Vurderer å kjøpe en IWC Portuguese. Trenger hjelp/innspill!

Medlem
18. jan. 2015
Innlegg
6
Sted
Drammen, Norway
Hei,

jeg er ny her på Tidssonen og en nybegynner innenfor klokkeverden. Jeg har aldri hatt en dyr klokke før, og min kunnskap rundt high end klokker er ikke så mye å skryte av.

Jeg har lenge ønsket meg en IWC Portuguese. Øverst på ønskelisten står 7 days modellen, men jeg så nettopp denne annonsen her bli lagt ut på finn.no. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=55071367&searchclickthrough=true&searchQuery=iwc

Mitt spørsmål til ekspertisen (altså dere) er:

1) Hva tenker dere om prisen?
2) Tanker rundt det faktum at vedkommende ikke har boks og papirer?
3) Sist men ikke minst, virker det som et greit kjøp?

Tusen takk for all hjelp :)

Ha en fortsatt fin kveld!
 
Hei og velkommen!

Mener å huske at en lik en gikk for 30K for ca ett år siden, men da hadde selgeren dårlig tid med å få solgt. Det er en nydelig klokke!
 
Synes prisen er noe høy. Spesielt uten boks og papirer.

Prisen har vel steget noe nå ved årsskiftet, så mulig 38k er greit for full pakke
 
Mener at disse går for rundt 35k MED boks og papirer, så prisen er etter min mening altfor høy. Ellers er nyere klokker uten boks/papirer stort sett no-go i mine øyne.
 
Mener at disse går for rundt 35k MED boks og papirer, så prisen er etter min mening altfor høy. Ellers er nyere klokker uten boks/papirer stort sett no-go i mine øyne.

+1

Jeg solgte en helt lik nyservet for rundt 30'. Men igjen, etterspørsel øker prisen. Så om han ikke må selge er det forsåvidt han som bestemmer.
 
Mener at disse går for rundt 35k MED boks og papirer, så prisen er etter min mening altfor høy. Ellers er nyere klokker uten boks/papirer stort sett no-go i mine øyne.

Takk for svar. Mulig dette er et litt dumt spørsmål, men hvorfor er boks og papirer så viktige? Er dette mtp eventuell videresalg? Eller mer for å ha en garanti for ekthet?
 
Takk for svar. Mulig dette er et litt dumt spørsmål, men hvorfor er boks og papirer så viktige? Er dette mtp eventuell videresalg? Eller mer for å ha en garanti for ekthet?

Det er viktig for å bevise at klokken i det hele tatt er kjøpt lovlig, og for å bekrefte at den er ekte selvfølgelig. Personlig skjønner jeg ikke hvordan det er mulig å ikke ha hverken boks eller papirer på en klokke som skal være såpass ny. Når man mister papirer som er såpass viktige kan man jo spørre seg hvordan klokken blir behandlet.

Uten disse papirene har du heller ingen dato på kjøp, eller i det minste garanti for hvilket år klokken er solgt.

Stusser også over at selger sier at klokken er overhalt og fremstår som ny, mens i neste setning sier at dette ikke var nødvendig. Personlig ville jeg stått over denne da den virker for dyr, og i mine øyne useriøs.

Edit: Uret kan jo for eksempel også vært kjøpt utenlands uten å bli tollet inn i landet. Ikke at dette plager veldig mange men.
 
Redigert:
Fordi ingen bryr seg om klokker, i dag handler det meste her om resale, kronekurs, forsikring og mva.

Samme fenomen kan man finne blandt elbilentusiastene. De er ikke så opptatt av bilene. Men de er veldig opptatt av hvor mye de sparer på gratis parkering på alle kommunale p-plasser, gratis passering i alle landets bomstasjoner og fritak for rushtidsavgift, fri adgang til å kjøre i kollektivfeltet, årsavgiften er kun 420 kr (i 2014), gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner, kjøp av elbil er fritatt for engangsavgift og merverdiavgift (gjelder også tillegsutstyr som eks. vinterdekk på felg), 50% rabatt på firmabilbeskatningen, gratis transport av elbilen på riksveiferger (men fører må betale), statens regulativ gir deg ekstra tillegg (15 til 80 øre i 2013) i kilometergodtgjørelsen hvis du bruker elbil, strømkostnaden er 15-20 øre pr kilometer.
 
Redigert:
Takk! Kjøp det man vil ha og bruk det, slit det ut. Det er det som er klokkeglede.

Ja det var litt sånn jeg tenkte i utgangspunktet også. Men etter å ha sendt selger melding og spurt hvorfor boks/papirer mangler, uten å ha fått svar så legger jeg det på is inntil videre.. Det er ikke veldig tillitsvekkende med silent treatment. Har jo snoket nok i dette forumet til å ha fått med meg et gjennomgående tips, "buy the seller, not the watch"..
 
Enig med flere andre her. Ei klokke skal brukes. Du kan jo ikke gå med boks og papirer på armen.
 
Samme fenomen kan man finne blandt elbilentusiastene. De er ikke så opptatt av bilene. Men de er veldig opptatt av hvor mye de sparer på gratis parkering på alle kommunale p-plasser, gratis passering i alle landets bomstasjoner og fritak for rushtidsavgift, fri adgang til å kjøre i kollektivfeltet, årsavgiften er kun 420 kr (i 2014), gratis lading på de fleste offentlige ladestasjoner, kjøp av elbil er fritatt for engangsavgift og merverdiavgift (gjelder også tillegsutstyr som eks. vinterdekk på felg), 50% rabatt på firmabilbeskatningen, gratis transport av elbilen på riksveiferger (men fører må betale), statens regulativ gir deg ekstra tillegg (15 til 80 øre i 2013) i kilometergodtgjørelsen hvis du bruker elbil, strømkostnaden er 15-20 øre pr kilometer.

Betalt for mye for en gammeldags bil? ;)

Jeg kjøpte elbil fordi den ga en HELT annen opplevelse enn en tilsvarende bil (størrelse/pris/ytelse). Følelsen er helt fantastisk, og mangelen på gammeldags problemstillinger som "oi, hvilket turtall har jeg nå" er helt fraværende.

At den er billig å kjøre etc er en kjempebonus, men den ville uansett være langt bedre.

Og dette var så off-topic at jeg slutter der...


Kim!
 
Ja det var litt sånn jeg tenkte i utgangspunktet også. Men etter å ha sendt selger melding og spurt hvorfor boks/papirer mangler, uten å ha fått svar så legger jeg det på is inntil videre.. Det er ikke veldig tillitsvekkende med silent treatment. Har jo snoket nok i dette forumet til å ha fått med meg et gjennomgående tips, "buy the seller, not the watch"..

Du skal nok finne ut med tiden at det er ofte oppfattet som "vanlig prosedyre" å ikke svare på mail folk sender, uansett hvor høflig disse mail har vært...
Spesielt når det handler om klokker...? "Nei takk" eller annet svar fins ikke:rolleyes:
Å gir ingen svar er bare helt normalt.
 
Meh. Hvis du først skal ha deg en Portuguese gå for den med 7-dagers verk.

portuguese.jpg
 
Ser at selgeren har 3 klokker på Finn, ser ikke ut som han har papirer eller boks til noen av de. Virker rart, en samler som ikke er opptatt av boks eller papirer gjør at flere varsel lamper slåes på her.
Klokken er fin den, sikkert ekte også. Priser er noe høy en med dagens kronekurs og ikke minst Sveitsiske Franc kurset, så må vi nok tilpasse oss langt høyere priser.
Konklusjon, jeg jeg glemte denne, og ventet til neste. Det er ikke en så ukurant modell at du må ta den, det er mange av de og til den prisen kommer det fler, sikkert med boks og papirer også.
Det er riktig at du ikke kan gå rundt med boks og papirer, men dersom du leser litt her så ser du at du er i startfasen av en alvorlig sykdom som heter klokke-besettelsen, og du blir nok ikke frisk med det første, så du må se på mulighet til at en dag du ønsker deg en annen klokke og må selge den, og gjett om du får solgt den for en god pris uten boks og papirer?