Watch Winder

Du skriver at du ikke trenger noe "high-end", men når det gjelder watch windere lønner det seg nok å ikke gå for de aller rimeligste løsningene (som fort kan vise seg å ikke bli så billige allikevel). Både støy og levetid er to faktorer som jeg tror det er verdt å tenke på.

Personlige ville jeg styrt langt unna billige watch windere fra Kina, og heller lagt litt penger i noe skikkelig.

Wolf Designs leverer gode windere til en bra pris.

Går man litt høyere opp i pris har man produsenter som Rapport og Scatola del Tempo.
 
Fikk meg en winder til jul, og den gjør ting mye enklere, hverfall hvis man har klokke med datokomplikasjon.
En liten "advarsel" før winderkjøp;
Jeg fikk først en Rapport evolution, denne skal være en lydløs kulelagerwinder. Den gir bare en kjapp igangsetting av rotasjon, så gjør lagrene resten. Denne orker ikke tunge klokker, og det fikk vi ingen advarsel om i butikken.
Den orket Submariner, Montbrillant og en Magrette jeg har, men Seawolfen greide den ikke å starte rotasjonen med.

Det endte om med modellen over, med elmotor innkoblet under hele rotasjonen. Lydmessing plager den meg ikke stort heller. Man kan høre den hvis man prøver, men den står på nattbordet uten å plage hverken meg eller samboer.

Tenkte dette kunne være til hjelp hvis du skal gå til innkjøp av Rapport-winder, så slipper du å handle i flere omganger
 
Fikk meg en winder til jul, og den gjør ting mye enklere, hverfall hvis man har klokke med datokomplikasjon.
En liten "advarsel" før winderkjøp;
Jeg fikk først en Rapport evolution, denne skal være en lydløs kulelagerwinder. Den gir bare en kjapp igangsetting av rotasjon, så gjør lagrene resten. Denne orker ikke tunge klokker, og det fikk vi ingen advarsel om i butikken.
Den orket Submariner, Montbrillant og en Magrette jeg har, men Seawolfen greide den ikke å starte rotasjonen med.

Det endte om med modellen over, med elmotor innkoblet under hele rotasjonen. Lydmessing plager den meg ikke stort heller. Man kan høre den hvis man prøver, men den står på nattbordet uten å plage hverken meg eller samboer.

Tenkte dette kunne være til hjelp hvis du skal gå til innkjøp av Rapport-winder, så slipper du å handle i flere omganger



Bonjour,

Jeg har en GMT masterII i gull, den er rimelig tung, og Rapporten min har aldri hatt problemer med denne i de 3 årene jeg har hatt den... Kanskje du burde prøve med en liten reklamasjon?


Mvh G.
 
Bonjour,

Jeg har en GMT masterII i gull, den er rimelig tung, og Rapporten min har aldri hatt problemer med denne i de 3 årene jeg har hatt den... Kanskje du burde prøve med en liten reklamasjon?


Mvh G.

Det er gjort, men den greide ikke seawolfen likevel. Det var tatt opp med leverandøren i Norge, og den ble grundig testet. Den greier fin klokker opp til 220g, men seawolfen er en skikkelig bryter med sine 250g ;) Fikk derfor byttet til en modell over, uten mellomlegg. God service fra protid strømmen.
 
Jeg kjøpte meg en winder for en stund tilbake. The Lumina, Rapport London. Lekker sak med ledbelysning og elektriske dører.

w320-large_zps09e0cbdf.jpg


w320-details_zpsfb2cb19f.jpg


En stund hadde jeg en Breitling Super Avenger. Den ble rett og slett for tung for motoren. Dette oppdaget jeg ikke før jeg en dag satt og så på at de gikk rundt og rundt og rundt og rundt. Da den ene motoren hadde gått en hel runde, hadde den andre (med SA-en) bare gått en halv.
Ligger ny motor og venter på meg hos AD-en, har bare ikke fått meg til å ordne det ennå; Breitlingen ble solgt med det samme.

Nevner dette fordi jeg kanskje hadde forventet mer av Rapport London. Iallfall til et skap til over 20k.
 
Hei.

Er det mulig å få en god winder for 2-3 klokker til 2-3.000? Har et fantastisk dårlig sovehjerte og ser for meg at denne skal stå på nattbordet så det er et stort pluss om den er meget stillegående..
Jeg er helt fersk i dette gamet så om det er noe jeg bør være oppmerksom på foruten å styre unna "skranglekasser" så er det bare å øse ut med erfaringer... Noen som vet om Protid har noe i denne kategorien (ligger rett ved jobben)? Ser at de har en Rapport til kr 3.000 men den er kun for 1 klokke.
 
Jeg har et par stk fra Eilux. Sist gang betalte jeg ca 13-1400 ink frakt, mva og gebyr. Går ca et år på et par små batterier, noe som er greit da mine klokker befinner seg innelåst uten tilgang til ekstern strømtilkobling.
 
Noen som vet om urmakere i Oslo har noen av de merkene som er nevnt i denne tråden og da gjerne med plass til to klokker? Vil gjerne kikke og tafse litt. Ser der en flere folk som opplever at motorene tar kvelden etter en stund og da er det greit å bare ta winderen under armen og masjere til butikken.
 
Hei ):

Jeg har hatt en Beco Technic Carbon gående i et år og den funker fint. Jeg har den ikke på nattbordet, men summelyden fra motoren er lav når dekslet er på. Jeg kjøpte den hos den lokale urmakeren for ca 1500 kroner tror jeg det var, inkludert strømadapter som jeg ikke bruker. Den går nesten 1 år på to vanlige 1,5 volts batterier. Den finnes i en utgave for flere klokker også.

Beco
 
Beco er uten tvil mest "bang for bucks" når det kommer til windere. Ikke de med best finish eller de mest stillegående, men meget robuste saker som gjør jobben. Har også mulighet for flere innstillinger.

Er man villig til å legge noen kroner mer i winderen vil jeg anbefale Swiss Kubik, som bla. lager Rolex sine windere. Meget bra motorer, høy presisjon, fin størrelse for safe og programmerbar med USB-kabel.
 
Beco er uten tvil mest "bang for bucks" når det kommer til windere. Ikke de med best finish eller de mest stillegående, men meget robuste saker som gjør jobben. Har også mulighet for flere innstillinger.

Er man villig til å legge noen kroner mer i winderen vil jeg anbefale Swiss Kubik, som bla. lager Rolex sine windere. Meget bra motorer, høy presisjon, fin størrelse for safe og programmerbar med USB-kabel.

Helt enig. Eilux er også et veldig bra "bang for bucks" merke som er ganske billig.

Slenger også inn en anbefaling av Orbita. Ligger omtrent på samme nivå som Swisskubik i pris og kvalitet. Swisskubik er nok noe mer teknologisk avansert, men kvaliteten og varigheten på motorer og andre komponenter er nok ganske lik. Har veldig god erfaring med merket ihvertfall. :)
 
Redigert:
Swiss Kubic hadde jeg endel tull med, kjøpte en som senere ble byttet i en ny- tull med denne også. Fikk tilbake pengene. Beco synes jeg bråker for mye, og når de tar kvelden får man ikke reparert de. Når garantien går ut (man får ny når de kneler) får man beskjed om at de ikke er lønnsomme å reparere. Ser noen her inne har Rapport Evo som ikke har klart å dra urene deres rundt, noe jeg synes er rart da min YM II wg har hengt på i snart to år uten problemer? Disse kan også iflg min urmaker repareres?

Ellers ønsker jeg meg en av de "enklere" modellene fra disse:

Buben&Zörweg - Edition 2010 | 2011 *(Watch Winder, Time Mover, BUBEN & ZÖRWEG, Uhrenbeweger, Timemover, Jewellery cases, Uhrensammelkassetten)

G.
 
Da har jeg sendt mail til et par forhandlere for å høre hvilke windere de har til to klokker.

Butikk 1 selger en Beco som de skal ha kr 3.595,- for.

Butikk 2 selger en som jeg har litt problemer med å finne merke på: Denne (Nederste på side 60) og de skal ha kr 4.100,- for denne.

Er litt skeptisk til nr 2 da jeg ikke vet hvilket merke denne er, men her inne er det vel kanskje noen som kjenner til denne?

Disse to var de eneste butikkene hadde inne som var til to klokker. Jeg har ingen formening om dette er gode priser eller gode windere. Ser at Beco er foreslått av flere her inne.

Får høre litt med forhandlerene rundt i Oslo også tror jeg.

Fortsett gjerne med linker og tips. Har ikke lyst til å brenne av mer enn 4K på en dobbelt winder.