Patek Philippe 5167 vs 5711

Hva er greia med at de lager så utrolig stygg lenke til Aquanauten? Vi snakker Patek her, de lager jo lenker i verdensklasse til Nautilus osv, men hvorfor ikke til Aquanaut?
 
NAUTILUSNAUTILUSNAUTILUSNAUTILUSNAUTILUSNAUTILUSNAUTILUS!!!! Og med tanke på frykt for riper, får du jo heller kjøpe deg en beater til de harde slagene :)
 
Vi har jo diskutert PP før, Reidar :) Har du fått testet noen på hånden? Hvis ikke:

Prøve på hånden.
Prøve på hånden.
Prøve på hånden.

etc.

Begge ur er ikke lette å forstille seg før man har dem på hånden, i min erfaring. Jeg trodde jeg ville ha 5711, men jeg hadde nok forestilt meg et sportsur (i bold), og så prøvde jeg på hånden og fant et tynt elegant ur med en nydelig lenke. Den er padde flat, på godt og vondt. Den var ikke det jeg trodde den skulle være, så ble bekymret og trakk meg.

Tenkte derfor at Aquanaut er tingen for meg. Prøvde både hos AD og Jonny, men ... Gummiremmen. Den er tøff, altså. Men litt begrensende på et vis? Jeg ville kommet til å ønske meg en croco på, men det er liksom enda mer feil å leke med remmer på en Patek enn en Rolex, sånn følte jeg det. Ble bare ikke helt venn med gummiremmen, og lenken er et misfoster. Så ingen Aquanaut.

Tilfeldigvis ble det en Nautilus, 5712. Den er virkelig bare marginalt tykkere enn en 5711, 1mm? Denne gangen var det bare kjærlighet. Umiddelbart. Om det var skiven som gjorde klokken anderledes, eller jeg som hadde endret smak vet jeg ikke. Men når jeg prøver en 5711 i dag er det en kjærlighet som ikke var der før jeg falt for 5712.

Jeg hadde ikke latt frykt for riper hindre meg fra å gå for Nautilus, så forskjellige er ikke røffheten til de to urene. Det er følelsen på hånden som evt skiller dem (eller forener dem, det er jo mange som har begge).

Wrists don't lie. (fritt etter Shakira) Men smak og behag kan forandre seg. Uansett, du kjøper ikke hverken en Aquanaut eller Nautilus uten å kjenne kjærligheten. Når du treffer riktig er det varm følelse som sprer seg fra håndledd og ned til hjertet :eek:

Som vanlig oppsummerer Anders det hele på en elegant måte; disse klokkene må du ha prøvd på hånden før du kan si noe sikkert.
 
Jeg har prøvd begge på armen og falt ikke for noen av dem. Virket litt for skjørt og pinglete til at jeg fikk godfølelsen. Så jeg avventer PP til tiden evt er moden for min del.
 
Tja - lenken er så stygg irl at det er like greit å late som den ikke eksisterer.

Så stygg? Har ikke sett lenken med mine egne øyne, så jeg skal ikke uttale meg. Men er den virkelig så stygg??
 
Redigert:
Den er klart penest på gummi, den fungerer så godt til skiven, men lenken er ikke fugly... .)

patek_image.1854316.jpg


dsc02800d.jpg
 
Min stemme går til Nautilus, som Mikke sier, er et ikon. Den vil for alltid være en klassiker, ikke at det er så viktig, den flippes vel i etter noen dager uansett ;)

Angående riper så fikses det på service. PP er visstnok helt rå på restaurering. Dessuten, du har da alltids en Sub du kan bruke som fyllebeater :)
 
Redigert:
Jeg er muligens noe farget, men du må ha en nautilus først og så kan du spare til en aquanaut. Litt som med sportsbil, du kan kjøpe Lambo, men du må først ha en Ferrari
 
Redigert:
Svaret er Vacheron C Overseas:) . Da får du alt du er ute etter! Og jaggu tåler den en liten støyt også. "Alle" har PP...
 
Svaret er Vacheron C Overseas:) . Da får du alt du er ute etter! Og jaggu tåler den en liten støyt også. "Alle" har PP...

Tja tja tja tjaaaaaaaa

De skal være i samme liga - sort of.

Bare at VC får du "over alt", har ikke samme finish og feel. Når det er sagt er VC fantastisk fine klokker med et absolutt nydelig design. Jeg personlig opplever bare ikke helt at man trykker på de samme knappene med VC som med PP. VC opplever jeg mer som en "fin" Rolex mens PP gjør noe helt annet igjen; VC oppleves litt grovere (do mind, jeg snakker om sportsmodellene her) og røffere mens PP har tatt "dressklokke" følelsen med seg inn i sportsklokkesegmentet.

Så kan man selvsagt diskutere hvor mye sportsklokker PP egentlig lager, men det er nå engang slik det er.

Lenken på en VC overseas opplever jeg som omtrent dobbelt så dykk som en Nautilus; en VC selfwinding er 9,7mm tykk i kassen vs en 5711 som er ca 8,3mm.
 
Gjør som meg, sett deg på liste på en Nautilus (5711). Jeg reiser og henter min neste sommer.. Det er ca 18mnd venteliste. Du har ikke så dårlig tid!!

Denne anytime over 5167. 2 vidt forskjellige klokker.

Men ikke før du har prøvd den!!
 
Redigert:
Mitt perspektiv er som en som er noen år unna å kunne kjøpe noen som helst form for PP, men som har tenkt og siklet en god del. Jeg har også lurt på hvilken av disse to modellene som er riktig, og sett en del på 5167 på lenke. Da jeg så den live på lenke i italia forrige uke ble jeg utrolig skuffa! Lenka er bare ikke på noen måter så fin på ordentlig som bildene lurer deg til å tro. Skal du ha lenke: Gå for nautilus.
 
Har hatt Aquanaut og har 5712R. Liker absolutt begge. Men ved valg mellom 5167 og 5711 så tror jeg faktisk 5167 vinner hos meg. Sikker på at du ikke vil ha 5712? Den har litt mere liv....og da vinner Nautilusen for meg.

Når det gjelder lenkene så er jeg ikke så begeistret for verken den til Aquanaut eller Nautilus. Derfor har jeg gått for skinnreim ( men da må du velge en gullmodell og det blir enda litt dyrere...akkurat som om de ikke er dyre nok fra før).

Når det gjelder reim så kan du få laget en sort Croco som passer til både kassa og låsen til 5167. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å bruke uoriginal reim så lenge den holder PP-standard.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tek
Har hatt Aquanaut og har 5712R. Liker absolutt begge. Men ved valg mellom 5167 og 5711 så tror jeg faktisk 5167 vinner hos meg. Sikker på at du ikke vil ha 5712? Den har litt mere liv....og da vinner Nautilusen for meg.

Når det gjelder lenkene så er jeg ikke så begeistret for verken den til Aquanaut eller Nautilus. Derfor har jeg gått for skinnreim ( men da må du velge en gullmodell og det blir enda litt dyrere...akkurat som om de ikke er dyre nok fra før).

Når det gjelder reim så kan du få laget en sort Croco som passer til både kassa og låsen til 5167. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å bruke uoriginal reim så lenge den holder PP-standard.

Du får noen Nautiluser i stål på skinnrem :).
 
Joda, 5726 annual cal kommer faktisk kun på skinn..
Anyway det er 5711 som er den real deal!! Det er nettopp den silkemyke skjøre lenken, den paddeflate kassen mot hånda og den enkle(men samtidig så komplekse) fremtoningen som appellerer til meg:) simple elegance uten sidestykke.