Du bør nok sjekke batterikapasiteten ved -15, en ikke helt uvanlig temperatur her til lands. Et vanlig batteri taper mer enn femti prosent av effekten ved denne temperaturen.
Jeg er også litt skeptisk til levetiden på batteriene i vårt klima. En batteripakke til denne bilen koster sikkert 150K+. Noe mindtre ville forundre meg. Må den byttes etter tre år blir det et kostbart bilkjøp.
Det er slik at batteriene varmes opp i kaldt vær og ikke påvirkes av kulda. Levetiden på batteriene skal være 10 år. La oss si at det koster kr. 150 000 å skifte batterier. Det blir 15 000/år. Det tjener man fort inn igjen. Nesten ingen serviceutgifter, nesten ingen driftsutgifter, ingen bompengeavgifter, ingen årsavgift. ( I alle fall ikke pr. i dag)
De norske prisene er ikke offentliggjort ennå, men prisen på den største "Performance" modellen i USA er ca. 100 000 USD. Det er blitt meg fortalt at det heller ikke er moms på denne bilen og prisen skal da bli omtrent den samme i Norge, med et tillegg til importøren.
Bilen har visstnok fantastiske kjøreegenskaper grunnet det lave tyngdepunktet. Akselerasjonen er helt hinsides med fullt dreiemoment fra stillestående.
Det negative er at du ikke kan få den med adaptiv cruisekontroll, men det kommer vel kanskje med neste modell. Noe annet er risikoen for at Tesla Motors skal gå konkurs. De har tapt enormt med penger så langt. Men Mercedes er inne på eiersiden og det er kanskje betryggende.