Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

• On the rocks

Stemmer: 88 22,9%
  • Neat

Stemmer: 297 77,1%

• Antall stemmer
    385
Koser meg med denne godsaken i kveld :)

3EC70859-4A78-431F-AA14-87949FF0D3EA-134-0000000D3B5FFB9D_zps0704c5bd.jpg

EDIT: Beklager latterlig kvalitet. Det så ikke så galt ut på mobilen.

Redigert:
Hva vil whisky folket anbefale til en totalt nybegynner innenfor faget? Har for det meste kun drikket cognac, når det gjelder brunt brennevin, men tenkte å bevege meg ut i whisky. Hva anbefaler folket for rundt 5-6-700,- for en flaske? :)

Redigert:
highland park 18år

ligger på 700-800kr.

en av de beste på markedet med tanke på pris/kvalitet.
En som sjeldent bommer!

Det er to "strategier" man kan velge når man skal begynne å drikke whisky. Enten kan du begynne på de mildeste, snilleste, da vil jeg anbefale å starte med en irsk maltwhiskey, for eksempel Bushmills Malt og så gå videre til for eksempel Highland Park som ErikR nevner, Glengoyne eller noe annet litt snillere skotsk.

Den andre strategien er å kjøpe en av de barskeste og ta deg et lite glass en gang i blant til du liker det. Det var den varianten jeg valgte med Lagavulin.

En tredje variant er å prøve mange forskjellige småflasker. På polet selges det nå ganske mange 20 cl-flasker som ikke koster stort mer enn to øl på byen, på den måten kan du prøve mange forskjellige stiler uten å blakke deg fullstendig eller sitte igjen med flasker du egentlig ikke liker.

Koser meg med denne godsaken i kveld :)

3EC70859-4A78-431F-AA14-87949FF0D3EA-134-0000000D3B5FFB9D_zps0704c5bd.jpg

EDIT: Beklager latterlig kvalitet. Det så ikke så galt ut på mobilen.

OT: Det der er et glimrende bilde, så det trenger du ikke tenke på. Fin komposisjon, balanse og diagonale linjer, og hva kan vel passe bedre i whiskysammenheng enn kornete bilde?

Støtter @The last nick left om å begynne med noe barskt noe! Startet selv med Lagavulin og Laphroaig. Synes de er veldig bra begge to :) En ikke like "barsk" whisky er Macallan 18, denne er bare nydeeelig!

Haha, ja du har et godt poeng, @Tore :)

Redigert av en moderator:
Da har jeg vært på polet, og det endte opp med The last nick left sitt tredje forslag etter en liten prat sammen med ekspeditøren.

Hun anbefalte meg også disse småflaskene på 20cl slik at jeg kunne smake meg litt frem istedenfor å kjøpe litersvis for og så finne ut av at jeg ikke liker det.

Det ble forøvrig:

Dalwhinnie single malt 15 years old
Cragganmore single malt 12 years old
Glenkinchie single malt 12 years old

Så nå skal det straks settes igang med smaksprøver :)

Da har jeg vært på polet, og det endte opp med The last nick left sitt tredje forslag etter en liten prat sammen med ekspeditøren.

Hun anbefalte meg også disse småflaskene på 20cl slik at jeg kunne smake meg litt frem istedenfor å kjøpe litersvis for og så finne ut av at jeg ikke liker det.

Det ble forøvrig:

Dalwhinnie single malt 15 years old
Cragganmore single malt 12 years old
Glenkinchie single malt 12 years old

Så nå skal det straks settes igang med smaksprøver :)

Dalwhinnie er "min"whisky. Har prøvd en del men kommer altid tilbake til den. :D
Happy smaks kveld. :cool:

Kansje litt sent nå, men anbefaler å prøve med og uten vann i. Det er veldig lite vann som behøves, men smak gjerne uten et par slurker, ta oppi tja, en t-skje og se om du merker noe til at smaken endrer seg. Kansje du skal ha en t-skje til...

Noen whiskeys blir supergode med bittelitt vann i, andre blir det ikke. Jeg er ikke kjent med de tre du har kjøpt, men det er uansett morsomt å prøve.
En whiskey du kansje ikke like uten vann, kan bli god med, og motsatt:)

Stor koste meg med whisky smaking! Prøvde ikke med og uten vann, men det er jo muligheter for det idag! Prøvde med og uten isbiter, å fant fort ut at mye av smaken ble borte med isbiter syntes jeg.

Forøvrig så må jeg si jeg falt mest for Dalwhinnie, den var nydelig! Så nå skal det utforskes mer på nettet og polet :D

Er litt mer i den franske leieren når det gjelder brennevin, men har lyst til å prøve meg litt på whisky også. Har en flaske Glenfiddich 18 åring, men kan ikke si den falt helt i smak og står derfor urørt omtrent. Ble her om dagen anbefalt Macallan som en mer lettdrikkelig og fin nybegynner whisky, men hvilke versjon/alder bør man gå for da?

Her går det i Laphroaig, Lagavulin og Oban. Alt etter humør og hva som står i hyllen hjemme til enhver tid.

Er litt mer i den franske leieren når det gjelder brennevin, men har lyst til å prøve meg litt på whisky også. Har en flaske Glenfiddich 18 åring, men kan ikke si den falt helt i smak og står derfor urørt omtrent. Ble her om dagen anbefalt Macallan som en mer lettdrikkelig og fin nybegynner whisky, men hvilke versjon/alder bør man gå for da?

Hvis du liker konjakk og skal prøve single malt er Macallan min anbefaling også. Prøv 12-åringene, de har en sherry cask i tillegg til den ordinære. Ellers er det et helt univers med engledråper fra Skottland :)

Takk for tipset, da skal jeg prøve å oppdrive en slik. Blir sikkert litt feil å spørre om dette, men er det noen blend's som kan anbefales? Er vel litt mildere på smak om jeg har forstått det riktig? Konjakk er jo søtere og mer fruktig noe som jeg liker, chateau de montifaud 1972 er vel min favoritt og den jeg har drukket mest av i høst/vinter.