Macrobilder

Disse bildene er tatt med en spesiell teknikk som heter focusstacking. Jeg kan godt gjøre en tutorial om dette hvis det er interessant. Camera er et Canon 7D. Objektiv: Canon 100mm f/2.8L Macro. Blender er faktisk ganske stor, tror det var 7,1. Grunnen til den store dybdeskarpheten er at bildene er satt sammen av ca. 10 bilder med ulikt focuspunkt.

Ja takk til tutorial:)
 
Ja takk til tutorial:)

Focusstacking 101

Her er en liten tutorial om focusstacking.

Det er jo slik at jo nærmere objektet er, jo dårligere er dybdeskarpheten. Da mindre blenderåpning gir større dybdeskarphet, skulle derfor tenke seg at man burde bruke minst mulig blenderåpning (22-32) ved macrofotografering. Problemet med dette er at selv med blender 32 vil man kun oppnå en dybdeskarphet på max 2-3 mm. I tillegg kommer problemet med diffraksjon. Diffraksjon betyr at lyset bøyer av når det skal gjennom en liten blenderåpning (som ved blender 32) og dette gjør at bildene ikke blir så skarpe som ønskelig. Så det er egentlig umulig å få et skarpt macrobilde av f.eks et urverk med mindre man nøyer seg med en dybdeskarphet på under 1 mm.
Løsningen er å ta flere bilder, med ulikt focuspunkt og sette dem sammen til ett bilde.

Jeg bruker en blender som gir max skarphet, for de fleste objektiver er dette 2-3 blenderåpning mindre enn max. blender. Har du et rimelig raskt objektiv vil det kanskje være blender 5,6.

Klokken må stå stille. Hvis sekundviseren beveger seg fungerer ikke focussatcking, da du risikerer å få sekundviseren med på flere av bildene.

Riktig belysning er et must. Helst en lysboks som gir mykt og jevnt lys over objektet du skal fotografere.

Du MÅ bruke stativ. For å minimere bevegelser i kameraet bruk selvutløser og ”Mirror lock up”, eventuelt ”live-view”. Da eliminerer du rystelser fra speilet ved eksponeringen.
Bruk manuell fokus. Fokuser på det nærmeste punktet på klokken. Ta bilde. Flytt fokuspunktet 1-2 mm lengre bort og ..... ta bilde igjen, fortsett til du har vært gjennom hele objektet (klokken).
Deretter må du har et program som setter bildene sammen til ett bilde. Tror faktisk det fins en funksjon i Photoshop til dette, men det finnes et relativt billig program som heter ”Helicon Focus” som gjør dette automatisk.
Hvis du virkelig ønsker å gjøre dette så automatisert som mulig, kan du i tillegg skaffe deg programmet ”Helicon Remote”. Da kobler du PC til kameraet, stiller inn på nærmeste og fjerneste punt du ønsker i focus og setter deg i sofaen til alle bildene er tatt.

Prøv focusstacking, det er moro!
 
Lekte litt med macro-linsen til iphonen i dag.
Bilder av urverket kommer så snart jeg får tatt noen som er brukbar. :p

IMG_0572.jpg


Syntes teksturforskjellen på subdialen og urskiven er megalekker
IMG_0573.jpg


Samme rundt timeindikatoren, men vanskeligere å spotte
IMG_0574.jpg


Mmmmmmmmm.... Blånerte visere!
IMG_0578.jpg



IMG_0580.jpg



IMG_0581.jpg



Gull.............belagt.. tror jeg... :p
IMG_0585.jpg
 
Det var da utrolig bra bilder du fikk med iPhone.
Er disse manipulerte på en eller annen måte, eller er det bare å knipse i vei og få et så bra resultat?
 
Ja, nå. :D
Mener å huske at rousp kjøpte den av Frodo.:confused:

nope :) Frodo sin er den giganten med 24timers visning og løkkrone -flieger - hvis jeg husker rett, mens kristian sin er en helt annen modell som jeg ikke husker navnet på i farten, men som viser timetallet i "datovinduet" :D
 
Tror dere har kommet fram til fasiten nå. ;)

Frodo og en annen har en 24h CS, jeg har en retrograde minute, jump hour CS. Tror faktisk det er enda en CS på forumet, men er veldig usikker.


Og ja, er litt sjokkert over bildene selv. :p Tok de bare kjapt i dagslys. Skal sikkert gå an få til rimelig bra bilder med denne comboen for meg også. Hvem hadde vel trodd det? Vises bare hvor idiotsikkert opplegget er når en av sonens dårligste fotografer får det til. :p
 
Fikk kjøpt meg en mellomring idag (EF25II, 1295 NOK)
Den gjør underverker på min faste 50mm linse på Canon 7D (APS-C)
Uten mellomring så kan jeg ikke komme nærmere enn at hele klokka er med i bild ~45-50cm unna.
Med mellomringen på så er det her et 1:1-utsnitt (med påfølgende kortere dybdeskarphet)

hVLFG.jpg


Annat forsøk, samme tema + sort/hvitt:
kegKY.jpg
 
Har et relativt rimelig hybridkamera fra Fujifilm. Det har macro- og supermacrofunksjon og 30X optisk zoom. Til tross for dette har jeg ikke klart å få tatt et nærbilde der kun en liten del av klokkeskiven er med.

Vurderte alvorlig å kjøpe et speilreflekskamera med egen zoomlinse. Dette ble imidlertid så mye dyrere enn jeg hadde tenkt meg, at jeg kjøpte denne dippedutten for noen hundrelapper istedet:

408.jpg


Denne klipses fast på objektivet, supermacrofunksjon aktiveres og så stiller jeg inn på full zoom.

Nå får jeg i alle fall bilder av utsnitt av skiven

Her er noen "prøvebilder":

Bokstavene på skiven har jeg aldri sett så tydelig som her.
382.jpg



Macro av IWC Aquatimer:

405.jpg



Nå må jeg få til litt skikkelig lys, få kameraet på stativ, lære meg å bruke det og så får vi se om det postes flere macrobilder.