Urmakerverktøy?

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Innlegg
4.410
Hva har folket av verktøy? Jeg har vurderer å kjøpe meg litt bedre verktøy, nysgjerrig på hva andre har ...

I dag har jeg et billig sett fra Finn.no for korting av lenker og slikt, men det er jo ikke i nærheten av det jeg brukte da jeg jobbet hos en urmaker i studietida. Det har dog til nå gjort nytta. Plastic fantastic, selvsagt :) Lenka på Seiko "Orange Monster" var et herk, tror ikke jeg hadde fått til det uten verkøyet ...

95_1843437651.jpg


Dessuten har jeg et Sea Dweller tool kit som jeg kjøpte for å få Rolex skrutrekkeren. Den er perfekt dimensjonert for skruene i lenkene på sport-modellene til Rolex, slipper være engstelig for at skrutrekkeren skal glippe. Nesten et must.

Daytona044.jpg

Daytona045.jpg

Daytona046.jpg
 
Anders,

Jeg har i flere år hatt cirka et sånt verktøysett som det du viser på bildet.
I tillegg har jeg en nøkkel for baklokk på 44 mm Panerai, en korntang og en stillbar nøkkel til baklokk. Denne har tre føtter og utbyttbare bits til føttene.
Det hele fungerer fint.
Men jeg kjenner min begrensning - tror jeg...........

Gringo.
 
Jeg har et sånt sett som Anders har, men etter et par reimskifter så var skrutrekkeren tydelig slitt, og nåla på den dingsen man bruker til å fjerne links var helt bøyd (på et Seiko Monster ur faktisk :? )

Men takket være ebay og inspirasjon fra deBalzacs post, så har jeg snart en Wenger/Bergeon Minathor - var nemlig uansett på utkikk etter en lommekniv, i og med at noen gjorde meg oppmerksom på at batangakniven jeg vanligvis tar med ut i skogen egentlig er ulovlig.

Så får vi se om den er like stilig som den deBalzac har. (min er vanlig swiss armyknife-rød og litt mindre, så det tror jeg vi egentlig alt kan konkludere at den ikke er...) :roll:
 
Takk for inspirasjonen alle sammen :) Den lommekniven så lekker ut, deBalzac :!: En aktuell kandidat.
 
Anders skrev:
Takk for inspirasjonen alle sammen :) Den lommekniven så lekker ut, deBalzac :!: En aktuell kandidat.

Minathor lommekniven er topp!! Du finner den her:

http://www.timedesign.de/home_e.html

TimeDesign.de er en forhandler som anbefales på det varmeste!

Lommekniven koster fra €99 med plastsider til €399 med metalsider, innlegg og etui av krokodilleskinn.

Min har etui og innlegg av caribouskinn (canadisk reinsdyr) og koster €199. Sveitsisk toppkvalitet fra Wenger og Bergeon! (og det finnes reservedeler om bitsene blir ødelagt eller borte :D )
 
Takk for svar:) Så det på bukta jeg også. Jeg endte med å kjøpe det som lå på Finn. Jeg måtte ut med 550kr for det, men siden det ikke virker så lett å få tak i betaler jeg heller litt ekstra. Jeg regner med det er en fryd å bruke Anders?:)
 
Takk for svar:) Så det på bukta jeg også. Jeg endte med å kjøpe det som lå på Finn. Jeg måtte ut med 550kr for det, men siden det ikke virker så lett å få tak i betaler jeg heller litt ekstra. Jeg regner med det er en fryd å bruke Anders?:)

Skrutrekkeren er jo perfekt dimensjonert, ville ikke skrudd i sportsrolex-lenke uten :D
 
Søkte etter tidligere tråder om verktøy, fant denne som har vært "død" en stund.

Jeg har lenge tenkt å kjøpe med ett sett, men synes det er veldig mye å velge i mellom.

Behovet mitt er nok ikke veldig stort, men skifte batteri, korte lenker, skifte reim/lenke, skru av baklokk.

Sikkert veldig mange av dere som har og bruker verktøy ofte og jeg synes det er verdt å bruke litt penger på noe som da gjerne varer en stund. Er ikke tilhenger av bruk og kast!

Så på dette fra esslinger: Watch Repair Kit Deluxe Tool Set - Watch Repair Kits | Esslinger & Co - det er jo ganske billig så det spørs om kvaliteten er ok.

Noen som har erfaring/tanker om dette duger til hobbybruk. Eller evnt andre forslag mottas med takk.

mazzuoli
 
Søkte etter tidligere tråder om verktøy, fant denne som har vært "død" en stund.

Jeg har lenge tenkt å kjøpe med ett sett, men synes det er veldig mye å velge i mellom.

Behovet mitt er nok ikke veldig stort, men skifte batteri, korte lenker, skifte reim/lenke, skru av baklokk.

Sikkert veldig mange av dere som har og bruker verktøy ofte og jeg synes det er verdt å bruke litt penger på noe som da gjerne varer en stund. Er ikke tilhenger av bruk og kast!

Så på dette fra esslinger: Watch Repair Kit Deluxe Tool Set - Watch Repair Kits | Esslinger & Co - det er jo ganske billig så det spørs om kvaliteten er ok.

Noen som har erfaring/tanker om dette duger til hobbybruk. Eller evnt andre forslag mottas med takk.

mazzuoli

Så greit ut det settet der mazzuoli. Der har du det meste til å starte med hobby`n. Men pass på, det kan bli fort dyrt! Veldig dyrt!! :rolleyes: :rolleyes: