Vintage gmt master nipple dial og evt rootbeer

Medlem
20. juli 2011
Sted
Bærum
Snoker litt i markedet for vintage GMT master g/s fortrinnvis med nipple dial, ser at noen nevner " tiger eye dial" ; er det en annen benevnelse for nipple dial ?

"Occhio di tigre", tiger eye, er vel betegnelsen på den brune GMT-skiven i italienske samlerkretser. Både matt og blank, nipple dial og senere, helgull og gull/stål. Ganske overlappende med den amerikanske "rootbeer"-betegnelsen, selv om den vel mest blir forbundet med G/S og nipple dial.

dscn9301.jpg

orig.jpg

1675 har vel applied Coronet (forhøyet gull logo) og 16753 malt?

Hvor går egentlig grensen for vintage? Er det ved år, plexi, utgått eller annet?

@Rød
Er det ikke slik at eldre enn 30 år regnes som vintage?

Takk for nyttige svar @Anders og @Rød, da har jeg lært noe mer, spesielt også mht forskjellig Rolex logo på skive (malt/uthevet), jeg er selv ikke sikker på kriteriene for vintage, men plexi var nok i tankene ja, 30 års alder høres fornuftig ut også. Usikker på når gmt rootbeer/nippel/tiger eye kom årsmessig men regner med at alder uansett tilsier plexi.
Da er jakten igang, må innrømme at jeg aldri har viet modellen en tanke ( det har bare blitt sub'er i forskjellige versjoner) før nå. Det ligger et par stk på Blocket f.eks.

Redigert av en moderator:
1675 har vel applied Coronet (forhøyet gull logo) og 16753 malt?

Hvor går egentlig grensen for vintage? Er det ved år, plexi, utgått eller annet?

Tror det stemmer omtrentlig bra ifht coronet, ja. Men ikke vanskelig å finne modeller som ikke følger helt det mønsteret heller. Om det er senere skivebytte eller om Rolex ikke fulgte et strengt mønster er ikke så lett å si.

For Rolex har jeg alltid tenke plexi som vintage, og transitional-modellene med matt skive/nipple dial og safir som neo-vintage evt ren vintage de også. Men Tudor leverte jo Submariner med plexi til 90-tallet, så der blir det kanskje litt feil :) Ingen presis vitenskap dette ...

Ta f.eks. min 16758 med nipple dial. Glossy nipple dial, printed coronet. Og min Submariner 16808. Matt nipple dial, applied coronet. Er de vintage eller ikke?

Redigert:
Samme tenker jeg, min 16758 har safir/nipple, men fra 85. Ordet vintage spiller for så vidt ingen rolle så lenge man er fornøyd og alt originalt :D

Arrester meg gjerne på dette, men har ikke helgull Root beer kun den "mørke" bezelen og TT tofarget?

Samme tenker jeg, min 16758 har safir/nipple, men fra 85. Ordet vintage spiller for så vidt ingen rolle så lenge man er fornøyd og alt originalt :D

Jepp, det var det jeg hadde i tankene mht vintage ( fruens 79090 er fra ca. 84 og jeg liker å kalle den for vintage).
Håper en gmt g/s finner veien inn i boksen på nyåret. Ligger en helgull på Frogner men er ikke oppnåelig uten at det går på bekostning av klokkebeholdningen.
:rolleyes:

Arrester meg gjerne på dette, men har ikke helgull Root beer kun den "mørke" bezelen og TT tofarget?

Mondanis "Rolex GMT-Master" viser helgull 1675 med TT tofarget bezel, men jeg oppfatter ikke ham som den endelige autoriteten på hva som ble faktisk ble levert fra Rolex. Heftene jeg har og som er gjengitt i Mondani viser kun det du beskriver. Men vi vet jo at både Rolex og ADer var mer fleksible den gangen. Om en kunde ville ha helgull og tofarget bezel fikk han vel det :D