Hvor mange månedslønninger kan man legge i potten

Medlem
14. feb. 2008
Innlegg
1.553
Sted
Oslo
Jeg har foreløpig en veldig liten og stusselig klokkesamling som jeg håper å utvide ganske så snart. Har litt forskjellige klokker i kikkerten, og til og med noen kroner på konto.

Men noen av klokkene som er aktuelle er temmelig dyre, så derfor er jeg på utkikk etter noen betroelser fra dere som gjør at jeg kan gå og kjøpe klokke med forvissning om at det finnes like gale folk som meg der ute.

Jeg har ikke arvet eller vunnet i lotto så pengene jeg skal bruke har jeg tjent. Synes derfor det er formålstjenelig å måle klokkenpotten i månedslønninger.

Spørsmålet er derfor som følger: Hvor mange månedslønninger (evnt. hvor stor del av månedslønna) har du lagt på bordet for å få klokken du ønsket deg mest?
 
Det avhenger selvfølgelig av hvor stor månedslønning du har ;)

Personlig er det viktigste å få urene til en så "god" pris som mulig. Ideelt sett slår man den reelle markedsverdien i Norge når man kjøper ur. Om jeg f.eks. hadde hatt midler til å kjøpe en JLC Gyrotourbillon til 150.000 NOK, hadde jeg gjort det selv om det er mye penger. Markedsverdien er jo betydelig høyere. Så lenge man "kjøper smart", taper man ikke kapitalen, men den overføres bare fra kontanter til en fysisk gjenstand. Mao. kan man alltids selge unna noen ur om det skulle oppstå "harde tider". ;)
 
Skjønner den tanken, men ved siden av å være en investering, så har jeg jo lyst til å bruke klokkene jeg kjøper, og da kan de jo fort synke i pris hvis man er uheldig og får riper.

Så for å omformulere litt: Hvor mye kunne du tenke deg å bruke på en bruksklokke?

(Det med månedslønner var litt hentet fra amerikanske bryllupstradisjoner der en giftering vel skal koste minimum månedslønner (og da er det selvfølgelig mannens lønn det er snakk om)) .
 
Tror du stiller et spørsmål det vil være helt umulig å gi deg et svar du vil kunne leve med....
Vi er så forskjellige m.h.t. bakgrunn, inntekt, alder, formue, klokkeinteresse, "investeringslyst", ansvarlighet o.s.v.

La meg si det slik; er det et ur jeg virkelig ønsker meg og som jeg har drømt om lenge, m.a.o. en "holy grail", så betaler jeg gjerne det koster ! ;)
Men det vil gjerne ta noe tid å samle sammen kroner til det beløpet !

En annen vag "pekepinn" kan jo være at de fleste "drømmeur" jeg ser mine klokkevenner skaffer seg, gjerne ligger på rundt NOK 25.000 - 50.000. (Her kan det sikkert komme protester ! :eek: )

Et sted her i forumet ser du noen av mine ur, - det uret jeg bruker mest er en Seiko Samurai tilv noen tusenlapper.
 
Vel, la meg si det slik: Daytonaen tøyde min grense ganske langt. Jeg hadde en ide om at jeg skulle kjøpe ett ur i året, og sjeldnere dersom det var veldig dyrt. I fjor ble det både Omega Seamaster og Rolex GMT Master-II, i år en Daytona. Jeg tror kanskje ikke det blir noen dyre ur på et par år :)

Alle mine klokker ender opp som bruksklokker, og dermed foretrekker jeg å kjøpe brukt hvis jeg kan spare penger på det. Hvis jeg i tillegg velger et ur som ikke synker mye i verdi så lenge det holdes i grei stand er jeg særs godt fornøyd. Rolex er meget flinke til å pusse opp gamle ur, så jeg vil si at et Rolex egner seg godt som en bruksklokke. Mitt valg har (to ganger) dermed vært å bruke en ca 25 000 på en pent brukt Rolex, og bruke uret uten engstelse. Om noen år når jeg sender det inn til service og ekstern oppussing vil jeg få tilbake et pent ur som er verdt omtrent det samme som jeg kjøpte det for.

Ellers synes jeg at et brukt Omega Seamaster til kanske 8000,- brukt fra USA (pluss moms om du ikke drar over selv) representerer en meget god verdi i en bruksklokke. Mitt fokus er på sportsur, hvis din interesse gå i en annen retning finnes det helt sikker tilsvarende gode eksempler.

Men om du ikke velger å være så kjedelig snusfornuftig som dette, så finnes det neppe noen her som vil bebreide deg for å bruke et tosifret antall månedslønner på et ur :mrgreen: Kjør på!
 
"Tosifret antall månedslønner" :eek: Da er jo denne innen rekkevidde. :D

[attachment=0:1isf8uqo]Antiqua400x.jpg[/attachment:1isf8uqo]

...men jeg får vel vente litt før det går så langt.
 
Tja.....hvor mange mnd lønninger skal mann bruke ???? Liker selv og bruke mine egne penger jeg har spart opp,slik at det og handle med kreditt er uaktuelt for meg.

Er det mange som betaler med kreditkort ?
Nå er jo dette en tråd fra dypet,slik at mål og handlerate er nok endret dramatisk for enkelte.;)

Mvh
Timebandit som driver dypdykk i arkivet.
 
Handler aldri ur på kreditt..
For meg er dyre hobbyer noe man bedriver når man har penger igjen på slutten av måneden.

Med tanke på at jeg studerer nå, så vet jeg ikke om jeg vil tenke på hvor mange "månedslønner" som ligger bundet i klokkene mine. :p
 
Hvafaenerdetteherda? :D Skal man måtte møte utsagn fra 2008 plutselig nå?

Så naiv man var ...
 
Vil ikke si at Santos-Dumont sin samling ikke er så liten og stusslig lenger :p Må ha blitt en del kjøp siden 2008 mtp julekalenderen din ;)
 
Hjelpes. Jeg så ikke datoen på tråden. Santos-Dumont har en liten og stusselig samling, Anders tror han skal ligge unna dyre klokker.

Hva skjer. Har det utviklet seg så fort for dere? :D

Brukte ca en månedlønn på klokker i 2011, og det er helt greit synes jeg, og tipper jeg kommer til å fortsette med ca det.

Men om jeg spisser samlingen litt er det vel ikke noe i veien for å kjøpe en klokke på mange ganger månedslønn om et par år. Kanskje man kan være med å by på en smurf neste gang. Lov å drømme i hvertfall;)
 
Hahaha!

Jeg stusset også på SD´s lille samling og Anders kjøp som ikke helt stemte med seneste historie.

Noen liker tydeligvis å trekke frem gamle tråder :p

Men, problemstillingen er jo forsåvidt alltid aktuell. Jeg er nok ganske enig med rousp sine utsagn. Handler aldri klokker på kreditt.
 
Klokke på kreditt er helt ok, såfremt du bruker det riktig. Har kjøpt flere klokker online med mastercardet bare fordi det er mye enklere å krangle om en potensiell regning og ikke penger som allerede har forlatt kontoen.

Men slikt må jo selvsagt betales ned med en gang, kjøper aldri en klokke jeg ikke rent teknisk har kontanter til å betale når mastercardregningen kommer.

Bare litt god gammel paranoia ;).
 
Klokke på kreditt er helt ok, såfremt du bruker det riktig. Har kjøpt flere klokker online med mastercardet bare fordi det er mye enklere å krangle om en potensiell regning og ikke penger som allerede har forlatt kontoen.

Men slikt må jo selvsagt betales ned med en gang, kjøper aldri en klokke jeg ikke rent teknisk har kontanter til å betale når mastercardregningen kommer.

Bare litt god gammel paranoia ;).

Sånn sett handler jeg gjerne på kreditt. Men var ikke helt der jeg var. ;) Tenkte mer på det å ikke betale regningen til mastercardet når den kommer. Ta det over flere mndr etc.
 
Jeg tenker pr idag ( vil ikke gå i samme felle som Anders) at 10% av årslønn i året bør være ok.