Patek Philippe 5167 vs 5711

Medlem
26. jan. 2009
Innlegg
1.941
Sted
Ålesund
Ingen hemmelighet at den neste klokken blir en Patek.

Kan hende spørsmålet har vært oppe her tidligere, men spør igjen.

Har vært igjennom alle tråder på TRF og sett men klarer ikke bestemme meg angående disse to.

Estetisk sett synes jeg 5711 er en klar vinner. På den andre siden er 5617 en røffere og mer spory klokke som kanskje passer til mer?

Livsstilen er stort sett dongeri og skjorte på jobb og ellers avslappende klær hjemme. Tenker da at 5711 kanskje blir litt for pyntet enkelte ganger?

På den andre siden har jeg aldri blitt komfortabel med gummirem. Lenke har vært en klar favoritt både utseendemessig og komfortmessig. Og lenke på 5167 er ikke aktuelt da jeg ikke liker utseendet på denne.

På den andre siden igjen så er jo lenke mer utsatt for riper og slikt.

Som dere skjønner så sliter jeg. Skulle gjerne kjøpt begge da de egentlig er ganske ulike, men det tillater ikke budsjettet.

Hadde derfor satt umåtelig stor pris på tilbakemeldinger/meninger både fra dere som har noen av disse/ har hatt noen av disse eller i det hele tatt har noen tanker rundt disse to:)

null_zps020493f4.png


null_zpsff3ce09a.png
 
Redigert:
Må først starte med at jeg har liten/ingen kjennskap til Patek merket.

Men alle kan ha en mening!

Personlig hadde jeg valgt 5167. Jeg liker best lenke, og ikke gummi, men det er noe med skiven til 5711 som blir feil. Klarer ikke helt å sette fingern på hva, men designet til 5167 er mer vellykket IMO.

My 2 cents!
 
+2. Foretrekker helt klart lenke fremfor gummi, samt den "renere" skiven til nautilus. Vil på ingen måte si at 5711 blir for "dressy" for dongeri og skjorte/genser etc - den passer til det meste. Angående riper... Nok rasjonalisering - la følelsene bestemme ;)

 
Nautilusen får min stemme :)

Den passer like bra til badeshortsen som til dressen.
 
Ja takk begge deler! :eek: Blir jo liksom egentlig ikke feil med noen av de. Men kan det bare bli en så føyer jeg meg inn i rekken med 5711 som førstevalg. Lykke til og gleder seg til unbox/bilder.
 
Jeg har prøvd begge på armen den sommeren Bjerke hadde begge inne.
Jeg har også prøvd nautilus med komplikasjoner. Det er stor forskjell på disse og den vanlige nautilusen. Den er i mangel av et bedre ord, litt pinglete.

Etter håndleddstesten var mitt valg enkelt; aquanauten er kulere og mer sportslig. Fremdeles happy ett år senere.

som vanlig - spørsmål om personlige preferanser, men jeg har inntrykk av at du liker klokker med mer presence enn det jeg gjør. I så fall tviler jeg på at den "vanlige"nautilusen er din greie. Anders eller ChristianN sine derimot..

Lykke til, vi trenger flere pp på sonen!
 
Nautilus er litt mer dressy i mine øyne, selv om begge utgir seg for å være sportsur. Har så vidt jeg kan huske ikke hatt en Aquanaut uten komplikasjoner på armen, men kan godt forestille meg at det er mye i det Solli sier. Med komplikasjoner er den kraftig og fin - det har jeg ved selvsyn opplevd. Jeg liker den mektig godt og ville nok vært i minst like stor tvil som det du er akkurat nå.

Nautilus har jeg prøvd opptil flere ganger - sågar en hel kveld. Den er så diskrét at den sklir inn overalt. Samtidig så robust at den kan brukes som beater uten at man trenger å være redd for at den ikke skal tåle det. Om redsel for riper er et tema.

Summa summarum ser dette ut til å bli en stemme til Nautilus.
 
Aquanaut er muligens den mest comfy klokken som finnes der ute tror jeg. Veier lite og merkes knapt nok. Nautilus er litt anderledes så i måte.

Visuelt er begge fantastiske spør du meg. Begge er kjipe å få tak i, ta den som dukker opp først :).
 
Nautilus 5711 = ikon
Bærer meget lavt, perfekt under skjorten. Tipper den er ca 8mm tykk (guesstimate), mao meget tynn. Nokså skjør klokke, egentlig.
Men den er imho langt fra noen sportsklokke. Det er mao intet substitutt for en sub eller PO ;)

5167 er nok det nærmeste PP kommer en sportsklokke, og er "røffere". Men fortsatt ingen beater i mine øyne ; Mangler imho også ikonstatusen til Nautilus, men har fordelen av å være 50k + rimeligere.

Hvis pris ikke er av betydning hadde jeg valgt 5711.

5167 er hakk i hæl.

Ser frem til unbox :cool:
 
Tusen takk folkens:) men dere har egentlig ikke hjulpet meg :cool:

Mitt største ankepunkt med 5167 er gummirem. Men syns skiven er tøffere enn 5711.

5711 var min første kjærlighet. Men så pga pris og redsel for riper på lenke tenke jeg 5167 og forelsket meg i denne også.

Nå skifter jeg mening hver dag.

Kanskje løsningen blir som du sier ChristianN, slå til på den som dukker opp først.
 
Ripeangst bør også være en faktor.. 5167 er ikke like utsatt pga gummiremmen som du også er inne på :).

Forøvrig Mikke; både nautilus og aquanautene er sportsklokker i Pateks sortiment :).
 
Jeg burde kanskje presisert at Nautilus gjerne kan defineres som (langt) mer sportslig enn annet i PPs kolleksjon, og som sportsmodell av PP, men man kan ikke utsette den for samme behandling som man ville med en Rolex/Omega sportsmodell. Alt imho. :)
 
Vi har jo diskutert PP før, Reidar :) Har du fått testet noen på hånden? Hvis ikke:

Prøve på hånden.
Prøve på hånden.
Prøve på hånden.

etc.

Begge ur er ikke lette å forstille seg før man har dem på hånden, i min erfaring. Jeg trodde jeg ville ha 5711, men jeg hadde nok forestilt meg et sportsur (i bold), og så prøvde jeg på hånden og fant et tynt elegant ur med en nydelig lenke. Den er padde flat, på godt og vondt. Den var ikke det jeg trodde den skulle være, så ble bekymret og trakk meg.

Tenkte derfor at Aquanaut er tingen for meg. Prøvde både hos AD og Jonny, men ... Gummiremmen. Den er tøff, altså. Men litt begrensende på et vis? Jeg ville kommet til å ønske meg en croco på, men det er liksom enda mer feil å leke med remmer på en Patek enn en Rolex, sånn følte jeg det. Ble bare ikke helt venn med gummiremmen, og lenken er et misfoster. Så ingen Aquanaut.

Tilfeldigvis ble det en Nautilus, 5712. Den er virkelig bare marginalt tykkere enn en 5711, 1mm? Denne gangen var det bare kjærlighet. Umiddelbart. Om det var skiven som gjorde klokken anderledes, eller jeg som hadde endret smak vet jeg ikke. Men når jeg prøver en 5711 i dag er det en kjærlighet som ikke var der før jeg falt for 5712.

Jeg hadde ikke latt frykt for riper hindre meg fra å gå for Nautilus, så forskjellige er ikke røffheten til de to urene. Det er følelsen på hånden som evt skiller dem (eller forener dem, det er jo mange som har begge).

Wrists don't lie. (fritt etter Shakira) Men smak og behag kan forandre seg. Uansett, du kjøper ikke hverken en Aquanaut eller Nautilus uten å kjenne kjærligheten. Når du treffer riktig er det varm følelse som sprer seg fra håndledd og ned til hjertet :eek:
 
Redigert:
Jeg har dessverre ikke hatt noen av dem, men har prøvd begge på hånda. Jeg falt umiddelbart for Nautilus'en.

For meg blir Aquanaut som en småsexy dame som en kan ha det gøy med, mens Nautilus'en blir skjønnheten du gifter deg med til slutt ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Jeg har dessverre ikke hatt noen av dem, men har prøvd begge på hånda. Jeg falt umiddelbart for Nautilus'en.

For meg blir Aquanaut som en småsexy dame som en kan ha det gøy med, mens Nautilus'en blir skjønnheten du gifter deg med til slutt ;)

Oppsiden med klokker er at man kan få begge uten noe drama :)