Service og reparasjon på vintage seamaster

Medlem
11. mai 2009
Innlegg
37
Sted
Gjøvik
God ettermiddag godtfolk.

Jeg har et spørsmål til de av dere med service- og reparasjonserfaring på gamle omegaer, primært i hovedstaden.

Jeg er selv den stolte eier av en SM300 med 552 urverk fra midten av 60-tallet en gang. Dog begynner nattesøvnen å svikte under bekymringen av urets ve og vel. Det er nok på høy tid med omsorg og, i ytterste konsekvens, eventuelt utbytning av slitedeler.

Kan noen anbefale en dyktig urmaker i Oslo eller omegn som har tilgang på reservedeler og vil gi klokken min en overhaling den aldri har sett maken til?

Hvordan er mulighetene for å sende uret på spa hos omega? Veldig dyrt?

Takk for tips og innspill!

Ønsker alle en fortsatt fortreffelig kveld.

Anders
 
Hei. Bjerke tar vel 3-6000 for service på en slik klokke avhengig av hva som må gjøres.

Jeg vil imidlertid anbefale å ta kontakt med urmaker Elis Licina. Han er dykrig og utfører service på vintage Omega svært rimelig. Det er flere brukere her som har brukt han med stort hell. Les HER og HER.
 
Interessant. Veldig interessant.

FINN annonsen referert til i den ene tråden er slettet. Jeg så en epost, perfectwatch.oslo at gmail.com, er det den mest hensiktsmessige måten å kontakte vedkommende på?

Bjerke er jo et alternativ, men foretrekker alltids å spare noen tusenlapper.

I tillegg er jeg litt nysgjerrig på kostnaden ved å sende klokken på spa til omega. Er det horribelt?
 
Jeg vil også anbefale at du vurderer vår egen urmaker Erik Sutterud, også kjent som @Arcticboy
Holder til på Bjølsen i Oslo.
 
Redigert av en moderator:
Interessant. Veldig interessant.

FINN annonsen referert til i den ene tråden er slettet. Jeg så en epost, perfectwatch.oslo at gmail.com, er det den mest hensiktsmessige måten å kontakte vedkommende på?

Bjerke er jo et alternativ, men foretrekker alltids å spare noen tusenlapper.

I tillegg er jeg litt nysgjerrig på kostnaden ved å sende klokken på spa til omega. Er det horribelt?
Det var vel jeg som satte spa-hos-Omega-idéen i hodet ditt antakelig, @abunes, så jeg får vel svare på siste del av spørsmålet ditt. Årsaken til at jeg sendte min til Sveits var at jeg snakket med Swatch i Oslo, som sa at man kan få utført service hos dem, eller de kan sende til Sveits, avhengig av hva kunden ønsker. På det tidspunktet opplevde jeg Sveits-alternativet som besnærende, så jeg valgte det. I ettertid angrer jeg på det, fordi det tar ca. 3 mnd. og fordi det kommer til å koste ca. 5k (Seamaster Aqua Terra). Hadde jeg valgt perfectwatch hadde det kostet under halvparten og jeg hadde hatt klokken i hus for lenge siden i stedet for i juni.
 
Redigert av en moderator:
Arcticboy tar vel sjekk på en slik for et par tusenlapper, så får du tilbakemelding om det er mer som må gjøres.
 
Denne tråden bugner med gode forslag.

Jeg liker tanken på dyktige og uavhengige håndverkere. Dessverre en utdøende rase generelt, dog holdes kanskje urmakeryrket noe i hevd.

None-the-less, takk for gode tips. Det skal bli godt å omsider endelig sove med et barns samvittighet igjen.

Takk også for din historie @aek
 
Redigert av en moderator:
Over-restaurert? Over mitt lik.

Det er ikke estetikken som nager på min samvittighet.
Jeg kan formelig høre tannhjulene skrape mot hverandre der inne. Dessuten har den begynt å miste mye tid.

Alle riper og skrammer bærer en historie. Kan driste meg til å skifte ut plexien fra tid til annen, men på utsiden blir det ingen utskiftninger.
 
Over-restaurert? Over mitt lik.

Riktig innstilling;) Hvis den sendes til Sveits kan det jo bli resultatet.... Her er forresten min fra ca 67`

CIMG6051_zps65d274c8.jpg
 
Vidar på Kolbotn ur fikser Omegaen for deg, han har dessuten et bra delelager. Når det gjelder det kosmetiske får du vurdere. Sveits tror jeg bli dyrt...