Uortodoks reparasjonsjobb!

Medlem
11. mai 2009
Innlegg
37
Sted
Gjøvik
Hei alle sammen

Jeg har følgende problem;

jeg er i besittelse av en vintage SM300 fra 1966. Jeg kjenner ikke til urets historie, men før det befant seg i min besittelse har en tidligere eier boret gjennom "lugsene", hvilket i utgangspunktet ikke sjenerer meg i det hele tatt. Problemet er at vedkommende nok har gjort en dårlig jobb og i prosessen har utvidet diameteren på lugsene betraktelig. Dette resulterer i at jeg har hatt problemer med vanlige å feste vanlige 20mm spring bars, og har resultert i at metalltykkelsen i underkant av festene er pinlig tynne.

Så, til spørsmålet. Kjenner noen her inne til en bærekraftig metode for å rette opp i denne uheldige situasjonen? Er det mulig å henvende seg til en urmaker som kan "fylle opp" lugsene? Kanskje jeg spør dumt her, men pr nå er dette løsningen som er mest attraktiv. Prisen på ny kasse er ganske stiv.

Jeg vil understreke at det estetiske er mindre viktig enn det funksjonelle resultatet i denne situasjonen. Det jeg ønsker er å kunne bruke vanlige spring bars uten å bekymre meg for at remen skal falle av.

Mange takk for innspill

Anders
 
Har du prøvd å se etter springbars i 21mm?
Har kanskje et par liggende, kan sende deg noen om du vil.

Jeg ville med andre ord hold kassen som den er. Noen reperasjonsjobb kunne nok vært mulig, men tror du risikerer og ødelegge en original kasse.


Kuriositet:
Du får vente litt og se om lasersveising blir alment tilgjengelig om noen år. Da kan du rekonstruere kassen tilbake til original tilstand. ;) Det snakkes alt om at det bedrives på svært spesielle vintage ur i asia... Jeg trodde ikke selv at teknologien var kommet så langt, men jeg vet ikke.
 
OT: Laserprinting og sveising er to veldig forskjellige ting.
 
Ja, større spring bars er den åpenbare kortsiktige løsningen. Så det har jeg absolutt vurdert!

Tror faktisk jeg må opp på 22mm, skal ta en tur til urmakeren ved anledning. Pr nå har jeg en veldig original og egenhendig løsning som i beste fall vil vare et par uker. Velger å ikke spesifisere nærmere :)

Takk for synspunkter, jeg skal nok få den vurdert hos en gullsmed eller lignende instans som kanskje har erfaring med slike reparasjoner.

Lasersveising høres interessant ut, la oss håpe det blir en realitet så fort som mulig!
 
Ta deg en tur til en urmaker du. Men gå til en skikkelig en. Har sett mye rart på springbarssiden hos de mer smykkeorienterte klokkeselgerne... ;)