Jakt

Lanber tilpasset av Halvard på Intersport er jo nærmest en klisjé, jeg har ikke tall på hvor mange jeg kjenner som har gått den veien. Meg selv inkludert :D Grei brukshagle og en flink fyr.

Jeg er dog helt elendig til å skyte med hagle. Velger å skylde på mange års trening med rifle ;) Blir mye sikting og lite peking på meg. Så om jeg faktisk skal felle vilt velger jeg helst rifla.

Flere timer på lerduebanen har vært en fast gjenganger i nyttårsforsettene mine de siste årene. Uten nevneverdig hell.

Jeg liker syntetisk (sort) stokk - er nok preget av for mange år i forsvaret :)
Så jeg har kjøpt halvautomat rifle med syntetisk...har brukt denne siste to årene på elgjakt, og siste året på rådyrjakt.

Har enda ikke fått kjøpt hagle, men har liggende en godkjent søknad på en halvautomat Weatherby SA-80 som er planlagt kjøpt fra XXL til ca 6000 kr. Også den sort syntetisk.

Fordelen er at den tåler mer juling før den ser ødelagt ut (kjipt med riper i trestokker), og det er ingen vedlikehold påkrevet.

Jeg begynte med Star baikal O/U, en OK hagle som fungerte som den skulle men var plaget med rust. Deretter hadde jeg en Franchi O/U i kaliber 20 som jeg aldri ble særlig fortrolig med. Ammunisjonsutvalget var også mye dårligere enn til kaliber 12. Solgte den og kjøpte meg Beretta Ultra Light. Den var kjempe fin å bære med seg i fjellheimen men noe dritt å skyte med. Alt for stor rekyl, og selv med leirdueammo klart jeg å få blåmerker i skulderen. Den forsvant ut og inn komm Benelli Super Black Eagle (halvauto) som jeg nå har brukt i 11 år og er veldig fornøyd.

Jeg er enig med Ivar: Dropp Lanberen, legg i noen ekstra kroner og kjøp en brukt Beretta eller Browning. Det er hagler som vil tjene deg trofast ut karrieren, om du steller dem ordentlig. Enkelt sagt følger kvaliteten på hagler prisen opptil rundt 25 000 kroner, deretter koster forbedringene tildels mye mer - samtidig som man begynner å betale for pent treverk og gravyre, noe som ikke er nødvendig men som øker eiergleden betraktelig. Litt som med klokker, med andre ord. Synes du en Beretta blir for dyr, ville jeg gått for en billlig pumpe - eller eventuelt en udødelig Star laget av støpejern og peisved - fremfor en o/u i titusenkronersklassen som sannsynligvis blir skranglete i kassen etter noen tusen skudd. (NB: Jeg har ingen erfaring med Lanber selv, men har sett mange andre hagler i samme prisklasse - Bettinsoli, Sabatti mv. med slitte tennåler og slark i kassen etter få års bruk.) Merker du at dette er noe for deg, kan du så heller oppgradere etterhvert.

Tilpassing er viktig, men du bør vente med det til du har lært å skyte ordentlig. Når oppkastet sitter slik at du gjør det samme hver eneste gang, uten å tenke deg om, kan du tilpasse kolben. I mellomtiden kan du eventuelt bruke løse kolbeputer og teip. Det viktigste rådet, uansett hvilken hagle du velger, er å få god skyteinstruksjon fra begynnelsen av. Det er altfor mange jegere, inkludert meg selv, som jakter i årevis med egenlært hagleteknikk, ofte med frustrasjon og dårlig utbytte som resultat. Jeg er etterhvert en habil skytter, men det ble mye bom og mange timer med avlæring av uvaner før jeg kom på et slikt nivå. Finn en flink instruktør, og bruk noen kroner på skytetimer - det vil du få mye igjen for. Lærer du deg god teknikk, vil du treffe mer; det blir gøyere på banen, og du vil dermed også ønske å skyte oftere og dermed bli enda bedre.

Personlig synes jeg sideliggere er noe av det vakreste verktøyet mennesket har frembragt, men har etterhvert bittert måtte innse at jeg skyter langt bedre med o/u. Det gjelder nok de fleste. Pumpehagler er solide, billige og så stygge at det er vanskelig å bevege seg utendørs med en slik uten løsbart og parykk. Jeg har en Remoington 870 med syntetstokk som jeg bruker til sjøfugljakt med kajakk, ellers går det i o/u. Halvautomater er rekylsvake og gode, men har i likhet med pumper to ulemper som gjør at de etter min mening er mindre egnet til jakt enn o/u-hagler: For det første kaster de tomhylsene ut og bort. De er ikke noe problem på rypefjellet, men til skumringsjakt på for eksempel ender blir det ofte vanskelig å plukke opp etter seg. Dessuten er det vanskeligere å vise sine omgivelser at våpenet er ufarlig -noe som er viktig om man er med på drivjakt eller andre jaktformer med flere jegere. Når våre myndigheter i sin visdom har begrenset antall patroner i slike våpen til to, har de etter min mening ingen særlige fortrinn fremfor en o/u. Det hjelper selvsagt heller ikke at de stort sett er bælstygge. Skal du stort sett skyte på bane, er disse ulempene mindre.

Skal du bare ha en hagle, er kaliber 12 det riktige. De fleste skyter bedre med en tung hagle enn en lett, men det hjelper lite om den blir så tung at du ikke orker å bære den i hendene en hel dag. Jeg bruker kal 12 til ender, gjess m.v., men til alt annet bruker jeg en lett og smekker kal. 20. Siden begge er av samme merke og har samme kolbe, skyter jeg omtrent likt med dem - på bane er jeg noe bedre med 12eren, men på jakt blir den eventuelle forskjellen mer enn oppveiet av at det er lettere å gå med 20eren i konstant beredskap.

Utskiftbare choker er en vesentlig fordel, mener jeg. (Nok et poeng i magasinhaglenes disfavør er at man ikke kan ha forskjellig choke på første og andre skudd) Til tidligjakt på sterkt trykkende ryper kan man tillate seg en helt annen spredning enn på for for eksempel andejakt. Ejektor har man ikke ofte behov for i Norge, men på et hektisk due- eller andetrekk kan det faktisk være en fordel. Dessuten kan det jo hende man blir invitert på fasanjakt engang.

Kjøp ei enkel og grei o/u hagle med 12/76.
Dersom du bruker denne flittig, så kan du forsvare å handle ei ny og finare hagle etterpå.
Tippar det er mange her (inkludert meg) som har brukt ein del penger på våpen som stort sett står i våpenskapet der den verken kan ruste eller felle vilt.

Det samme gjeld utstyr til golf, dykking, klatring, fisking, R/C etc. Masse flott utstyr som står trygt lagra. Dersom du kjøper noko og faktisk brukar det - så kan du forsvare å oppgradere etterpå. Då veit du og kva du skal sjå etter og ikkje berre handler på tips frå andre...

Lykke til:)

• Liker
Reaksjoner: rattytdr
Mange gode tips så langt, takk :) Jeg kommer nok til å ta en runde innom forskjellige forhandlere og finne den som passer meg best. Post gjerne bilder av haglene deres også :D(er ikke forumregler mot dette?)

Post gjerne bilder av haglene deres også (er ikke forumregler mot dette?)
Jeg tror ikke jeg har noen bilder kun av haglene, men de finnes jo på enkelte "dagens klokke"-bilder, pluss noen andre som ligger på maskinen. Sukk...plutselig ble det veldig lenge til neste høst.

172bf9b2.png

16bb5050.png

f4dd5ec4.png

P1000416gumby.jpg

P5210076.jpg

IMAG0021.jpg

PA100118.jpg

P1000414gumby.jpg

normal_Pissing_linkgumby.jpg

PA080073.jpg

P1290800.jpg

IMG_2257gumby.jpg

_G4A5515gumby.jpg

3012011155gumby.jpg

Jeg er enig med Hopalong og ville nok prøvd å strekke meg til en brukt Beretta Silver Pigeon eller en Browning B525. Vi kjøpte en B525 til svigerfars 60-årsdag og maken til solid stykke våpen skal du lete lenge etter. Til gjengjeld er den litt tyngre enn Berettaen, men det sjenerer ikke ham siden han er en bjørn. Begge disse våpnene har en lang og interessant historie. Browningen er en klassiker og har vært tilnærmet uendret i 83 (!) år og Beretta er verdens eldste våpenprodusent (og verdens eldste familiebedrift).

Selv begynte jeg med en billig tvilsom sideligger som jeg byttet bort i en Beretta A303 halvautomat. Jeg var 16 år og Berettaen var det tøffeste våpenet jeg da visste om. Den har tjent meg trofast og uten et eneste klikk i 24 år. De siste 8 årene har den riktignok vært degradert til konehagle (pga liten rekyl) og sjøfugljakt, men den klager ikke av den grunn:
Swedish.jpg

Man skyter trolig bedre med en veltilpasset O/U, man trenger ikke utskjæringer og stokken trenger ikke å være blendende vakker når man sklir rundt i sludd på høyfjellet, men for å sitere Hopalongs forrige post: "....sideliggere er noe av det vakreste verktøyet mennesket har frembragt....". Og som uhelbredelig estetiker er det vanskelig å ta fri når man er på jakt. Jeg har til og med hørt om folk som stiller spørsmål ved om man trenger overprisede mekaniske klokker for å finne ut hva tiden er. Vel, nok forsvarstale for ufornuftige valg. Jeg har ikke vært like flink med kameraet på tur, men jeg fant et par bilder av min sideligger: Arrieta 578.
Sinnhagle.jpg

Lånt studiobilde:
Arrieta.jpg

I forberedelse til skottlandstur ga jeg den en skikkelig puss og tror du ikke de har pyntet med Cotes de Geneve der bare børsemakeren kan glede seg over det:
bilde-78.jpg

Jeg kan ingenting om jakt, så høydepunktet for meg var alle disse ansiktene, lol :D
Men våpnene var lekre, de, absolutt :)

Post gjerne bilder av haglene deres også :D

Trengs en motvekt til alt dette eksklusive treverket og graverte metallet fra Morini og Hopalong...:)

Syntetstokk og "rustfritt", blankt stål:

DSC00408.jpg

IMG_0578.jpg

Min svogers Beretta har sneket seg med i forgrunnen (husker ikke modellnavnet), ser ut til at kolben er justèrbar i høyden:

IMG_3389.jpg

Her var det mye lekkert, ja :D Har forresten noen av dere opplevd problemer med deres mekaniske ur etter en tur på jakt? En kompis av meg erfarte at urverket i hans SKX stoppet etter en tur på skytebanen...

Siden jeg allerede har anbefalt brukt kan jeg jo vise frem noen av mine hagler ;)
Den jeg bruker mest er en Aya XXV SL fra 1980. Lett (2,7 kg), kort (XXV = 25" piper / 63,5 cm) og rask hagle som er litt ekstrem å skyte med sammenlignet med en treg O/U. Det blir bare monter (kaste opp), pek og pang..
I mine øyne riktig vakker ;)
23092011220.jpg

Den neste er en Merkel 200E fra 1953 som jeg overtok etter min far når han sluttet å jakte. Nydelig våpen det også.
Orrhne.jpg

Til slutt litt riktig "spikerstål" fra 1913, en Husqvarna 103 CS ;) Denne bruker jeg i ny og ne på harejakt av litt nostalgiske grunner..
003-2.jpg

Mye vakre pang panger.
Jeg må flire litt når det her blir stilt spørsmål om hvilken hagle som skal handles, og svarene er av typen "kjøp noe billig i tilfelle du ikke liker det"- "trenger ikke dyrt våpen for å treffe" og "du kan alltid handle noe nytt".
Det er ikke akkurat samme type svar man får hvis man spør hvilken klokke man skal kjøpe:roll:

Min erfaring spenner fra spanske sideliggere, via Lanber til Beretta, og bruker nå et arbeidsjern fra sistnevnte uten "kruseduller og dill dall".
Mitt råd er som flere nevner, kjøp MYE heller en brukt type Beretta/Browning enn en ny Lanber. Det er ikke noe galt med Lanber som hagle fungerer bra feller vilt/duer, men dyrere hagler har en helt annen balanse noe som er utrolig viktig når det gjelder hagleskyting. Og noe som vil resultere i en bedre treffprosent.
En annen fordel er bedre kvalitet på løp og mekanismer, slik at man opplever som oftest mindre tilløp til rust. (hvis man er som meg, lite glad i pussing av våpen).

DSC00161.jpg

Må legge til at bildet er tatt tidlig på dagen, derav den magre fangsten.

Jeg ente opp med å kjøpe en Rizzini for noen år siden. Den gang hadde jeg ikke råd til Berettaen jeg egentlig ønsket meg. :(

Jeg handlet hos Magne Landrø på Lillestrøm, og har fått god hjelp og oppfølging av de som jobber der...

Jeg må flire litt når det her blir stilt spørsmål om hvilken hagle som skal handles, og svarene er av typen "kjøp noe billig i tilfelle du ikke liker det"- "trenger ikke dyrt våpen for å treffe" og "du kan alltid handle noe nytt".
Det er ikke akkurat samme type svar man får hvis man spør hvilken klokke man skal kjøpe:roll:

Vel, den gjennomsnittlige norske fuglejegeren bruker kanskje hagla en uke i året (inkludert lerdueskyting), mens drømmeuret er i drift 24/7...:D.

Kanskje man skulle registrere seg på kammeret.no og spørre hvilket ur de anbefaler? ;)

Men det er klart, som min gamle langrennstrener sa til min far om mitt onsdagsrennutstyr: man skal ikke ha tapt når man står på startstreken. Vil man som fersk jeger eliminere alle tekniske feilkilder og har penger til å gjøre det, er det ikke så mye å tenke på.