Leses nå
Status Seiko – et intervju med Robert Wilson

Status Seiko – et intervju med Robert Wilson

Et lærerikt møte med en Seiko-veteran.

Tidligere denne måneden hadde jeg gleden av å delta på «Basel by Optura», som ble arrangert av distributøren Optura. Blant klokkeinteresserte er Optura trolig best kjent for å jobbe med merkene Seiko og Maurice Lacroix, og for andre år på rad inviterte de klienter og presse til «mini-Basel» på Nøtterøy. Se gjerne også rapporten min fra arrangementet i fjor. For forhandlere som ikke deltar på Baselworld, er «Basel by Optura» en glimrende mulighet til å få full innsikt i årets nyheter. Personlig tror jeg at arrangementer av et slikt mer intimt og mindre stressende format, vil bli mer og mer vanligere fremover.

Selv om Basel nærmest var i går (det føles i alle fall litt slik), var likevel Optura-eventet en veldig interessant og lærerik opplevelse. En av grunnene er Seiko, som Optura gjennom flere tiår har  utviklet svært tette bånd med. Derfor er det kanskje ikke så rart at Seiko stilte med en av sine tungvektere. Få personer kjenner nok bedre til Seiko sine «inner workings» enn tidligere markedsdirektør Robert Wilson, som stilte gladelig opp til en liten prat om fortiden, fremtiden og tingenes status hos merket.

Først av alt, kan du fortelle leserne litt om bakgrunnen din?

Jeg har jobbet for Seiko siden 1981. På den tiden var ikke distribusjonen i Europa spesielt organisert, og det ble besluttet å etablere et slags europeisk hovedkontor i Storbritannia. I mange år var jeg europeisk markedsdirektør, som kort sagt har handlet om å hjelpe Seiko med å vokse på en mer koordinert måte i denne delen av verden.


ANNONSE


Robert Wilson.
«Mr. Seiko Europe», Robert Wilson.

Med alderen har jeg nå gått over i en rådgivende rolle, med litt endrede arbeidsoppgaver. Primært følger jeg nå opp de frittstående distributørene våre, og er også involvert i Seiko sitt ansikt utad. Blant annet har jeg organisert vårt samarbeid med Novak Djokovic.  Sigbjørn (Sigbjørn F. Bergh, medeier og tidligere daglig leder i Optura) møtte jeg allerede tidlig på 80-tallet, og har hatt tett kontakt med Optura gjennom hele karrieren.

Hva er dine tanker om nyhetene og retningen Seiko har tatt i år?

Baselworld 2017 var på mange måter et «vintage-år» for Seiko, og responsen har vært veldig god. Jeg har vært på Basel siden Seiko debuterte der i 1986, og kan faktisk ikke huske at tilbakemeldingene har vært så gode som i år. Grand Seiko har nå gått fra å være en del av Seiko-brandet, til å bli et frittstående merke med eget design, karakter, og kalibere. Dette har jo forsåvidt alltid vært sant, men å ved fjerne referansen til «Seiko» fra urskivene, forandres allikevel alt.

basel-by-optura-seiko-08038
Tilbake til røttene: SBGW252 er en reprodusjon av den første Grand Seiko.

Jeg tror vi vil se tilbake på 2017 som det året hvor Grand Seiko virkelig etablerte seg i det internasjonale markedet, og jeg forventer ikke annet enn gode nyheter fra merket de neste fem til ti årene.  Både du og jeg vet at klokkemiljøet i Europa allerede er svært entusiastiske ovenfor merket. Når man er i Basel og ser Seiko sin stand, er den delt 50/50 mellom Seiko og Grand Seiko. Det reflekterer naturligvis ikke den kommersielle virkeligheten for øyeblikket, men reflekterer allikevel Seiko sine ambisjoner og hvor vi ønsker at reisen skal ende.

Vil du si at Seiko, som helhet, forsøker å posisjonere seg mer i de litt høyere priskategoriene?

Ja, det er det ingen tvil om, og Mr. Hattori (CEO i Seiko) er selv veldig tydelig på nettopp dette. Ta en kikk på Basel, og jeg tror ikke man vil finne en klokke under 350 euro. Den kommersielle realiteten i Europa for øyeblikket, er imidlertid at vi selger mange klokker med en lavere pris enn det. Så når vi viser oss fra vår beste side, og hvem vi ønsker å være, handler de om de øvre delen av Seiko, som Astron, Prospex, Premier, og Grand Seiko.

Med endringene som nå har skjedd hos Grand Seiko, er det også planer om å endre det estetiske uttrykket?

Grand Seiko er kjent for sin nedtonede ytre kvalitet, og vi har alle intensjoner om å opprettholde det. La oss huske hva Grand Seiko handler om. Ideen tilbake i 1960 var å bygge den beste funksjonelle klokken i verden, med fokus på presisjon, lesbarhet, slitestyrke, og komfort. Dette er merkets kjerneverdier, og alt annet har alltid vært underlagt dette. Du ser ikke Grand Seiko tourbilloner, eller andre høykomplikasjoner, for det passer rett og slett ikke vårt DNA.

basel-by-optura-seiko-08023
Moderne: Årets nye Black Collection SBGC219, med kun «Grand Seiko» på urskiven.

Når det er sagt, kan vi ikke bare produsere klassisk-inspirete klokker. I de mer moderne modellene i kolleksjonen, forsøker vi å ta våre kjerneverdier, og overføre dem til nye design. Det er altså ikke noen endring vekk fra grunnkarakteren, men samme verdier uttrykt i andre klokketyper.

La oss prate litt om produksjonen av Grand Seiko. Hvordan vil du si at den er i forhold til det som foregår hos konkurrentene i Sveits? Og hva med for eksempel håndfinisjering?

Når journalister kommer og besøker oss, er de som regel overrasket over likhetene, snarere enn forskjellene. Ta for eksempel studioene hvor monteringen og justeringer av de mekaniske urene foregår, hvor det er snakk om dyktige teknikere i moderne og kontrollerte miljøer. Akkurat slikt man typisk ser i Sveits. Det som imidlertid er virkelig forskjellig fra majoriteten av sveitsiske urmerker, er den vertikale integrasjonen. Vi lager hvert eneste komponent internt, helt ned til legeringene som benyttes i våre fjærer. Vertikal integrasjon er den beste garantien for en klokkes kvalitet.

Angående håndfinisjering, er for eksempel alle viserne finisjert for hånd. For ikke å snakke om poleringen av urkassene. Vi har utviklet en spesiell teknikk vi kaller «Zaratusu», og alle urkassene er finisjert for hånd. Det hele er en ganske unik og bemerkelsesverdig prosess.

Når vi først er inne på «high-end», hva er situasjonen rundt Credor?

Vel, Credor er nesten et litt enigmatisk tema hos oss. Når Mr. Hattori blir spurt om Credor, er det første han gjør å smile. Han elsker Credor, og vet også at merket er en del Seiko sin fremtid på verdensbasis. En dag vil vi ha Credor, i en eller annen form, markedsført og tilgjengelig internasjonalt. Men det er viktig å huske at Grand Seiko ble lansert internasjonalt for kun syv år siden, og fortsatt er en baby. Å få fotfeste med to nye merker samtidig, ville ikke vært mulig.

Er det noe du vil tilføye i forhold til Seiko og tiden fremover?

Vi har pratet litt om Grand Seiko og Credor, men for øyeblikket jeg syns også det er veldig interessant med «high-end» innenfor Seiko. Jeg husker i Norge for ti år siden, hvor nesten ingen ville ha mekaniske ur. Å se det endres i Skandinavia som helhet, er fantastisk.

basel-by-optura-seiko-08131
Ny ikke-limited Seiko Presage med emalje-skive.

I fjor introduserte vi Presage-kolleksjonen, og ble veldig positivt overrasket over responsen. Mens utgavene med emaljert urskive var limited editions i fjor, har vi nå klart å øke kapasiteten slik at emaljerte urskiver i år er en del av standardkolleksjonen. I år satser vi også på med Cocktail-kolleksjonen, og jeg vil si at toppsjiktet av Seiko er bedre enn noensinne!


ANNONSE