Grand Seiko-tråden

Snakker om Springdrive-verket som står i GSdiveren. Helt utrolig vakkert. Min Omega hakker som en Quartz sammenlignet med den.

Haha! :D Herlig sammenligning ;)

se på dette...

[video=youtube;duvFqLq3Mu4]http://www.youtube.com/watch?v=duvFqLq3Mu4[/video]

Utrolig vakker klokke også... samme design som min SARB033
 
Sagt det før og sier det igjen. Helt utrolig det Spring drive-verket. Sitter og ser på ulike videoer her nå, alt fra Nautiluser til det ene og det andre. Ingenting sklir som Springdrive. Finnes det tester som viser hvilke verk som over tid går jevnest? Det at sekundviseren sklir er jo ikke ensbetydende med nøyaktighet går jeg utifra men gud bedre hvor flott å se på.
 
Sagt det før og sier det igjen. Helt utrolig det Spring drive-verket. Sitter og ser på ulike videoer her nå, alt fra Nautiluser til det ene og det andre. Ingenting sklir som Springdrive. Finnes det tester som viser hvilke verk som over tid går jevnest? Det at sekundviseren sklir er jo ikke ensbetydende med nøyaktighet går jeg utifra men gud bedre hvor flott å se på.

Spring drive er utrolig nøyaktig - helt på linje med meget gode quartz ur. Da jeg hadde Anantaen min (som nå eies av Timebandit) gikk den +/0 sek til dagen i flere uker. Istedet for et "escapement" så har SD urverket en elektromagnetisk bremse som reguleres av et quartz krystall. Den mikroskopiske mengden strøm som kreves for å operere disse delene genererer verket selv. Derfor er Spring Drive egentlig en type hybrid mellom et mekanisk og quartz urverk, hvor hovedvekten definitivt ligger i den mekaniske delen.

Det er utrolig stilig å se inn i urverket når det går, og se det lille gylne hjulet som spinner konstant og hurtig rundt i én retning. ;)
 
Spring drive er utrolig nøyaktig - helt på linje med meget gode quartz ur. Da jeg hadde Anantaen min (som nå eies av Timebandit) gikk den +/0 sek til dagen i flere uker. Istedet for et "escapement" så har SD urverket en elektromagnetisk bremse som reguleres av et quartz krystall. Den mikroskopiske mengden strøm som kreves for å operere disse delene genererer verket selv. Derfor er Spring Drive egentlig en type hybrid mellom et mekanisk og quartz urverk, hvor hovedvekten definitivt ligger i den mekaniske delen.

Det er utrolig stilig å se inn i urverket når det går, og se det lille gylne hjulet som spinner konstant og hurtig rundt i én retning. ;)

Veldig interessant innlegg Kohe321. Denne hybriden går jo rett inn i det jeg snakket om i "hvor går veien-tråden" om hvordan utviklingen på mekaniske ur vil bli. Utrolig tøft. Alt man lærer :)
 
Kjenner jeg får vann i munnen av den viseren der! :D

Helt OT. men på bedriftsbesøk i går. Så jeg en veggklokke som også hadde helt flytende sekundviser! :O
 
Kjenner jeg får vann i munnen av den viseren der! :D

Helt OT. men på bedriftsbesøk i går. Så jeg en veggklokke som også hadde helt flytende sekundviser! :O

Når man lager en klokke som går på vekselstrøm som er rimelig stabil, så trenger man vel i praksis nesten ikke noe urverk i det hele tatt, bare en motor med kjent hastighet og riktig utveksling.
 
DSC_0095.jpg


Har testet denne mot justervesenet.no i 14 dager og den har økt med nesten et sekund:D
 
GS i Kyoto/Osaka?

Dette var en interessant tråd; såvidt jeg har skjønt, er dette strålende og nyskapende urverk, førsteklasses finish, men designen virker litt uinspirert på meg. Med andre ord: det hadde vært deilig å pille litt på en GS Spring Drive.

Er det noen som vet om det er en forretning i Kyoto/Osaka-området som selger disse? Jeg regner jo med det, men GS-siden henviser kun til en butikk i Tokyo. Ser det er en forretning i Stockholm som fører GS, men dit skal jeg ikke ...
 
GS in Osaka:
Yodobashi Camera in Umeda 2nd floor has a case of GS and usually some English-speaking salespeople.
Bic Camera in Namba 2nd floor has a smaller case of GS but you'll need Japanese.
The Swissotel in Namba's watch floor (haven't been there in a few weeks) has a great selection of GS along with some really high-end brands.
I can't recall if the SouthGate Building's watch boutique floor at Osaka Station City has Grand Seiko or not but if you go to Yodobashi Camera in Umeda it's just across the street so you might as well check it out.
There's also a great Seiko and Credor store somewhere between Yodoyabashi and Umeda stations if you're walking up Midosuji Avenue but I can't remember exactly where it is. The prices are NOT so good though.

Yodobashi Camera in Osaka, Kobe, Kyoto, Tokyo, etc. They have everything from $10 Casio to Rolex, Grand Seiko, Omega, and Rolex. Even a good lineup of Sinn. They typically discount about 30% off MSRP for domestic watches too. If you're in any of the big cities in Japan check them out.

fra Watchuseek, Forum Site håper det er til litt hjelp;)
 
Gud hjelpe, nå har denne fordømte idioten funnet at verden trenger hans meninger om Grand Seiko.

[video=youtube_share;6AqSz3nzqNk]http://youtu.be/6AqSz3nzqNk[/video]
 
Æsj, jutub er blokkert her på jobb, får ikke sett dette før neste uke.:(

FORBIDDEN WEB ACCESS
Access to this Web site is not allowed from this computer.
This page is not included in the router's Allowed Web Site List.