Rolex dykker som ikke er submariner?

EAS

Medlem
26. juli 2010
Vil først og fremst si at jeg vil like submariner, syntes klokken ser veldig bra ut på bilder og forum osv. Tok turen ned til forhandleren for å prøve her om dagen. Ble mildt sagt overrasket over størrelsen. Den var veldig liten i forhold til hva jeg trodde. Prøvde DSSD men den syntes jeg bygger for mye opp og ser litt klumpete ut "fra siden".

Er redningen min en Sea dweller ifra 98-99? Slik jeg forsto var det de siste årgangene av denne. Hvordan er denne størrelsesmessig i forhold til suben?

Mvh Emil

En eldre SD vil nok gjøre nytten hvis det er en mellomting du er ute etter.
Du trenger nok ikke gå så langt tilbake som 98-99 for å finne en.
Disse ble laget frem til 2008 hvis jeg husker riktig.

En eldre SD vil nok gjøre nytten hvis det er en mellomting du er ute etter.
Du trenger nok ikke gå så langt tilbake som 98-99 for å finne en.
Disse ble laget frem til 2008 hvis jeg husker riktig.

Mente selvfølgelig 08-09 skrivefeil ifra min side.

Er den merkbart større enn suben?

Tja tja. Nye subben bygger mer og er i mine øyne visuelt større enn de gamle kassene, men tror du bare må få testet en og sett selv.

Forøvrig - en sub er ikke spesielt liten, hva er du vant med?

Jeg synes SDen min var liten når jeg først kjøpte den, senere har jeg funnet ut at Oysterkassen er optimal størrelse for meg. Før jeg fikk den første Rolexen min så hadde jeg en Longines Master Chrono og en TH Carrera day-date og disse var rett og slett for store.

Mente selvfølgelig 08-09 skrivefeil ifra min side.

Er den merkbart større enn suben?

Tvert imot.
En SD 16600 var høyere enn en Submariner 16610 men diameter på skiven var mindre.
Den aktuelle Sub-en ( 116610) er på mange måter enda større enn en SeaDweller selv om den ikke er like høy.

Pam 44mm og breitling :p

Akkurat ja.

Her tror jeg bare du må gå en runde i tenkeboksen; en Sub skal ikke være en Breitling eller en 44mm PAM.

Ikke at det er noe galt med noen av de klokkene, men jeg tror du tenker litt feil på hva en Sub skal være :).

Takk for mange nyttige svar. Så konklusjonen er altså at diameter på den utgått SD modellen et større enn sub, men den nyeste suben med keramisk bezel virker størst. Hvis man vil ha større må det bli DSSD?

Jeg ville gitt 40mm en sjanse, som ChristianN sier så er det egentlig ikke så lite. Du venner deg fort til den mindre størrelsen.

That's what she said

Takk for mange nyttige svar. Så konklusjonen er altså at diameter på den utgått SD modellen et større enn sub, men den nyeste suben med keramisk bezel virker størst. Hvis man vil ha større må det bli DSSD?

Ja omtrent :).

DSSD er ganske tøff i trynet den og synes jeg, men blir litt for klumpete for armene mine på en måte. Utrolig stilig klokke dog.

Her er et sammenlikningsbilde mellom 16610 som er gamle submariner og 16600 som er Sea-Dweller. Ny sub har jeg ikke, men den har et ganske mye kraftigere uttrykk, så dersom du syns den blir for puslete så tror jeg ikke SD hjelper.

a0a00f603ea63d181a2ae8cb58f14421_zps8532f91c.jpg

Jeg synes også min Seadweller (16600) virket liten med en gang, men den vokste for hver dag. I kjøpsperioden brukte jeg en Maurice Lacroix på 43mm, høy var den også, mulig derfor. Jeg er nå ingen fan av "overdimensjonerte" klokker...

Jeg er strålende fornøyd med 16600, gi 40 en sjans. Hvis du er fra Oslo, så test denne Rolex Seadweller 16600 - BriljantWatches.com, Norsk samler av finere ur

Min:
371792C7-472E-4DCA-A0D5-3B6FFCEF897E-7195-00000480E539E07B_zps39aa2c76.jpg

Redigert:
Jeg synes også min Seadweller (16600) virket liten med en gang, men den vokste for hver dag. I kjøpsperioden brukte jeg en Maurice Lacroix på 43mm, høy var den også, mulig derfor. Jeg er nå ingen fan av "overdimensjonerte" klokker...

Jeg er strålende fornøyd med 16600, gi 40 en sjans. Hvis du er fra Oslo, så test denne Rolex Seadweller 16600 - BriljantWatches.com, Norsk samler av finere ur

Min:
371792C7-472E-4DCA-A0D5-3B6FFCEF897E-7195-00000480E539E07B_zps39aa2c76.jpg

Jeg som ikke har greie på Rolex det ser nesten ikke forskjell på de to klokkene. Hehe. Hovedforskjellen er at den har høyere dybderating slik at glasset ikke har "cyclops" eller hva det heter ? Jeg personlig syntes det er mye finere uten.

Syntes de ser like store ut på bildet. Er Sub 40 og DS 40.5 eller noe ?

Mvh Emil

Tror nok jeg er litt for merkefiksert til å velge Tudor.

Vet altfor lite om det, men for meg virker det som en Rolex "kopi". Orker ikke å forklare de som spør om det er Rolex at det ikke er det, men noe som ligner, men ikke fake osv.

Vet altfor lite om det, men for meg virker det som en Rolex "kopi". Orker ikke å forklare de som spør om det er Rolex at det ikke er det, men noe som ligner, men ikke fake osv.

Ville tatt en sjekk av Tudor. Les litt om merket. Prøv klokken på armen. Bjerke Paleet har den inne med både gummirem og lenke (begge deler følger med). For 28´mener jeg du her får mye (!) klokke for pengene. Kvalitetsfølelsen er i Rolex-klasse. Pelagosen er forøvrig 42 mm, men omtrent samme størrelse på glasset som Rolexene (bezelen som er kraftigere) så ser den ikke å stor ut. Lenka er utrolig behagelig, og at klokka er i titan gjør vekta lav. Komfortabel kvalitetsklokke rett og slett!

Kjøp noe som passer på hånden din, og som du blir fornøyd med.... Blir du ikke fortrolig med Rolex finnes det andre flotte dykkere som både er større og som har merke-gjenkjennelseseffekten du er ute etter!

Breitling Superocean Heritage i 46 mm er en klokke jeg liker svært godt

Blancpain Fifty Fathoms er en klokke med like mye historisk sus som sub'en

Jaeger LeCoultres Master Compressor serie er både særegen og tøff

Sikkert andre som kan komplettere listen med andre high-end divere over 40mm

Redigert: