Valg av verk

G

Guest571

Guest
Denne går nok i hovedsak til @Greg , men har noen andre svar sleng dere gjerne på.

Går svanger med et nytt klokkeprosjekt og kommer til å bygge videre på designet jeg lagde i fjor. Altså ingen baklokk. En av mine største utfordringer var at skruen som løsner stemmet sitter på undersiden av verket, dette løste jeg med en liten "luke" på baksiden av kassen som ga meg tilgang til denne skruen.

Jeg har nå lyst til å lage en klokke hvor jeg slipper å styre med denne ekstra delen og ser derfor etter et urverk hvor denne skruen sitter på oversiden av verket. Vet noen modifiserer ETA verk slik at du har en mekanisme med en kule og en fjær i stedet for skruen, men det er langt over min liga. Jeg vil derfor ha en "box ready" verk med skrue på oversiden... Gjerne automatisk også.

-mathfjeld

Redigert av en moderator:
Denne går nok i hovedsak til @Greg , men har noen andre svar sleng dere gjerne på.

Går svanger med et nytt klokkeprosjekt og kommer til å bygge videre på designet jeg lagde i fjor. Altså ingen baklokk. En av mine største utfordringer var at skruen som løsner stemmet sitter på undersiden av verket, dette løste jeg med en liten "luke" på baksiden av kassen som ga meg tilgang til denne skruen.

Jeg har nå lyst til å lage en klokke hvor jeg slipper å styre med denne ekstra delen og ser derfor etter et urverk hvor denne skruen sitter på oversiden av verket. Vet noen modifiserer ETA verk slik at du har en mekanisme med en kule og en fjær i stedet for skruen, men det er langt over min liga. Jeg vil derfor ha en "box ready" verk med skrue på oversiden... Gjerne automatisk også.

-mathfjeld

Tenker umiddelbart følgende nå: Hvis du modifiserer (litt - kun biiiiiittelitt, ingenting kommer helt gratis her :) ) for eksempel "vårt" verk. Tenker da følgende: Hvis skiven ikke er i veien, skeleton, hull i skiven - evt maskert som "pynt" i design og som går til samme skrue, men at du lager et spor til skrutrekker i selve skrue i den motsatte enden av den. Da kan du skru fra skivesiden. Det kommer en liten utfordring i og med at du må løfte tirretten siden du nå ikke kan dytte den unna slik at opptrekksaksel lett kan tas ut og inn. Dette tenker jeg kan gjøres med et eget spesialdesignet instrument ala tann lege pirker som er bøyd og kan løfte. Det er bare noen tiendedels mm som trengs, så kommer opptrekksaksel lett inn og ut. Kjenner ikke til verk der det er det er skrue på skivesiden. Det er vanlig eta at det er en fjærbelastning i stedet for skrue - er ellers helt likt patent som vårt kjære 6497. Skulle tro du hadde kommet ut av (eksamens)hulen i dag @Mathfjeld :) :) :)

Litt skuffet jeg Mathfjeld. Kan du ikke bare kutte stemmet, gjenge det opp (vanlig gjenger gjør vel at det blir "strammere og strammere" når du trekker klokken) og modifisere /lage eget moffehjul som gjør at krona ikke kan skrus bakover og derfor får du motstand til å skru opp gjengene på stemmet, ta ut, og vippe ut urverket?

(Tar en mathfjeldklokke som betaling;)

Takk for svar. Skeleton var faktisk planen nå, så dette kan gå. Får hive meg rundt å bestille verk og litt materialer.

@Entropy Blir nok litt for avansert å skulle gjenge opp et nytt stem i den diameteren vi snakker, men takk for forslag :)

Takk for svar. Skeleton var faktisk planen nå, så dette kan gå. Får hive meg rundt å bestille verk og litt materialer.

@Entropy Blir nok litt for avansert å skulle gjenge opp et nytt stem i den diameteren vi snakker, men takk for forslag :)

Har ikke @Greg gjengeverktøy? Det krevende blir vel å borre opp stemmet, men den delen kan man kanskje få kjøpt ferdig gjenget opp?

Har ikke @Greg gjengeverktøy? Det krevende blir vel å borre opp stemmet, men den delen kan man kanskje få kjøpt ferdig gjenget opp?

Jeg har ikke gjengeverktøy. Det virker som den tilgang @Mathfjeld har til mekanisk verksted overgår min kapasitet temmelig mye også :) Dette blir spennende...

Har du noen bilder fra prosjektet ditt i fjor? Evt link til tråd med bilder :) Virket interessant å se