Hvor nøyaktige er dine klokker?

Er det noe spesiell grunn til at den ligger med kronen opp? Og ikke f.eks ned.

Mekaniske ur vil gå forskjellig alt etter hvilken posisjon de legges i. Dette skyldes den fordømrade tyngdekraften som haler og drar i fjærer og balanser. Det er det de forskjellige linjene på lappen fra Bjerke betyr. Jeg tipper CH og CB er skiva opp og ned, mens de fire neste er klokken 12 opp osv. Det maskinen spytter ut er avviket pr døgn og amplituden (utslaget, egentlig) på balansefjæra i grader. Det er den som avgjør hvor langt et sekund er på klokka di.

Hvis du følger med på klokka di, og merker deg avviket fra f.eks klokka.no morgen og kveld, og eksperimenterer med hvordan du legger den om natta vil du fort finne ut hvordan det lønner seg å legge den for at den skal "regulere" seg inn når den ligger i ro. Dette gjelder særlig rimelige verk som Seikos 7S26 som antagelig ikke er særlig finjustert fra fabrikken, og i tillegg har lavere beat (21600) enn de fleste ETA/Rolex-verk (28800).

Takk for gode svar.

Får jeg legge klokka ved siden av watch winderen i natt da...

Stoltheten min med tanke på nøyaktighet er denne.
Pano1.jpg

trakk den og brukte den på onsdag forrige uke. deretter ble den liggende med skiven opp i boksen sin og trukket hver dag. På fire dager er den +/- 0 sekunder diff. testet den mer omfattende over en toukersperiode hvor den var på armen hver dag og vekslet mellom skive opp(CH), krone ned (9H), skive ned (FH), krone venstre (6H) og krone opp (3H) om nettene. da var resultatet 0,5 sek. + i døgnet :D

På 24 timer i bruk:
Sinn U1 -3 sek (ikke helt "innkjørt")
Sinn U2 +1,5 sek
Sinn 856 -5 sek (sendt til Sinn i Tyskland på service)
Av de mekaniske jeg har hatt tok Omega Railmaster kaka: +/-0 sek på de to månedene jeg brukte den (solgte den pga at den var for "fin" og angrer selvsagt).

Ellers:
Sinn UX +/-0 sek på 6 mnd...

Testet en av mine klokker, en Maurice Lacrox Miros diver som faktisk etter 24 timer går på sekundet nøyaktig i følge justervesenet.no. I går stilte jeg klokken perfekt kl 14:00 opp mot denne siden. Må si meg meget fornøyd med resultatet :)

Men noe som kansje er verdt å nevne er at etter ca 10 timer lå den 2 sek bak så den har tydlighvis hentet seg inn? Er det sånn det faktisk fungerer eller høres det merkelig ut at mekaniske ur plutselig går litt fortere/saktere? (Klokken er blitt brukt helt vanlig)

Pga tyngdekraften vil klokka gå forskjellig alt etter hvilken posisjon det ligger i. Ved å eksperimentere litt kan du finne ut hvordan du kan få det til å gå i null, jeg skrev litt om det på forrige side.

Grunnen til at noen fant opp Tourbillonen var for at lommeur stort sett lå i den samme posisjonen hele dagen. Poenget med tourbillonen er å dreie balansen rundt, slik at påvirkningen fra tyngdekraften blir jevnest mulig fordelt. Slik skulle lommeuret teoretisk sett gå mer nøyaktig. Det er altså nokså meningsløst med Tourbillon i et armbåndsur som er mye mer i beveglese enn et lommeur.

Klokken ble brukt på armen hele dagen og om natten lå den på siden med krona opp. Ser ut som det ikke er noen vits å forandre :)

....Jaeger MC Dualmatic (gammel versjon) er på sekundet riktig siden 1/9 (etter å ha lest denne tråden)...

Veldig fornøyd :)

synket min Helson Sharkdiver opp mot timeanddate.com og den går minus (-) 8 sekunder på 4 døgn. Det skulle vel tilsvare minus (-) 2 sek i døgnet... Ikke verst for en "billig" klokke med standard ETA-2824 verk...:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Klokka ligger med "face up" om natten...

Min min 14 år gamle GMT Master går konsekvent 3 sek for fort i døgnet.
(målt stående i winder) Med tanke på at den ikke er servet/regulert på
7-8 år så er jeg strålende fornøyd med det. En annen klokke jeg har
som imponerer meg er Ventura V-MATIC 12.1 ( Chronometer sertifisert
7750 verk) Den ser ut som noen har brukt den som brekkjern, men
ligger rundt +-1sek/døgn.

Min 16610LV gikk 1 sekund for raskt på 5 døgn med variert bruk. Det må jo kunne sies å være greit? :)