Kvalitet på urverk - pris?

N

Ndure

Guest
Hei.
Er en ung gutt på 16 år som virkelig har fått sansen for klokker. Foreløbig har jeg ingenting å skryte av, men det kommer nok når kronene blir til lapper. Bare lurte på hvor mye en må betale for å få en klokke som kan vare 30-50 år? :p
 
Hei.
Er en ung gutt på 16 år som virkelig har fått sansen for klokker. Foreløbig har jeg ingenting å skryte av, men det kommer nok når kronene blir til lapper. Bare lurte på hvor mye en må betale for å få en klokke som kan vare 30-50 år? :p

Det kan sikkert de fleste mekaniske klokker OM de får det stell og vedlikehold de krever. Nå er det kanskje de færreste som sender klokker som koster noen få hundre dollars inn på service - og kanskje derfor det er lett å anta at dette ikke er skikkelige greier.
(en service koster fort 3-4000 og bør tas hvert 5-7 år....dog kan nok sikkert strikken ofte strekkes litt her).
 
Så det vil egentlig si at en citizen til 1-2k kan vare i 15 år vertfall?
 
For å høres litt gammel ut:
Jeg var deg for..... 7 år siden ;)


Vent litt ennå, spar noen kroner.
Begynn å surfe på klokkeforum..
tidssonen, timezone og watchuseek (mye dålig her, men også mye å lære for en fersking :))

Sikle på salgsforumet, følg med litt. Finn lauritz.com og ebay. Masse flott her også.

Plutselig, når du har noen kroner på konto dukker det opp noe på lauritz, ebay eller et salgsforum du ikke kan si nei til.. Så er du i gang....

Da er veien kort til å eie nok urverk for et fotballag og dermed (med din egen logikk) ha nok klokker for å vite hva klokken er de neste 5-600 årene.. :grin: :cool:
 
For å høres litt gammel ut:
Jeg var deg for..... 7 år siden ;)


Vent litt ennå, spar noen kroner.
Begynn å surfe på klokkeforum..
tidssonen, timezone og watchuseek (mye dålig her, men også mye å lære for en fersking :))

Sikle på salgsforumet, følg med litt. Finn lauritz.com og ebay. Masse flott her også.

Plutselig, når du har noen kroner på konto dukker det opp noe på lauritz, ebay eller et salgsforum du ikke kan si nei til.. Så er du i gang....

Da er veien kort til å eie nok urverk for et fotballag og dermed (med din egen logikk) ha nok klokker for å vite hva klokken er de neste 5-600 årene.. :grin: :cool:

He,he....

+ 1
 
Takk for flotte svar, men jeg har egentlig ikke fått svar på det jeg spurte om. hehe. ;)

1. Hvor mye må enn betale (sånn ca. pris) for en klokke som varer i vertfall 10 år. Er det 20 000 eller kan det være 2000?

Mens jeg er igang stiller jeg et par spørsmål til......

2. Hvordan er en klokke fra Citizen til 100 dollar? De skriver vell ikke navnet sitt på hva som helst? De vil jo opprettholde kvaliteten noe lunde.

3. Hvordan vet jeg at en klokke er orginal? Kan jeg f.eks kjøpe en klokke fra amazon.co.uk å vite at den er 100% ekte? Ser på amazon at det står selger: Citizen, rolex, Seiko...osv Det må jo bety at det er firmaet selv som har opprettet konto. Vis ikke hadde de jo vært utestengt for lenge siden.

Kansje mange dumme spørsmål, men for en som har 0 peil på dette er all info positivt.
 
Synes du har fått gode svar, jeg.

Alle klokker kan vare i 10 år (bortsett fra billig asiatisk ræl) hvis du behandler de skikkelig. De fleste mekaniske ur kan vare i 30-50 år (som var det du spurte om) hvis du tar vare på de, og kjører service jevnlig. Poenget til Ragamuffin, slik jeg skjønte det, er jo at de færreste tar en service til 4000,- på en klokke som koster 3000,- ny...

Ingen merkene du nevner selger klokker selv på amazon.



Takk for flotte svar, men jeg har egentlig ikke fått svar på det jeg spurte om. hehe. ;)

1. Hvor mye må enn betale (sånn ca. pris) for en klokke som varer i vertfall 10 år. Er det 20 000 eller kan det være 2000?

Mens jeg er igang stiller jeg et par spørsmål til......

2. Hvordan er en klokke fra Citizen til 100 dollar? De skriver vell ikke navnet sitt på hva som helst? De vil jo opprettholde kvaliteten noe lunde.

3. Hvordan vet jeg at en klokke er orginal? Kan jeg f.eks kjøpe en klokke fra amazon.co.uk å vite at den er 100% ekte? Ser på amazon at det står selger: Citizen, rolex, Seiko...osv Det må jo bety at det er firmaet selv som har opprettet konto. Vis ikke hadde de jo vært utestengt for lenge siden.

Kansje mange dumme spørsmål, men for en som har 0 peil på dette er all info positivt.
 
Takk for svar. Jeg er enig at jeg hadde fått flotte svar..... Det var ikke sånn jeg mente det. ;)

Hvordan ser man at en klokke er orginal da? Tenker på å kjøpe klokke fra nett. På ebay finner man mye rart. Finnes det er register hvor man kan søke opp nummere som står på uret?

EDIT:

Her er noen eksempler:

http://cgi.ebay.com/RARE-VINTAGE-TISSOT-NAVIGATOR-DATE-AUTOMATIC-WATCH-1970-/310254464125?pt=Wristwatches&hash=item483c9b6c7d#ht_5152wt_1137

http://cgi.ebay.com/OMEGA-Ville-1970s-Gold-F-Mens-Wristwatch-Cal-1330-/180564448784?pt=Wristwatches&hash=item2a0a7ad610#ht_5548wt_1137
 
Hvordan ser man at en klokke er orginal da? Tenker på å kjøpe klokke fra nett. På ebay finner man mye rart. Finnes det er register hvor man kan søke opp nummere som står på uret?

Det er veldig vanskelig å si 100% sikkert om en klokke er original eller ikke basert på noen lavoppløselige bilder på nettet.

Mitt tips er heller å sjekke opp om selgeren er seriøs eller ikke. Det er enklere å finne ut :)

Søk etter info om selgeren på de store klokkeforumene. F.eks. disse:

http://www.tz-uk.com/forum/index.php

http://forums.watchuseek.com/

Hvis det er en etablert selger finner du garantert noe om ham på disse forumene.
 
For å slippe bekymringer om ekthet, riktig pris, dårlig kvalitet osv. vil jeg anbefale deg å handle hos en norsk forhandler. Med tanke på budsjettet ditt.

Ta en tur til Bjørklund og kjøp deg en Citizen der. Jeg har en slik liggende i skuffen og den har vart i ti år. Vil sikkert vare i ti år til:)

Eller en Certina, Seiko, Tissot...
 
Takk for flotte svar, men jeg har egentlig ikke fått svar på det jeg spurte om. hehe. ;)

1. Hvor mye må enn betale (sånn ca. pris) for en klokke som varer i vertfall 10 år. Er det 20 000 eller kan det være 2000?

Mens jeg er igang stiller jeg et par spørsmål til......

2. Hvordan er en klokke fra Citizen til 100 dollar? De skriver vell ikke navnet sitt på hva som helst? De vil jo opprettholde kvaliteten noe lunde.

3. Hvordan vet jeg at en klokke er orginal? Kan jeg f.eks kjøpe en klokke fra amazon.co.uk å vite at den er 100% ekte? Ser på amazon at det står selger: Citizen, rolex, Seiko...osv Det må jo bety at det er firmaet selv som har opprettet konto. Vis ikke hadde de jo vært utestengt for lenge siden.

Kansje mange dumme spørsmål, men for en som har 0 peil på dette er all info positivt.

Klokke som varer i ti år? Kjøp en billig-som-dritt casio digital. De varer i en evighet bare du bytter batteriet av og til. Den koster ca fra 100 til et par 100 kr.
Skal du ha det dyrere enn det er du forfengelig (slik som oss) og da må du nesten lese deg opp selv og finne ut hva du liker. Ikke bare sitte å vente på svar fra andre.
 
Klokke som varer i ti år? Kjøp en billig-som-dritt casio digital. De varer i en evighet bare du bytter batteriet av og til. Den koster ca fra 100 til et par 100 kr.
Skal du ha det dyrere enn det er du forfengelig (slik som oss) og da må du nesten lese deg opp selv og finne ut hva du liker. Ikke bare sitte å vente på svar fra andre.

Forfengelig?????

Kvalitetsbevisst, heter det! ;)
 
Har et til dumt spørsmål, jeg......

Når en trykker inn på en annonse på amazon.com, står det til høyre Quantity og Add to Cart. Der står det som regel selger også. Vis det ikke står selger, betyr det da at det er amazon som er selgeren?