Pebble - smartklokke

Medlem
28. jan. 2012
Innlegg
77
Sted
Nordfjordeid
Heisann godt folk :)

Lurer litt på kva den generelle meininga blant klokkevener - og ekspertar er for klokker av denne typen: Pebble ?

Personleg synest eg denne saken verkar spennande, og lurer nok på å kjøpe meg eit eksemplar når dei vert lagt ut for salg.

Kanskje muligens bruke den på "feil" hand, slik eg framleis kan gå med ekte varer på den andre?

Køyr debatt! :)
 
Disse syntes jeg undergraver alt som har med kjærlighet til armbåndsur og gjøre. Kjøp en iPod lissom:p

Akkurat der synest eg du kanskje strekk den litt for langt.. men det er no sjølvsagt opp til deg :)

No er ikkje pepple sin ide at dette først og fremst skal vere ei klokke, men eit verktøy til telefonen. Om du ser videoen, og les den informasjonen som står på sida så ser du at "klokka" berre er ein av ekstremt mange funksjonar dette armbandet (som eg heller vil kalle det) har. Spesielt den sykkel-funksjonen vekker litt interesse hos meg. Ilag med ein app eg alt brukar til sykling, så trur eg den funksjonen vil vere perfekt. Å raskt kunne sjå kven som ringer før du tar telefonen (eg brukar ofte bluetooth øyreklokker ilag med telefonen, til musikk) og slepp å ta telefonen ut av lomma først..etc, etc.. Akkurat no skulle ein vel nesten tru eg jobbar for Pepple, hehe ;)

Min plan er å pare den med ei nato-reim og la klokka ligge på undersida av arma, på "feil" hand - og, sjølvsagt, bruke den til sykling.. :p

Vil absolutt ikkje påstå denne gadgeten undergraver vår alles kjære klokke på noken måte.


Men det er altså mi meining, og forstår absolutt at ikkje alle vil/kan ta til seg denne typen "klokker".. :)


-amumar-
 
Synes den er dødstøff jeg! ser veldig bra ut!!, ( det er ingen selvfølge med en klokke med så mange funksjoner! ) nå kommer sikkert noen til og trekke frem G-shock, men det blikke samme greia:)

Samtidig var jeg meget klar over hvilken rettning svarene i denne tråden ville peke før jeg åpnet den! Og jeg mistenker at det er en holdning her på sonen ( ikke nødvendigvis i denne tråden) som går utpå at man ville dømme en klokke nord og ned uansett, om den drives på noen annen måte en med en fjær eller disk.

Ur og klokker handler for meg om så veldig mye mer enn hva som driver verket: føleser, estetikk, affeksjon, funksjon, form etc etc etc.. Go for it! ( Det skal i alle fall jeg gjøre! ) Tar nok ikke mange dagene før du får "beskjed" om å legge penga dine i en boks, og vente til du finner en Sub... drit i det'a! Kjøp denne!

mvh

Inge :)


ps: ingen av oss kan definere hva kjærlighet til klokker og ur skal være for andre enn oss selv!
 
Jeg synes også disse er litt kule! Min innebygde gadgetlovin' nerd hyler en slik må du ha! Jeg har imidlertid med årene lært meg å ignorere dette dingsekallet, men synes fremdeles det er kjempetøft med en klokke som kan kommunisere med mobilen og etterhvert antagelig komme med en del apps og stæsj ingen visste at de hadde et ekstremt behov for. Geek.com hadde for øvrig nylig en liten artikkel om noen av de forskjellige typene Smartwatches som finnes. Jeg tror imidlertid de glemte denne, som jeg så en link til på Reddit her en dag.
 
Når eg tok turen innom Tidssonen igjen i dag, og såg at det hadde kome to nye svar i denne tråden - så var eg faktisk 99% sikker på at det var to nye negative svar. Så feil kan man ta :) Var i utgangspunktet svært skeptisk til å starte ein slik tråd, på dette forumet..men tenkte for meg sjølv; "det må no vere lov" :p

mannensomikkekunnele: Godt og fyldig svar, slikt likar vi og eg kjem garantert til å "go-for-it" - nesten berre ha ei slik "klokke", så ventar berre på at det skal bli mogleg å bestille igjen. Reint estetisk så er dette også den finaste "smart klokka" eg har sett p.d.d. Prisen er heller ikkje avskrekkande.

Den obligatoriske "kjøpt deg heller ei Rolex" har eg (heldigvis) enno til gode å få servert :)

krille: eg er sjølv ein gadgetlovin' nerd, til stor fortvilelse for min betre halvdel, så når eg kom over denne var eg eigentleg solgt så snart eg hadde sett videoen. Heldigvis er det p.d.d stopp i bestillingene (dei har forhandssolgt 85000 eksemplar, og må få desse produsert og ut til kjøper før dei tek nye bestillinger)

Den du linka til såg ikkje så dum ut den heller (faktisk ei av dei få eg ikkje har lest om), haldt faktisk på å kjøpe meg ei Sony SmartWatch for nokre månadar sidan - men las meg heldigvis godt opp på den, så eg slapp å havne i fella til Sony (ekstremt mange missfornøgde forbrukarar)

Til no er Pebble den "klokka" eg synest er penast i dette segmentet, og den som ser ut til å kunne gje mest for pengane. Det faktum at den vil kome til å passe med dei aller fleste typer klokkereimer i 22mm (t.d Nato) gjer denne til ein klar vinnar for min del :)


(kanskje gjekk det ann å poste ein slik tråd likevell..)
 
(kanskje gjekk det ann å poste ein slik tråd likevell..)

Synes absolutt det skal være takhøyde for slike tråder. JA til flere "alternative" tråder om morsomme, pussige eller bare litt outrerte klokker.
 
Må bare nevne, pepple er et godt eksempel på suksessfull crowdfunding, de samlet inn 20 mill dollar på 30 dager! Det et sykt.
 
Lenge siden tråden har vært aktiv, men litt tøvete å starte en ny om samme tema, så jeg skriver her!

Nå meldes det at klokken er klar til utsendelse. VG har skrevet en artikkel om klokken. Som eier av en Kindle så er jeg stor fan av e-ink, selv om det vil begrense bruksmulighetene litt. Det blir dårlig med animasjoner og naturlig nok ingen farger.

Det kan godt hende jeg kjøper en for å prøve, men om den skal bli brukt til daglig så tror jeg det må bli å gå med to klokker. Noe som vel vil se veldig dumt ut?

Link til artikkelen hos VG: Pebble-klokken er rett rundt hjørnet - VG Nett om Mobil og tele
 
Jeg angrer i dag bittert på at jeg ikke var med på kickstarterkampanjen - kunne velge mellom det og en annen gave som stod på ønskelisten til bursdagen i fjor, og valgte feil. Pebble er en fantastisk nyvinning - eller kanskje heller nytenkning, med det utvidede bruksområdet og åpne utviklingsmiljøet. Om det ikke blir kjøp nå, blir det et nærmere sommeren når det nårmer seg skikkelig sykkelvær - da først og fremst festet på sykkelen. Men ser også for meg at denne saken kan være veldig kjekk å når jeg er ute å går eller sykler fra A til B eller er på kollektivtransport (*grøss*), og ikke ønsker å dra mobilen opp av lommen. lydproppene sitter jo i øregangene fra før, og dobler som handsfree, og med Pebble blir det tut og kjør.

Hovedproblemet mitt er at (som flere andre her inne) vil jeg helst ikke ha den på armen. I tillegg har jeg lovet meg selv å bli flinkere til å ikke kjøpe gadgets jeg ikke trenger, Noe som var årsaken til at jeg droppet å bli med på kickstarteren til fordel for - nettopp - en annen gadget.
 
Nå meldes det at klokken er klar til utsendelse. VG har skrevet en artikkel om klokken. Som eier av en Kindle så er jeg stor fan av e-ink, selv om det vil begrense bruksmulighetene litt. Det blir dårlig med animasjoner og naturlig nok ingen farger.

Jeg vet ikke om det var Kindle eller Pebble du henviste til, men Pebble har visst ikke de begrensningene: "Skjermen i klokken er e-papir, som ikke må forveksles med e-blekk. Dette er en LCD-variant med en oppfriskingsrate som åpner for animasjoner. "

Men ja, kjekk å ha som fjernkontroll til telefonen, men foretrekker ordentlig klokke på armen. Men kjekk å ha når jeg kjører motorsykkel og hører på musikk. :)
 
Husker jeg så på dette i mai i fjor og må si jeg liker ideen litt. Kanskje ikke som klokke, men mulitimediaenhet, med gps, kart, mld på tlf, mail, musikk fjernkontroll, fjernkontroll til tv, til lys sette varmen i huset, skru på kaffetrakteren osv bare fantasien som setter grenser...
Så som gadget, men ikke klokke:)
 
Jeg vet ikke om det var Kindle eller Pebble du henviste til, men Pebble har visst ikke de begrensningene: "Skjermen i klokken er e-papir, som ikke må forveksles med e-blekk. Dette er en LCD-variant med en oppfriskingsrate som åpner for animasjoner. "

Men ja, kjekk å ha som fjernkontroll til telefonen, men foretrekker ordentlig klokke på armen. Men kjekk å ha når jeg kjører motorsykkel og hører på musikk. :)

Jeg hadde oversett at den hadde raskere refresh rate! Men etter å ha sett en video der den ferdige versjonen vises fram (Pebble Smartwatch Hands On | Engadget At CES 2013 - YouTube), så er jeg ikke så veldig imponert.

For det første så er den ærlig talt butt ugly og skjermen virker veldig liten i forholdt il størrelsen. For det andre virker den å ha veldig lite funksjonalitet. Musikkspilleren virker ikke å kunne velge spilleliste/album på fornuftig måte (de viser det dårlig i videoen iallefall) og det blir ikke mulig å velge nytt album i Spotify/Wimp som jeg har forstått det. Den har heller ikke touchskjerm, noe jeg nesten så på som en selvfølge at den skulle ha (vet ikke helt hvorfor, men jeg tok nå det som en selvfølge!)

Når så på toppen av det hele teksten som vises på skjermen ser ut om om den er fra tidlig 90 tall, så ble jeg veldig lite imponert. Den har uten tvil potensiale, men foreløpig ser det ut som et uferdig produkt med for få bruksområder, selv om prisen ikke er så ille.

mvh
Ragnar