Et "EKTE" manufaktur-verk

Medlem
21. juli 2010
Innlegg
354
Sted
OSLO
Et "EKTE" manufaktur-verk
Om en skulle ta et merke som produserer ALLE komponentene selv, må det være SEIKO.
Alle sveitsiske manufakturmerker bruker uansett Incablock eller Kif støtsikringer og fjæra til de fleste er laget av SwatchGroup`s FAR-Nivarox. Oljene er som regel laget av Jisma, Moebius osv.
Seiko med sine mekaniske verk lager ALT selv. Kasse,lenker osv. Selv fjæra (SPRON) og ikke minst støtsikringa er deres egen.

Rolex lager også egen olje og fjær for noen av verkene deres, men de bruker som regel Kif støtsikring.

Seiko verk finnes i mange kvaliteter, men når det kommer til Grand Seiko og ikke minst Credor, er dette verk som utkonkurerer mange sveitsiske High-End manufaktur-merker

Så det ideelle manufaktur-verk må jo da være SEIKO?
 
Mye rett der!

Har seiko automater som er billige, men går like bra som rolex og omega!
 
Mye rett ja.
Men Seiko er fortsatt Seiko...

Når jeg kjøper et ur kjøper jeg følesen uret gir meg, og den mangler Seiko..


Kan sammenlignes med Coca Cola.. Oppskriften er stjålet og (blå)kopiert flere ganger, men ingen klarer å gjenskape følesen av å åpne en fersk, iskald, coca cola på en varm sommerdag...
 
Mye rett ja.
Men Seiko er fortsatt Seiko...

Når jeg kjøper et ur kjøper jeg følesen uret gir meg, og den mangler Seiko..


Kan sammenlignes med Coca Cola.. Oppskriften er stjålet og (blå)kopiert flere ganger, men ingen klarer å gjenskape følesen av å åpne en fersk, iskald, coca cola på en varm sommerdag...

Ja,desverre så er vi mennesker sånn at vi er opptatt av merker. Kvaliteten kommer i andre rekker. Dette er jo et typisk fenomen.
Jeg har det på akkurat samme måte. Har ei Seiko Premier Automatic og den er rett og slett et nydelig stykke ur, men ja, Seiko-emblemet irruterer meg litt. hehe
 
Mye rett ja.
Men Seiko er fortsatt Seiko...

Når jeg kjøper et ur kjøper jeg følesen uret gir meg, og den mangler Seiko..


Kan sammenlignes med Coca Cola.. Oppskriften er stjålet og (blå)kopiert flere ganger, men ingen klarer å gjenskape følesen av å åpne en fersk, iskald, coca cola på en varm sommerdag...

Hva mener du egentlig med blåkopi rousp :confused:
Mener Seiko var først ute med automatisk kronograf :D
Kast ifra deg fordommene og kjøp en litt dyrere Seiko med automatisk urverk, både kvalitetsfølelse på kasse lenke og presisjon på urverket ligger ikke under de mer
"respekterte" sveitsiske merkene :cool:
 
Hva mener du egentlig med blåkopi rousp :confused:
Mener Seiko var først ute med automatisk kronograf :D
Kast ifra deg fordommene og kjøp en litt dyrere Seiko med automatisk urverk, både kvalitetsfølelse på kasse lenke og presisjon på urverket ligger ikke under de mer
"respekterte" sveitsiske merkene :cool:

Tror du trakk sammenlikningen med Coca Cola litt for langt.. :cool:

Hvem som laget det første automatiske kronograf av Seiko, Zenith og 3. mann er en diskusjon jeg ikke har tenkt å gå inn på! :D

Jeg er nok for opptatt av tradisjon og merket til å kjøpe en høykvalitets Seiko for øyeblikket..
 
Jeg er enig i at det står stor respekt av Seiko som manufakturverk. Jeg har selv veldig sansen for merket, og de har stått for mange innovasjoner.

Jeg har aldri eid en Seiko, så det eneste jeg kjenner til dem er igjennom andre. Noe jeg aldri har fått tilbakemelding på er nøyaktigheten. Hvordan klarer Seiko seg mot sine europeiske søsken? Jeg så Orient opererte med at mekaniske urverk har en nøyaktighet på +-30 sek. Det imponerer ingen i Valée de Joux, eller Glashütte for den slags skyld.

Poenget mitt er, kan det hende manufakturprodusentene i alpelandskapet kjøper inn deler fra andre rett og slett fordi det gir bedre presisjon og kvalitet? Urverkene er fortsatt designet og laget av manufakturen. At en fjær/olje er kjøpt inn av tredjepart synes jeg da blir mindre vesentlig mot et godt designet urverk, og ikke minst følelsen av kvalitet og vakkert håndverk.
 
Tror du trakk sammenlikningen med Coca Cola litt for langt.. :cool:

Hvem som laget det første automatiske kronograf av Seiko, Zenith og 3. mann er en diskusjon jeg ikke har tenkt å gå inn på! :D

Jeg er nok for opptatt av tradisjon og merket til å kjøpe en høykvalitets Seiko for øyeblikket..

Hvis du er opptatt av tradisjon og merke,burde jo Seiko være ideelt? De har tross alt lagd ur i over 130 år og er fremdeles eid av grunnleggerfamilien,ikke mange som slår den ;)
 
Noe jeg aldri har fått tilbakemelding på er nøyaktigheten. Hvordan klarer Seiko seg mot sine europeiske søsken? Jeg så Orient opererte med at mekaniske urverk har en nøyaktighet på +-30 sek. Det imponerer ingen i Valée de Joux, eller Glashütte for den slags skyld.

"Hi Quartzies!
You might find this interesting: good news from an HEQ cousin...
I set my SBGA015 to gum'mint time on January first. Since then, I've worn it 3-4 days a week; spun it on a winder occasionally; and hand-wound it occasionally. (Man, is that satisfying... a totally unique ZZZZZZZZ-ing sound, and a firm, precise fingertip feel.) But I digress...
After ~ 6 weeks, I have strayed from government time by -3 seconds. That comes to -7 one-hundredths of a second per day."

http://forums.watchuseek.com/f9/accuracy-report-grand-seiko-spring-drive-124413.html




http://forums.watchuseek.com/f20/interesting-post-regarding-cosc-372002.html
 
Urverket du referer til er Spring Drive. En innovasjon fra Seiko, og det kan diskuteres hvorvidt det er mekanisk eller ikke.

Urverket er mekanisk i den forstand at det drives som vanlige mekaniske urverk, men fjæren driver også en quartzkrystall som korrigerer for feilen i det mekaniske urverket(hvis jeg har forstått det rett). Mao. er det en quartzkrystall som står bak nøyaktigheten, og ikke det mekaniske håndverket. Likefullt en imponerende prestasjon av Seiko!
 
Urverket du referer til er Spring Drive. En innovasjon fra Seiko, og det kan diskuteres hvorvidt det er mekanisk eller ikke.

Urverket er mekanisk i den forstand at det drives som vanlige mekaniske urverk, men fjæren driver også en quartzkrystall som korrigerer for feilen i det mekaniske urverket(hvis jeg har forstått det rett). Mao. er det en quartzkrystall som står bak nøyaktigheten, og ikke det mekaniske håndverket. Likefullt en imponerende prestasjon av Seiko!

Tja, klokken bruker ikke batteri, ergo er den mekanisk.
 
IMG_7700b.jpg


Vel, jeg er glad de ikke fikk rett i dette slagordet.....