Hvilke urverk er det kurant å få deler til? Jeg ser at mange av de klokkene jeg liker ofte har et Landeron urverk. Er det kurant å finne deler til?
Hva med glass, jeg ser at Cousins.uk.com bl a selger nye glass til mange ulike klokker. Hvordan finner man riktig glass til en gammel klokke?
Vanligvis er det urmakeren som finner ut hvilke deler som må skiftes ut, og hvor man kan få tak i disse. Mange urmakere har dele-lager, men det varierer litt hvilke merker de har deler til. Dessuten handler det også om urmakeren er kompetent til å skru på Landeron-verk, ikke bare dele-tilgang.
Landeron-verk må andre uttale seg om, men Omega sine urverk, spesielt kalibre i 500-serien er det godt med deler til og det er flere urmakere i Oslo-området som har deler liggende og som slipper å bestille fra leverandør eller andre dele-distributører. Valjoux-kronoverk er det også greit med deler til slik jeg forstår det. Personlig holder jeg meg unna inhouse-verk fra 60-tallet, så fremt det ikke er Rolex, JLC eller Patek Philippe. Tenker f.eks. på Longines sine ultra-chron og deres inhouse fra tidlig 60-tall. Bra kvalitet, men kan fort blir dyrt og lenge og vente hvis man trenger en service.
Når det gjelder andre større merker (bl.a. Breitling, JLC og sist nå Omega) leverer de bare deler til autoriserte urmakere, så det vil nok bli vanskeligere å få deler til vintage-klokker fra fabrikant. Men de fleste urmakere er ikke så nervøse, da de har masse deler på lager og et godt kontaktnett for å få fatt i deler utenom fabrikken.
Glass har, i de tilfellene jeg har hatt behov for det blitt fikset av urmaker. De vet hvilket glass som passer til hvilke kasser osv. En gang har jeg selv bestilt et spesial-glass for min Glycine, men det var fordi jeg ønsket et glass som var så likt originalen som mulig, dvs. med en "cyclops" over dato. Hadde det ikke vært for mitt nerderi, hadde urmakeren lett lett et normalt glass til meg.
Lykke til!
PS: Gjorde et kjapt søk på Landeron, og det er mulig å bestille deler på nettet i alle fall for
Landeron 54 og 149.
PPS: Et tips: Når jeg er usikker på et verk, ringer jeg en av mine urmakere og spør litt om muligheten for service. Anbefaler her å finne en uavhengig urmaker som kan og liker vintage, og ikke en som er knyttet opp mot en AD. Det kan være smart før du går for ei vintage-klokke med et urverk du ikke kjenner dele-situasjonen til fra før av.