Nyfrelst klokkemann, og enda ferskere på ebay!

Hei Eternamaniac, takk for svar. Du har helt sikkert rett i det du påpeker og nå driver jeg å leter etter innstillinger for shipment to Uk uten å finne det...

Og hvordan får du kjøpt en klokke som kun sendes til UK om du selv bor i Norge?

Oppdatering:
Jeg søkte nå på ebay.co.uk og der åpnet det seg en ny verden med mengder av klokker. Hittil har jeg bare søkt på ebay.com. Dette var jeg ikke klar over.

Redigert:
Ikke meningen å hijacke tråden her, men @Eternamaniac bruker du posten når du selger eller bruker du fedex/DHL/UPS? Og hvordan regner du ut hvor mye frakten blir til ulike deler av verden?

Jeg bor i UK og bruker som regel posten når jeg selger, det er rimelig og greit innen UK da man f.eks kan sende en klokke forsikret for 10.000 kroner for NOK 50-60 med tracking og det hele. Skal det sendes utenlands koster det selvsagt endel mer med Fedex/UPS eller lignende da Royal Mail ikke garanterer for tapte sendinger på like god måte.

Jeg har likevel solgt noen klokker til utlandet ved å bruke Royal mail, men aldri til land som f.eks Italia, Spania eller øst-europa da dette innebærer meget stor risiko.

Å sende til Norge går greit men det tar ofte veldig land tid pga tollbehandlingen. Sammenligner man med UK er tollen i Norge meget streng, jeg har kjøpt noen klokker fra USA og det stopper aldri i tollen og uansett hvordan pakken er merket, jeg syns det er helt greit å betale moms på en ny klokke, men at man skal betale moms på en 40-50 år gammel bruktklokke syns jeg blir feil, og det virker som tollvesenet i UK er enig i dette :)

Redigert av en moderator:
Ikke meningen å hijacke tråden her, men @Eternamaniac bruker du posten når du selger eller bruker du fedex/DHL/UPS? Og hvordan regner du ut hvor mye frakten blir til ulike deler av verden?

Jeg kjøper mest, og de gangene jeg gjør det insisterer jeg på UPS (eventuelt DHL, men de er mer slitsomme mht papirarbeid pluss at de har begrenset forsikring osv.). Har hatt "uhell" med nasjonale postverk, bl.a. USPS. Jeg betaler gjerne ekstra for UPS. Det er teit å spare på frakt/forsikring når du først har kjøpt ei klokke til flere tusen.

Redigert av en moderator:
Noen kjappe tips:

1. I motsetning til nyere klokker finnes det ikke "trusted sellers" av vintage slik jeg ser det, du er siste kvalitetsinstans før kjøp vedr. tilstand, originalitet og pris

2. Du kan gjerne kjøpe på eBay eller finn.no, men vær sikker på at du kjenner til merke og modell du ser på, slik at du er sikker på at du får et riktig eksemplar ift originalitet og pris

3. Det verste du kan gjøre er å "ta en sjans" på ei klokke du vet lite eller ingenting om. Da vil du etter all sannsynlighet brenne deg. Les deg opp på nettet på forhånd, både ift hva som er ei original klokke og hva prisene bør ligge på

4. Deler. Pass på at du kjøper ei klokke som har et urverk det er mulig å få deler til. I verste fall kan en service bli umulig, i beste fall dyrt.

5. Service på ei "vanlig klokke", altså uten kronograf/stoppeklokke ligger på ca. 2-3.000. Service på en klokke med kronograf 3-5.000. En billig klokke til en tusenlapp uten service, kan fort bli ei relativ dyr klokke til 4-5.000 etter service.

Hvilke urverk er det kurant å få deler til? Jeg ser at mange av de klokkene jeg liker ofte har et Landeron urverk. Er det kurant å finne deler til?

Hva med glass, jeg ser at Cousins.uk.com bl a selger nye glass til mange ulike klokker. Hvordan finner man riktig glass til en gammel klokke?

Hvilke urverk er det kurant å få deler til? Jeg ser at mange av de klokkene jeg liker ofte har et Landeron urverk. Er det kurant å finne deler til?

Hva med glass, jeg ser at Cousins.uk.com bl a selger nye glass til mange ulike klokker. Hvordan finner man riktig glass til en gammel klokke?

Vanligvis er det urmakeren som finner ut hvilke deler som må skiftes ut, og hvor man kan få tak i disse. Mange urmakere har dele-lager, men det varierer litt hvilke merker de har deler til. Dessuten handler det også om urmakeren er kompetent til å skru på Landeron-verk, ikke bare dele-tilgang.

Landeron-verk må andre uttale seg om, men Omega sine urverk, spesielt kalibre i 500-serien er det godt med deler til og det er flere urmakere i Oslo-området som har deler liggende og som slipper å bestille fra leverandør eller andre dele-distributører. Valjoux-kronoverk er det også greit med deler til slik jeg forstår det. Personlig holder jeg meg unna inhouse-verk fra 60-tallet, så fremt det ikke er Rolex, JLC eller Patek Philippe. Tenker f.eks. på Longines sine ultra-chron og deres inhouse fra tidlig 60-tall. Bra kvalitet, men kan fort blir dyrt og lenge og vente hvis man trenger en service.

Når det gjelder andre større merker (bl.a. Breitling, JLC og sist nå Omega) leverer de bare deler til autoriserte urmakere, så det vil nok bli vanskeligere å få deler til vintage-klokker fra fabrikant. Men de fleste urmakere er ikke så nervøse, da de har masse deler på lager og et godt kontaktnett for å få fatt i deler utenom fabrikken.

Glass har, i de tilfellene jeg har hatt behov for det blitt fikset av urmaker. De vet hvilket glass som passer til hvilke kasser osv. En gang har jeg selv bestilt et spesial-glass for min Glycine, men det var fordi jeg ønsket et glass som var så likt originalen som mulig, dvs. med en "cyclops" over dato. Hadde det ikke vært for mitt nerderi, hadde urmakeren lett lett et normalt glass til meg. :)

Lykke til!

PS: Gjorde et kjapt søk på Landeron, og det er mulig å bestille deler på nettet i alle fall for Landeron 54 og 149.

PPS: Et tips: Når jeg er usikker på et verk, ringer jeg en av mine urmakere og spør litt om muligheten for service. Anbefaler her å finne en uavhengig urmaker som kan og liker vintage, og ikke en som er knyttet opp mot en AD. Det kan være smart før du går for ei vintage-klokke med et urverk du ikke kjenner dele-situasjonen til fra før av.