AP 15300 - kjøpetips og enabling

Medlem
25. des. 2011
Innlegg
215
Jakten på ståluret byr på noen utfordringer og jeg søker derfor sonens råd.

Jeg skal ha et hverdagsur som kan fungere fint sammen med min IWC Portuguese 5001-07, og vet fra før av at jeg vil være tilfreds og lykkelig med en 116610. Den tåler det meste og har et perfekt røft utseende som balanserer godt med portuguesen. Og så digger jeg den. Men samtidig tar jeg meg selv i å tenke at det er noe litt kjedelig over at suben er så vanlig. Alt er selvsagt relativt, men tallet blir i hvert fall høyt hvis man teller antall sorte suber i min krets.

Det har ført til at jeg har fått meg ganske mange turer innom tråder som denne i det siste: http://www.tidssonen.no/forum/klokkediskusjon-7/vis-oss-din-audemars-piguet-10793/. Og uten at jeg har hatt uret på armen, blir jeg nesten glad hver gang jeg kommer over bilder av 15300 med blå skive. Så, til problemstillingen:

Hvor kan man meg rimelig grad av trygghet finne en som-ny 15300 med blå skive, foruten på TS. Ideelt sett skulle jeg gjerne ha handlet brand-new fra AD (ja, det er en uøkonomisk strategi :)), så hvis noen har slike tips er jeg veldig interessert i dem. Men alternativt blir det vel å finne en trygg selger f.eks. fra TRF eller WUS, og her har jeg ingen erfaringer hittil, så tips er velkomne. Pent brukt kan også være aktuelt.

Ingen god tråd uten bilder, så her er uret til illustrasjon:

photo-1.png



Hvis noen sitter på et eksemplar og kan tenke seg å enable, så er det også velkomment :)
 
Redigert:
Dette er en grail for meg.
@Minuteman sitter på en flott en og er han innom Oslo er kanskje live-tafsing mulig @Mogens er annerkjent bruktselger med mange antenner ute så sender du han en PM har du kanskje en fortere enn du tenkt.
Norske www.briljantwatches.com får in en del bra brukt med


Sån, done deal - gleder oss til unboxing! ;)
 
Redigert av en moderator:
Kult valg synes jeg. Du sier du aldri har prøvd den, det må du. RO er ganske mye mer dressy enn rolexen du refr. til. Superdigg lenke!
Et sterkere horologisk valg, men har baksider som at den tiltrekker seg riper enklere.
Jeg vil si at å kjøpe fra en seriøs butikk på chrono24.com er et godt alternativ.
Mogens er kjempebra enabler.

Vi gleder oss til unboxingen
 
Om du er veldig opptatt av og redd for hairlines, bør du vurdere nøye om 15300 er en passende hverdagsbeater for deg. Jeg sier ikke dette for å "skremme" deg, men føler at du bør gjøres kjent med følgende:

Om din hverdag i all hovedsak består av desk-diving er det greit, men om din hverdag også består av hagearbeid og annen utomhusaktivitet skal du tenke deg godt om. Det er særlig lenken som er utsatt. Til tross for at denne er børstet så tiltrekker den seg hairlines. Disse er ikke nødvendigvis godt synlige, men du ser de godt under spesielle lysforhold. Børstingen er av en annen type(?) enn den du finner på f.eks en Rolex-lenke. Jeg tåler denslags, men vet at f.eks @Moore ville gått av skaftet om dette skjedde med en av hans klokker:D

Ut over dette kan jeg ikke annet å anbefale 15300 på det varmeste.

Om du har lyst til å prøve en på armen kan du gjerne få prøve min. Den befinner seg i Oslo neste lørdag (pinsaften) litt utpå ettermiddagen. Send meg en PM om du vil.

Du handler hos @Mogens om det ikke dukker opp en her inne, og som @Entropy sier så gleder vi oss til unboxing ;)
 
Redigert av en moderator:
Den du viser til har faktisk svart skive tror jeg.. Blå er ganske mye lysere. Jeg har en 15300 med hvit skive, og for meg er det den riktige da jeg skal ha nautilus i blå. Således en ultimat sommerklokke. Den har veldig skarpe overganger mellom polert og børstet og sinnsykt finish i pussingen, så hairlines blir det fort. Den er også veldig utsatt for dings pga skarpe kanter... Så noen hverdagsbeater er den ikke (som en Sub). Men du trenger vel en "finere hverdags" også, da sklir denne inn perfekt. Den sklir meget pent under mansjetten også:)
 
John - du har da prøvd 15300 før, dvs min gamle. Og den sagt perfekt på håndleddet ditt. Har du fortrengt dette :)
Ellers fungerer klokken perfekt for en som sitter foran pc-en hver dag, slik som du gjør. Bare vær obs på at det er en klokke som må bæres med andakt, som nevnt av andre her.
 
Takk for alle gode svar! Det blir nok mest desk-diving på meg, og kanskje kan en Helson gjøre jobben når det skal ordnes i fjellet. Vi får se. :)

John - du har da prøvd 15300 før, dvs min gamle. Og den sagt perfekt på håndleddet ditt. Har du fortrengt dette :)

Det stemmer det, selv om den hadde sort skive, men da var øynene mine travelt opptatt med å ta inn et annet ur og jeg tabbet meg visst ut med ikke å ta bilder :) Er spent på å prøve igjen og i blått.

Om du har lyst til å prøve en på armen kan du gjerne få prøve min. Den befinner seg i Oslo neste lørdag (pinsaften) litt utpå ettermiddagen. Send meg en PM om du vil.

Utrolig hyggelig forslag. Jeg spanderer gjerne kaffe om vi får det til. :)
 
Når du allerede har en IWC Portuguese 500107, kompletterer du det hele rimelig elegant og sporty med en 15300.
15300 kler alle skivefarver, men du gjør riktig ved å gå for mørk skive ift din IWC som du allerede har i hvitt.

Håper du finner din "precious".
Få å spore i det norske markedet, men stundom dukker de opp. Innenfor TS er det jo gitt et par tips allerede.
Alternativet er å skaffe den utenlands.
Hvilket er en svært så enkel sak, når du først har bestemt deg.

Lykke til - og husk.....:cool:

 
GTG med Minuteman

En nysgjerrig post forrige uke ble til en mini-GTG etter at @Minuteman tok kontakt og tilbød seg å møtes for en klokkeprat i dag. Hyggeligere kar skal man lete veldig lenge etter.

Vi fikk strålende sol og det hjalp godt på for å vise frem kvalitetene på AP RO 15300:

bilde2-2_zps48825510.jpg


bilde1-2_zpsa608d40d.jpg



Vi fikk også avklart at 47mm ikke er større enn at det absolutt går an:

bilde5-1_zps69002913.jpg



Takk for enablingen og muligheten for å prøve flotte klokker. Det var virkelig hyggelig!

Tilsvarende trivelig å hilse på Christopher.
 
Redigert av en moderator:
Du skal selv ha takk, John, det var riktig så hyggelig å møte deg og Christopher. Som bildene viser har du svært "allsidige" håndledd. Pam-en satt jo som et skudd;)

Edit: Hva føler du forresten i forhold til blå eller sort skive etter at du fikk sett den sorte i sol og skygge?
 
Hva føler du forresten i forhold til blå eller sort skive etter at du fikk sett den sorte i sol og skygge?

Herlig å se den sorte i lyset og kanskje er den enda mer versatil enn blå. Så jeg er åpen for sort hvis det blir AP. Det blir et vanskelig, men hyggelig valg.