Rolexcafé – løst og fast om Rolex

Luftbobler i stål høres fullstendig søkt ut i mitt hode.
I moderne fremstillingsmetoder kan jeg ikke tenke meg at stål vil ha luftbobler.
Det vil være forskjell på krystallstrukturen og dislokasjonstetthet ifm forskjellige stålkvaliteter, men dette påvirker heller strekkfastheten.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen
Luftbobler i stål høres fullstendig søkt ut i mitt hode.
I moderne fremstillingsmetoder kan jeg ikke tenke meg at stål vil ha luftbobler.
Det vil være forskjell på krystallstrukturen og dislokasjonstetthet ifm forskjellige stålkvaliteter, men dette påvirker heller strekkfastheten.

Høres ut som du har mer peiling enn meg, ja det høres vel sånn sett søkt ut.

Nå er det flere år siden jeg har kjøpt nye køller så at teknologien har utviklet seg betviler jeg ikke, men faktum er at smidd blir sett på som det bedre/dyrere valget innen golfkøller.

Hovedessensen i spørsmålet var i grunn om det finnes klokke produsenter som tar i bruk denne teknikken, eller om det er slik å forstå at alle bruker former/cast.
Hele konseptet rundt at noe var en massiv stål klump som blir formet til en klokkekasse høres tøft ut i midt hode.
 
Du kan få tatt av de faste leddene :)


Fjernet faktisk et fast 93150-ledd selv for et par helger siden. Var dog ganske nervepirrende, så hadde det ikke vært for at leddet allerede ble klemt i forbindelse med båtslipp (og derfor var ganske skadet) så hadde jeg nok gått til en urmaker ja.

Men nå fikk jeg flyttet et ledd fra 6- til 12-siden, hvilket gjorde at låsen endelig ble sentrert!
8SzduTe.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Hei! Jeg har et praktisk spm ang slark i lenke på eldre Rolexer. Er det noen måte å få dette "rettet" opp igjen? Eller er det eneste alternativet ny lenke? Og er det noen stor forskjell på jubilee og oyster? Vet jo at jubilee kan bli litt spaghetti.
 
Hei! Jeg har et praktisk spm ang slark i lenke på eldre Rolexer. Er det noen måte å få dette "rettet" opp igjen? Eller er det eneste alternativet ny lenke? Og er det noen stor forskjell på jubilee og oyster? Vet jo at jubilee kan bli litt spaghetti.

Google Michael Young, han strammer opp lenker for ~$100
 
  • Liker
Reaksjoner: TryMe2nite
Vet ikke om denne videoen har vært her før, men føler likevel den er verdt å se.
Kort fortalt: En mann i det amerikanske militæret får beskjed om at det er lurt å kjøpe en Rolex før de drar hjem fra Europa i 1960. Han handler en GMT Master, og har vært smart nok til å ta vare på absolutt alt som fulgte med.
Verdien har økt betraktelig kan man si... Vær klar til å få gåsehud!
 
Sammen med klokker er også golf en stor hobby for meg.

Så hva er poenget? Jo.
Det som er sett på som de beste jern køllene er forged, altså smidd. Mens det som gjerne blir sett på som nybegynner/billigere/mindre ekte køller er cast jern.
Forskjellen er så enkel at forged jern, er i utgangspunktet en jern klump som blir slipt ned til å bli køllehodet, mens et cast jern heller de stålet rett i en form slik at når det har størknet fjerner de formen og køllehodet er ferdig.
Grunnen til at forged jern blir sett på som bedre jern er fordi at køllehodet består av kun stål uten at det kommer luft bobler inn i køllehodet. Mens på cast jern er det slik jeg forstår det umulig/vanskelig å unngå at det kommer luft i jernet.

Nå bruker jeg ikke klokkene min til å slå golfballer med, og skjønner at dette er en langt "bigger deal" for et golf jern ettersom en luft bobler i stålet kan gi avvik på balltreff da du mister lengde/retning.

Spørsmålet mitt er, finnes det klokker som er forged/smidd, som utgangspunktet er en stål klump som blir slipt ned?
Jeg har ikke gjort tidenes research*, men jeg slik jeg leser det har Royal Oak Offshore gjort dette på carbon og ceramic modeller.

*Det er tydelig. Her er det behov for noen facts:

- Forskjellen mellom støpt og smidd har ikke noe med luftbobler å gjøre
- Smidd betyr ikke at delen er "slipt" til sin endelige form, det betyr at den er varmet opp og banket til sin endelige form
- Forskjellene på smidd vs støpt stål kan ikke uten videre overføres til keramiske materialer og karbonfiber

Kjenner ikke til noen klokkeprodusenter som smir kassene sine :)
 
*Det er tydelig. Her er det behov for noen facts:

- Forskjellen mellom støpt og smidd har ikke noe med luftbobler å gjøre
- Smidd betyr ikke at delen er "slipt" til sin endelige form, det betyr at den er varmet opp og banket til sin endelige form
- Forskjellene på smidd vs støpt stål kan ikke uten videre overføres til keramiske materialer og karbonfiber

Kjenner ikke til noen klokkeprodusenter som smir kassene sine :)

Jeg har ingen problemer med å bli belært, nettopp derfor jeg spurte.
Punkt 2 det har du helt rett i, vet ikke helt hvor hodet mitt var når jeg prøvde å forklare prosessen.

"Kjenner ikke til noen klokkeprodusenter som smir kassene sine :)"
Det var vel hovedessensen i spørsmålet mitt :)
 
Ad smidde vs støpte golfkøller:

Det er mange misoppfatninger rundt smidde og støpte køller, der det egentlig er køllens geometri som er den største forskjellen. En smidd kølle har ofte en annen geometri enn en støpt og selve prosessen med å smi køller setter begrensninger for hvordan de kan utformes. De vil da stort sett ha CG (center of gravity) nærmere senter, og passer derfor bedre spillere, køllen er nødvendigvis ikke bedre.

Hvorfor da velge smidde golfkøller?
Smidde køller er stort sett enklere å tilpasse (for spesielt interesserte: loft og lie) fordi de er mykere enn støpte køller. Mange opplever at følelsen med en smidd kølle er bedre, men igjen dette er stort sett på grunn av køllehodets geometri og delvis fordi den er noe mykere.

Vil tro at ingen føler noe påtrengende behov for å gjøre endringer på sin (klokke)kasse, lenke etc., derfor er det ingen grunn til at delene i en klokke skal være smidd.

Kan enn så lenge mer om golf enn klokker dessverre, beklager avsporing.
 
Var akkurat innom en AD i en liten dansk by, Herning - med omtrent 50 000 innbyggere.

AD hadde nesten hele Rolex-kolleksjonen i utstilling, inkludert vanlig Sub med og uten dato, BLNR, SD, et lass av Daytona'er inkludert Platona mv.

Hva skjer i Norge mht. leveringstider osv? Påfallende at en liten (?) landsens AD har et slikt utvalgt - når det er ventelister på omtrent alt som er kurant i Norge?
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Tilfeldig?
Jeg var innom Frankfurt og Amsterdam for 3 uker siden og der var det nesten ingen.
Hadde de Daytona C også, i så fall, gratulerer? ;)
 
Tilfeldig?
Jeg var innom Frankfurt og Amsterdam for 3 uker siden og der var det nesten ingen.
Hadde de Daytona C også, i så fall, gratulerer? ;)

Ingen Ceratona, dessverre :(

Jeg var også i Amsterdam for ikke så lenge siden, der var det nokså glissent mht. Rolex - men desto mer av alt annet!
 
Redigert:
Noen som har anskaffet ekstra ledd til 93150-lenke og har tips til er trygt sted å handle på nett? Ser at det finnes noen alternativer på eBay, men stort sett aftermarket som tilbys.