muligens hadde vært anderledes hvis det var slik at Rolex hadde samme vintagepriser som f. eks. Tissot. Ville de aller fleste vært like interessert i Rolex da? Jeg tror nei. Noen ja - de fleste antakelig nei. Det er altså et generelt (ikke allmengyldig) snev av kulhet med gammel Rolex. Dessuten, ville sannsynligheten for en fake / franken vært lavere fordi det ikke var det store jaget med den materielle verdien til klokka.
Så var det elementet med å ha en klokke som andre har hatt sin historie med i over 40 år (kan være 30+ eiere på samme klokka; rene tøsen mao.) - og som jeg ikke har deltatt på før nå. Late to the party mao.
Jeg tror egentlig det er slik at følelsen her bygger opp under fornuften - og at en ny Explorer er veien å gå. Å ha en 1967 Rolex er mer kult en følelsesmessig riktig for meg. Om det valget de facto er riktig i ordets betydning? Aner ikke. Enhver må vurdere selv.
Takk for alle innspill. De har vært nyttige.
@Genta: hvorfor absolutt ikke den hvite? I mine øyne er den penest, har særpreg og sort skive går det 13 på dusinet av. Men er det noe annet en estetikk som ligger bak ditt syn?
1. "Vintage er mye plunder og vedlikehold"
Det er ikke riktig, så fremt du passer på å kjøpe en vintage-klokke hvor du har sett at urverket er i god stand, at kassen og lokket (og forsåvidt verket) ikke er utsatt for fukt og rust, og at klokka enten er ny-servet eller får en service når du får den.
Mekaniske ur varer ikke evig uansett vedlikehold, og eldre ur varer mindre evig enn nye ur. En kan regne med at om ikke servicehyppigheten på eldre ur øker, så øker frekvensen hvor deler må byttes ut pga. slitasje. Nå varer sikkert de fleste velbygde ur lenger enn eierne om de ikke blir mishandlet, men det er da lov å være teoretisk![]()
Mekaniske ur varer ikke evig uansett vedlikehold, og eldre ur varer mindre evig enn nye ur. En kan regne med at om ikke servicehyppigheten på eldre ur øker, så øker frekvensen hvor deler må byttes ut pga. slitasje. Nå varer sikkert de fleste velbygde ur lenger enn eierne om de ikke blir mishandlet, men det er da lov å være teoretisk![]()
@Hopalong Hva mener du med dette? Jeg forstår ikkeVintage Rolex med nylig service fra den aktuelle perioden