Speedmaster 1140 Cal. movement

Medlem
12. feb. 2013
Innlegg
101
Hei! :)

Har blitt tilbudt å kjøpe en speedmaster reduced som stammer fra rundt 1997. Klokken inneholder 1140-verket. Jeg har bedt selger om å ta et bilde av verket, her:



Ved første øyekast og en kjapp sammenligning med google, synes jeg det ser autentisk ut, men jeg er ingen ekspert og håper noen andre kan hjelpe meg å bekrefte dette.

Onde tunger vil også ha det til at dette verket er vanskelig å gjøre service på, noen som vet det? Slik jeg forstår er det et modifisert ETA 2890-2 hvor de har lagt på kronofunksjonen. Leste også at det ikke var mulig å gjøre service på selve kronografunksjonen, den måtte byttes visstnok.

Klokken går +40 sek per døgn, er dette noe man kan forvente fra en såpass gammel klokke? Selger påstår det var nylig gjort service på klokken da han kjøpe den.

Takk for svar! :eek:
 
1140-verket er et ETA 2890-2 med en Dubois Depraz 2030-modul montert på for å gjøre verket til et kronoverk. Man kan ofte "avsløre" slike modulverk ved å se på klokken fra siden. Da kan man se at krona og pusherne ikke er på helt på linje. Det er fordi krona går til hovedverket, i dette tilfellet 2890, mens pusherne går inn i DD-modulen som er montert på verket.

edit: eksempel, her kan man se at pusherne ligger litt høyere, fordi modulen er montert på skivesiden av verket.
omega_image.2952978.jpg
 
Redigert:
1140-verket er et ETA 2890-2 med en Dubois Depraz 2030-modul montert på for å gjøre verket til et kronoverk. Man kan ofte "avsløre" slike modulverk ved å se på klokken fra siden. Da kan man se at krona og pusherne ikke er på helt på linje. Det er fordi krona går til hovedverket, i dette tilfellet 2890, mens pusherne går inn i DD-modulen som er montert på verket.

edit: eksempel, her kan man se at pusherne ligger litt høyere, fordi modulen er montert på skivesiden av verket.
omega_image.2952978.jpg

Takk for svar :)

Da ser det (hvert fall ut i fra min begrensede kunnskap) ut som ekte vare. Vet du noe mer angående service av dette verket? Klarer ikke helt å finne noe godt svar på det. :(
 
Ser ekte nok ut, men sjekk servicetilbudene før du handler! Det sies å være et av de verste verkene å overhale. Flere bestiller bare ny kronografmodul heller enn å rense den... Og, for hva det er verdt, den er for liten! Hvis ikke du har et svært smalt håndledd da :)
 
Jeg har smale håndledd (og er heller ikke fan av "jo større jo bedre"-trenden som har dominert klokkeverden de siste årene…) og synes dermed størrelsen er perfekt. Pluss er automatikk og plexiglass, minus er at subregistere for sekunder og minutter har byttet plass jfr. originalen.
Så er det dette med service, som nevnt over her har det versert historier om at man heller bytter kronograf-modulen ved trøbbel, men slik jeg har forstått det er dette ved problemer/reparasjoner av kronograf og ikke ved ordinær service.
Her kan du lese mer om klokka, verket og den nevnte problematikken: Some Thoughts on the Speedmaster Reduced (Automatic)