Leses nå
«Basel by Optura»

«Basel by Optura»

Optura inviterte til «mini-Basel» – med Seiko godt representert.

Med en portefølje bestående av urmerker som Seiko, Maurice Lacroix, Bomberg, Pulsar og Lorus – samt mer mote-orienterte navn som Hugo Boss, Tommy Hilfiger,  Lacoste og Guess – er ur-distributøren Optura en meget betydningsfull aktør innen den norske og svenske urbransjen. For øvrig jobber Optura også med flere smykkemerker, som blant annet Mi Moneda og Ti Sento. Se gjerne Tidssonens artikkel fra vårt tidligere besøk hos Optura.

Opturas daglige leder, Bjørn F. Bergh ønsker velkommen.
Opturas daglige leder, Bjørn F. Bergh ønsker velkommen.

Forrige måned inviterte Optura sine klienter og presse til det nye arrangementet «Basel by Optura». Her presenterte Optura og representanter fra merkene, årets store nyheter fra ur- og smykkemessen Baselworld. En glimrende mulighet til en reprise av merkenes høydepunkter, under litt roligere og mindre stressende omstendigheter.

Et slikt arrangementer, som relativt sett til det norske markedet må kunne beskrives som ganske ambisiøst, er utvilsomt et friskt pust i den norske urbransjen. Ikke minst som en god nyhetsoppdatering og kunnskapspåfyll for forhandlere og media.

Optura + Seiko = sant

For klokkeinteresserte sjeler, er det utvilsomt Seiko som er «kongen» av Optura sine merker. Og Seiko er definitivt noe Optura kan, som følge av et samarbeid som strekker seg helt tilbake til midten av 60-tallet. I forbindelse med arrangementet hadde Seiko også fløyet inn deres svært erfarne, og ikke minst trivelige representant, Takeki Nakahara.


ANNONSE


Året nylansering av den mekaniske «rett-under-Grand-Seiko»-kolleksjonen Seiko Presage (se min omtale av Presage her), vitner om at det er ting på gang hos den japanske klokkegiganten. Dette kunne langt på vei bekreftes av Nakahara, som kunne fortelle om et økt fokus på deres modeller i høyere prisklasser. Parallelt vil man trolig se en reduksjon og fokusering av merkets tilbud i de laveste prisklassene.

Seiko sitt prestisjemerke, Grand Seiko, nyter stor suksess i hjemmemarkedet Japan, hvor urene er direkte konkurrenter til etablerte sveitsere som Rolex, Omega og TAG Heuer. Ønsket er nå å replikere suksessen globalt, ved å gradvis vise publikum hvor gode Seiko faktisk er – også når prislappen øker. I Norge er Grand Seiko fortsatt forbeholdt «de som vet», men med den noe rimeligere Presage, presenteres Seiko sin kvalitet og know-how til et bredere publikum. I et marked hvor det tidvis kan være vanskelig å finne mye klokke for pengene, er det kanskje på høy tid at flere utforsker Seiko sine dyrere modeller. Seiko er tross alt et ekte manufaktur, hvor majoriteten av komponentene tilvirkes innad i systemet. Og det nærmest uavhengig av prisklasse.

La meg innrømme det først som sist: Jeg er utrolig fascinert av Seiko sin Credor-satsning. Credor er kort og godt en ren kraftdemonstrasjon fra det japanske merket, hvor kompliserte haute horlogerie-kreasjoner produseres ved Seiko sitt eget Credor-atelier. Dette er klokkekunst på øverste hylle, hvor typiske konkurrenter i teorien kan være både Patek Philippe og A. Lange & Söhne. Kanskje også hakket råere, og våre venner hos Hodinkee har faktisk sammenlignet Credor med både Laurent Ferrier og Philippe Dufour.

Credor markedsføres ikke spesielt hardt globalt, men Nakahara kunne fortelle om en stadig økende interesse og oppmerksomhet for merket blant entusiastene. Seiko ønsker nå å i høyere grad formidle det eksepsjonelle håndverket som ligger bak hvert ur, og Nakahara røpet blant annet at Credor vil stilles ut i Europa senere i høst. Det blir nok en stund til vi får se noen Credor-modeller utstilt her til lands, men det er alltids lov å drømme.


ANNONSE