Gull!

Synes det meste så veldig bra ut her. Det er vanskelig å finne disse upolerte, ettersom gull slites fort. Har litt vanskelig for å se på bildene om poleringen er riktig gjort, men er heller ikke noen spesialist på det. Noe av det første som slites er kanten på bezelen, og denne ser riktig fin ut.

Jeg ville absolutt forsøkt meg på et WTB på VRF eller en henvendelse til noen av de store pusherne der før jeg kjøpte noe på Chrono24. Føler at de er minst like trygge.

Det er verdt å vite at det diskuteres varmt i samlermiljøet hvor lenge 16808 ble levert med nipple dial. Noen hevder at det kun var en kort periode før den nye skiven kom, og at de mange nipple Subene med høye serinumre (som 8.xmil) har fått byttet skiver i nyere tid.

Skivene sees i Rolex-materiale så sent som 1985, men det er ikke gitt at de ble produsert så sent, da dette var dyre ur som kanskje ikke ble revet bort fra hyllene akkurat. Det er rapportert om én-eiers 16808 med full historikk med så høyt serienummer som 8.5mil. Fra Rolex er det ingen info å få, så dette er hypoteser som helt umulig å verifisere. For alt vi vet ble det levert klokker med forskjellige typer skive på samme tid.

Det er altså ulike meninger om aksepterte tidsperioder for nipple dial, og det er greit å være klar over det når man kjøper såpass høye serienumre. Jeg har selv en 8mil Sub, og har dermed gjort en leap of faith med egne penger. Caveat emptor.


Gjelder dette også gull GMT med nipple Anders ?
 
Gjelder dette også gull GMT med nipple Anders ?

Godt spørsmål, som jeg blir svar skyldig på. Jeg aner ikke om Sub og GMT gikk over til nye skiver samtidig. Jeg tror nok vi må anta at det gjelder GMT også. Gevinsten ved å bytte ut skiven med nipple i hvertfall like stor, så det gjøres nok. Jo senere serienummer jo mer usikkert.

All den tid ingen kan vise til en fasit kan man jo stille spørsmålstegn ved om dette betyr noe eller ikke. Alle må innse at vintage Rolex er et høyt spill, og dealerne skifter deler for å maksimere profitt. Dette gjelder alle modeller. Skiver og visere matches på patina (eller patineres hjemme ;) ), og pene skiver settes i pene kasser med papirer. De resulterende praktklokkene selges til skyhøye priser til pengesterke samlere, restene skrus sammen og selges litt billigere.

Det er noen få unntak med én-eiers klokker med dokumentert historie. Men alle klokker som har vært innom det internasjonale markedet bør man ha en sobert og realistisk syn på.

Det er jo ingen serienumre på delene, så lenge de passer til riktig modell og riktig tidsperiode er det helt umulig å bevise et bytte.

Så enten du kjøper en Redsub eller gull-GMT: du har ingen grunn til å anta at skiven satt i klokken da den var ny. Du må bare gjøre hjemmeleksen din og maksimere sannsynligheten for at klokken kom med en tilsvarende skive.
 
Anders og greg, denne topper dere ikke :eek::eek:
dateram.jpg


Edit: Denne er lekker, da..
1675.jpg
 
Du har vel funnet ytterpunktene der Mikke!

Kan du være så vennlig å slutte å poste bildene av GMT i gull?
:eek:
 
Ok - er nok en konservativ og kjedelig fyr, for nå drømmer jeg om denne:

1675.jpg


Kan til og med tenke med en TT ;)
 
Jo, det var hr. Lido i Kristiansand som hadde den ute en god stund. Problemet med den var at den var stygg, og trengte litt tlc hos AP.

Angrer litt nå merker jeg :(
 
Hvis man måtte legge på 20 for at klokka skulle bli i shape så er det jo et annet regnestykke, men uansett, klokka får meg til å sikle!