Rettferdig bud på Omega Seamaster 300 165.014

Medlem
12. mars 2020
Innlegg
810
Sted
Oslo
Hei

Jeg trenger litt hjelp til å gi et rettferdig bud på en annonse på Finn:

Slik jeg ser det, fra relativt dårlige bilder, så er det mest sannsynlig en serviceskive + visere. Andre eksemplarer sett fra nett har en mer markert patina.
Dette er watch-only, i tillegg til nada servicepapirer.
Forståelig, men allikevel litt faresignal, at urverket ikke er tatt bilde av. Helt wild-card på tilstand.

Så spørsmålet er: hard pass pga uvisshetene, eller er dette helt å forvente for 60 år gamle toolwatches

Basert på auksjoner på Sothebys og andre nettbutikker ser det ut som spennet går fra 30-70k, avhengig av leveringsomfang og service. Dette er fra en privatperson, alstå ingen trygghet.

Hva vil et rettferdig bud på noe slik være? 20-30?
 
Her snakker vi om en 60 år gammel vintage klokke. Det vil alltid være risiko sport. Bokser papirer og service papirer er det sjeldent at finnes til sånne klokker. Graden av patina varierer etter hvordan den har blitt brukt og oppbevart. Ganske vanlig at Omega har byttet skive og visere på service på så gamle klokker er det også . En service på sånt må man bare regne med. Denne har et kaliber 552 som satt i mange Omega modeller den tiden . Det finnes flere dyktige urmakere i Oslo området som vil kunne ta en service for rundt 5k . Skal man ha garanti og trygghet så anbefaler jeg å kjøpe noe nyere rett og slett.
 
Selger ønsket ikke å svare på verdien som forventes. Er det innenfor å be om noe ala en «NAF-test» hos en urmaker, bare for å se hva dette faktisk er? De shady bildene + nada dokumentasjon gjør meg usikker på å by i det hele tatt… i hvertfall ikke Chrono priser.
 
Ingenting er originalt på denne, bezel, skive, visere og krone. Skiva og viserne er feil for denne modellen. Trenger selvsagt service. Hvis selger sammenligner med komplette og originale eksemplarer på nett så blir den liggende lenge...
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby og MikroKrone
Viserene skal være rette. Skiva kan forsåvidt være denne typen, men også den forrige. Er uansett ikke orginal noe av det.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Verdi på eldre klokker som dette varierer voldsomt, men selv med uoriginale deler har jo klokker som dette en relativ høy verdi, er bezel, visere, krone etc uoriginale blir ikke fratrekkelt på langt nær så mye som dersom skiva ikke er original, service skive er jo ikke så gale. Mye research lønner seg dersom man skal kjøpe noe slikt, men dette er jo endel av gamet når man driver med klokker, for selv med mye research etc er man jo aldri 100% trygg på hva man egentlig har kjøpt. Har kjøpt endel slike og konklusjonen er som alt annet man gambler på, noen ganger taper man og noen ganger finner man gullegget. Dess mer kunnskap man har dess oftere finner man de gode kjøpene!
 
Kanskje litt off-topic men hvor strenge var Omega med servicedeler? Er det mulig at klokken kan ha endt opp slik, med deler fra Omega, uten noe ondsinnet bak? Det er jo tross alt ikke så mange år mellom modellene som hadde forskjellige skiver, visere og bezler.

Eller er dette clean-cut noen som har kokt sammen en frankenklokke?

Jeg kan faktisk like en 165.014 med en 165.024 skive og MoD/166.024/broadsword visere.
 
Redigert:
Tror ikke den er "satt sammen" av diverse deler, den har nok vært på service en gang eller fler og så har de valgt å bytte det som så slitt eller gammelt ut. Var helt vanlig praksis hos de fleste og det er det fremdeles om man sender klokka på service hos produsenten. Krone og pakning ble rutinemessing byttet.