Leses nå
Breitling lanserer Top Time Triumph

Breitling lanserer Top Time Triumph

Første samarbeidsklokke med den kjente motorsykkelprodusenten Triumph.

I fjor høst var det endelig duket for et skikkelig klokkearrangement igjen, da Geneva Watch Days gikk av stabelen i den sveitsiske klokkehovedstaden. Med brask og bram benyttet Breitling anledningen til å lansere tre nye Top Time-utgaver, med sterke bånd til tre ikoniske amerikanske muskelbiler. Det sparket for alvor liv i den gamle sportsklokkefamilien, sammen med noen få eksisterende søsken.

Triumph Speed Twin Breitling Limited Edition. Bilde: Triumph/Breitling

Sommeren i fjor ga oss også nyheten om et nytt samarbeid mellom Breitling og ærverdige Triumph. Det har hittil ikke resultert i annet enn utstilte motorsykler i Breitlings butikker, men nå avdukes de to selskapenes første samarbeidsprosjekt – som består av både en motorsykkel og en spesialmodell av nettopp Breitling Top Time.

Isblå

Med sine klassiske linjer er både motorsykkelen og klokken tydelig inspirert av 1960-tallets caféracere. Sykler som gjenkjennes for sine relativt enkle, raske og håndterbare egenskaper, og som først gjorde sin inntreden med Rockers, Ton-Up Boys og en generell smårebelsk subkultur i datidens England.

Isblå farge på både klokke og sykkel. Bilde: Breitling

Med inspirasjon fra både en Triumph Thunderbird 6T fra 1951 (som sett i filmen The Wild One fra 1953) og en sjelden Top Time ref. 815 fra 1970-tallet, hentes den isblå og ellers monokrome fargen frem som det mest fremtredende bindende elementet. Det resulterer i motorsykkelen Triumph Speed Twin Breitling Limited Edition, samt den matchende klokken Top Time Triumph.


ANNONSE


Selv om jeg har mine timer på motorsykkel, skal jeg la andre ta seg av en detaljbeskrivelse av dens attributter. Verdt å merke seg er imidlertid Breitlings logo flere steder, samt et oppsett på speedometer og turteller som speiler klokken og det velkjente «Zorro»-designet på skiven.

En Triumph-logo klokken seks avslører samarbeidet. Bilde: Breitling

Klokken er derimot mer velkjent. Utover ny skivefarge er den bygget over samme lest som de eksisterende Top Time Limited Edition og Top Time Deus Limited Edition. Det legger den størrelsesmessig midt mellom muskelbilvariantene, som kom i henholdsvis 40 eller 42 millimeter.

Det klassiske designet beholdes, som betyr et godt buet safirglass og det pene bi-compax-oppsettet med kun to underskiver. Også innsiden er lik, utstyrt med Breitlings kaliber 23, som er jålespråk for et COSC-sertifisert ETA 7753.

Owners’ Limited Edition

Mens motorsykkelen kommer i kun 270 eksemplarer, virker klokke-ekvivalenten å tre inn som en del av standardkolleksjonen hos Breitling. Det vil imidlertid også lanseres en egen Top Time Triumph Speed Twin Owners’ Limited Edition, som kun vil tilbys de som sikrer seg et eksemplar av motorsykkelen. Disse vil i tillegg få muligheten for samme nummer i rekken på klokken som på sykkelen.

Owner’s Limited Edition (venstre) og Top Time Triumph (høyre).

Side om side med standardutgaven er eneste synlige forskjell å finne på skivedesignet. Det betyr at Zorro-oppsettet forsvinner, til fordel for en mer normal solstrålefinish. Vendt rundt vil også klokkens nummer i rekken av de 270 fremkomme med en egen gravering klokken tolv.

Owner’s Limited Edition (venstre) og Top Time Triumph (høyre).

Baklokket er av den lukkede typen, på begge modellene, hvor motoren til motorsykkelen har fått orkesterplass.

Førsteinntrykk

Dersom man har fulgt Breitling de seneste årene, vil man raskt erindre samarbeidet med motorsykkelprodusenten Norton. Et prosjekt som var mistenkelig likt det vi nå ser med Triumph, men som forsvant som dugg for solen en vårdag i fjor (eller forfjor). Et raskt dykk i materien viser at økonomiske problemer på Nortons side nok er en forklaring på det, med rettssaker mot tidligere sjefer som et uheldig resultat. Med Triumph virker Breitling uansett å ha kommet sterkere ut av det hele, med en enda mer solid og anerkjente produsent som partner.

Samarbeidsprosjekter som sådan er dog sjelden blant mine foretrukne lanseringer i klokkeverdenen. Det har lett for å bli mye gimmick og lite substans, gjerne krydret med i overkant mange referanser til hverandres arbeider.

Enkelte partnerskap føles likevel mer passende enn andre. Porsche og TAG Heuer er et godt eksempel på det – og også Breitling og Triumph fungerer godt.

I likhet med Top Time-utgavene for Ford Mustang, Chevrolet Corvette og Shelby Cobra, er dette en klokke som sikter seg inn på en annen kjøpegruppe, herunder unge (og nye) kunder, fremfor de mer kresne (og kanskje litt sidrumpa) klokkeentusiastene. En vakker skivefarge og et kult design gjør imidlertid at også sistnevnte gruppe fort kan finne glede i denne lanseringen, for klokken står seg godt på egne ben. Ikke like horologisk spennende som Premier Heritage riktignok, men det reflekteres også i prisen.

Breitling Top Time Triumph Speed Twin Owners’ Limited Edition. Bilde: Breitling

Med en sporty racing-rem, stoppeklokkefunksjon og et meget vellykket retrodesign, kan fort dette vise seg å bli en storselger for Breitling. Den fanger nemlig noe ungdommelig og røft, forkledd som en pen klokke.

Fakta og pris

Breitling Top Time Triump
A23311121C1X1

Diameter: 41 mm
Tykkelse: 14,27 mm
Kassemateriale: Stål
Urskive: Isblå med «Zorro»-design
Glass: Buet safirglass
Vannresistens: 3 ATM (30 meter)
Rem: Sort racingrem

Urverk: Breitling cal. 23 / ETA 7753
Type: Mekanisk, selvtrekkende
Funksjoner: Timer, minutter, små sekunder, kronograf
Frekvens: 28.800 vph (4 Hz)
Gangreserve: 48 timer

Tilgjengelighet: 270 eksemplarer (Owner’s Edition)
Veiledende pris: 56.150 NOK

Mer informasjon er tilgjengelig på breitling.com.


ANNONSE