Tips til måltider/oppskrifter lavkarbo

Medlem
5. mars 2023
Innlegg
142
Sted
Fjaler
Både eg og øverstkommanderende for heimen ønsker og har godt av og gå ned nokre kilo.
Svaret er i utgangspunktet enkelt, forholdet mellom energi inn og energi ut - varig livsstilsendring. Men med små unger i hus, travle dager osv - er det greit med ein booster i starten, og øverstkommanderende vil at vi skal prøve lavkarbo i eit par mnd for å komme i gang.

Det er eg som står for matlaging i heimen, og trivast godt med det, men lavkarbo kan eg fint lite om. Eg har sett på kompiser på fisketurer som går på lavkarbo. Dei har spist egg&bacon til frokost, koteletter surra i rømme til lunch og biff&brokkoli til middag.

Eg dreiv tidligere ved vektløfting og kroppsbygning, og har ingen problemer med å ete for ernæring og ikkje for nytelse/glede - eg har f.ex sikkert spist fleire tusen bokser tunfisk i vann (smaker og lukter kattemat). Men øverstkommanderende er meir kresen og trenger at maten smaker godt.

Korleis går ein fram når ein skal leve på lavkarbo? Alle tips til sauser, gratenger osv, som kan serveres sammen med kjøtt og fisk hvis ein skal tenke lavkarbo- mottas med takk.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Jeg har i det siste prøvd å spise nærmest null karbohydratet slik at kroppen går i ketose. Det er sikkert ikke noe du er ukjent med fra bodybuilding på deff ;) Men når det gjøres på en sunn måte med høyt inntak av kalorier så føles det rett og slett fantastisk. Har så mye mere energi, og den er helt jevn hele dagen. Har hatt min beste treningsmåned på sikkert 10år eller mere nå forrige måned.

Jeg spiser stort sett bare det aller beste i hele verden: Rødt kjøtt. Det inneholder alt du trenger, og smaker helt fantastisk på grillen. Det er helt sjokkerende, men jeg har aldri følt meg så bra som etter jeg gikk over til å nesten kun spise det. (skeier ut med litt egg, cottage cheese osv også). Og jeg spiser av og til andre ting i sosiale/jobb sammenhenger om det "kreves".

Men det er litt mere komplisert en forholdet mellom energi inn og energi ut. Hormoner vil ha mye å si. De kan påvirkes negativt av f.eks lite inntak av fett. Også det å ligge i kaloriunderskudd over tid mens man trener hardt kan ha negativ effekt på hormonene.

Mitt store tips over alt annet vil være å spise det som er ekte mat. Altså kjøtt, fisk, egg, smør, ost og ting som fantes for 100 år siden. Stort sett alt sånn moderne "lavkarbo/zero carbs" greier er bare billige fyllstoffer som kroppen absolutt ikke trenger eller vil ha og som kan selges oss med stor margin.

Hvis du kjører ekte matvarer og lavkarbo (så lav at du går over i ketose) så vil all søtsug og cravings være nesten 100% borte i løpet av 3 dager er min erfaring. Så kan du spise 1-2 store deilige måltider for dagen uten å savne noe. Masse overskudd og i tillegg gå ned i fettprosent ;)
 
Jeg for min del har hatt god nytte av å faste 16/8. Når jeg da spiser, prøver jeg å få i meg så proteinrik og sunn mat som mulig, men spiser tilnærmet normalt. Dette lar seg også fint kombinere med trening.
Men det krever viljestyrke i starten.
Om det var svar på det du faktisk spurte om, får du bestemme selv, men for meg har dette fungert helt knall som en livsstilsendring (da det ikke krever store endringen), sammen med litt økt treningsmengde.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunnfjording