Vintage konkurranse #3

chronometer

Støttemedlem
Medlem
6. aug. 2010
Innlegg
1.949
Sted
Oslo Akershus
Hei

Ny liten konkurranse. Som vanlig en kjip strap i premie :)

Til hva og hvordan ble denne benyttet?

Ny informasjon hver ettermiddag..


bilde-1-1.jpg
 
Torpedoklokke. 0-6 sekunder, og 0-5000 yards (eller kanskje meter). Brukt for å time torpedoer fra skip.
 
Kan den være brukt til å måle avstander under vann? Jeg kan ikke uten videre kjenne i igjen enhetene som er brukt, men lydens hastighet i vann er ca 1500 m/s. Ved å sende ut en lyd så kunne de måle hvor lang tid, og dermed avstand, denne lyden brukte på å returnere.
 
Jeg retter meg selv. Jeg tror nok jeg var på sporet, men etter å ha tenkt litt over det Frode sa (det er veldig fort!), så må jeg nok innse at dette ikke var torpedoer de timet. Det har nok noe med sonarer å gjøre, og noen beregninger av fart og retning på ubåter. Jeg fant en tilsvarende klokke her, om denne står det:

These stopwatches were specially developed to be used on board Royal Navy warships in conjunction with the "Asdic" anti-submarine sonar device. Comparing several readings from these watches along with the direction finding capabilities of of the Asdic apparatus allowed the course, speed and range of U-Boats to be accurately plotted. This information was then used to set-up and launch depth charges.

5000 yds på 6 sekunder er det samme som 2500 fot/s, eller 762 m/s.
 
Waltham's Admiralty No.6 Pattern stop watch

Denne var dere på riktig spor av umiddelbart og krille er vel så nærme at jeg må gi han riktig svar. Vel retter meg nå selv med å si korrekt svar :D (her postes det samtidig..)

Som Skarevara og Frode er inne på så "er det fort det" og det har sin grunn :)

Denne ble designet i 1940 for det spesielle behovet å måle distanser opp til 5000 yards over et tidsintervall på maks 6 sekunder. Disse ble brukt i forbindelse med ASDIC (eller Sonar som det nå heter) på anti-ubåt krigsskip. Lyden går ca. 1650 yards i sekundet (4 ganger raskere enn i luft). ASDIC operatøren startet klokken når sonar signalet ble sendt ut. Lyden som ble reflektert tilbake fra målet (f.eks. en ubåt) reiste dobbelt av avstanden og brukte dermed dobbelt så langt tid. Derfor er skalaen kalibrert til å vise halvparten av lydhastigheten i vann (ca. 830 yards/s) (Wesolowski)

Strap på vei til krille!


waltham-1.jpg