Reparasjonstråden

Medlem
17. sep. 2011
Innlegg
1.205
Sted
Oslo
Jeg tenkte og starte en reparasjontråd her. Håper dette kan booste opp mekkinga her inne på forumet. Jeg håper også at andre kanskje legger ut noen bilder av reparasjoner, da alle er hjertlig velkommen til det.

Vel nok snakk! Vi starter med en Rolex!!


Jeg fikk spørsmål om jeg kunne ta en titt på denne Datejusten. Klokka hadde ligget nesten 10 år i skuffen etter at klokka hadde plutselig startet med å øke tiden med 10 min i timen. Den hadde heller ikke hatt en service siden eieren kjøpte den på nitti-tallet en gang.



Etter å ha åpnet baklokket så jeg fort hvorfor klokka gikk alt for fort. Spiralfjæra på balansen hadde hektet seg opp på pitonfeste. Dette gjør da at svingningene på fjæra blir alt for kort. Det er også tegn etter mye møkk og gammel moro.


Etter å ha løftet siralfjæra forsiktig av balansen så startet jeg å skru verket og klokka fra hverandre.


Etter å ha fått verket ut av kassa så fjernet jeg viserne forsiktig så skiva ikke får riper.


Med skiva av kan man se datomekanismen, time og minuttrør.



IMG_1590copy_zps9dd5b35c.jpg

Etter å ha skrudd av rotoren og automatikken kom størknet olje og møkka virkelig fram. Hele verket var vanskelig å ta fra hverandre da delene satt nesten støpt i hard olje.







Etter hvert som delene ble lagt i boksen før en tur i rensemaskinen, tok jeg god tid med å sjekke delene. Alt virket greit bortsett fra fjæra som jeg ville sette inn en ny.


Ny fjær ble kjøpt. Orginal å ikke av den billige sorten:) Den gamle ser man her.


Nye fjæra blir satt inn. Jeg renset hele verket 2 ganger før jeg var fornøyd. Det er gøy når man kan se speilbildet av fjæra i fjærhuset. Da er det rent.


Så startet jobben med å sette det sammen igjen. Alt virket greit. Klokka blir oljet etter Rolex sine egne manualer. Her har jeg satt sammen hele løpsverket og er på vei til å feste balansen. Klokka tikker og går.


Etter en tur på timegrapher'n ser jeg at klokka går utrolig fort. +190 sek og den halter alt for mye.


Etter en liten justering så er haltingen borte samt at klokka går nå til -4 sek. Jeg venter med å justere videre da jeg vet at klokka forandrer seg noe på fart når verket er tilbake i kassa.


Eieren hadde lyst til å beholde det gamle glasset.


Så etter noen minutter med pussing med polywatch så ble det bedere.




Etter å ha blitt ferdig med datomekanismen og satt skiva på igjen, så var det viserne som skulle på. Disse diamantene på skiva var ganske høye, så jeg måtte passe på at viserne gikk klare over, så de ikke butter i dem så klokka stopper.


Så var verket inne i kassa igjen. På tide med å justere klokka til rett gange. På balansen til Rolex bruker dem noe som heter microstellaskruer. Disse sitter på innsiden av selve balansen. Man kan se de på bildet som jeg la inn over her tidligere. Det er 4 skruer som man kan justere farta på. 2 av skruene justerer man et sekund +-, mens de to andre kan man justere to sekund +-.


Etter litt justering så ble det ganske bra. Med verket opp +1, og med krona ned -2 sek. Er fornøyd med det.



Rotor og clutchhjul satt sammen igjen. Jeg fester det til verket og ser at klokka trekkes opp når jeg spinner rotoren rundt. På tide med å sette på baklokket!!:)


Jeg må si at kvaliteten og ferdiggjøring av hver komponent er langt foran noe ETA har laget. Jeg synes også at hele verket er mere robust. Totalt har jeg å si at i forhold til en moderne ETA 2892, er 3035 klart et bedre verk. Det at den ble erstattet av 3135 for mer enn tjue år siden viser at Rolex har produsert fantastiske urverk lenge. Tydeligvis krever Rolex en høyere pris enn de fleste andre merker som inneholder ETA. Men det er merker der ute som bruker 2892 i Rolex prisklassen. Du vil definitivt få en bedre konstruert og produsert klokke med Rolex.

Jeg liker virkelig å jobbe på cal 3035, ikke bare er det godt utviklet og designet, det er også lett å skru på, da alle komponeter glir på plass, uten å drive å pirke på plass delen til den sitter.

Takk for titten!!:)

Morten

P.S

Stay tuned! Neste rep jeg legger ut her blir en av disse Constellationene!!
 
Redigert:
Tusen takk for en flott tråd @Superlite! Tydelig at urmaker-nivået er rimelig bra her inne :)
Det klør i fingrene etter å skru klokker her også, men urmakerutstyret er pakket ned frem til sommeren da jeg ikke har noen plass å sette meg opp nå.

Begynte å skru litt i sommer og nivået er kommet dit at jeg ihvertfall har noen få suksessfulle prosjekter. Kommer nok ikke til å skru på noen Rolex med det første, men kanskje med litt tid ;)
 
Redigert av en moderator:
Dette var morsomt å se på! Er du utdannet urmaker, eller er dette på hobbybasis? Om man skal prøve seg litt selv, hvor bør man starte?
 
Virkelig interessant lesning, Superlite. Gikk til innkjøp av verktøy i desember i fjor, og må innrømme at første klokkedissekering gikk dårligere enn forventet :mrgreen:
 
Dette var morsomt å se på! Er du utdannet urmaker, eller er dette på hobbybasis? Om man skal prøve seg litt selv, hvor bør man starte?

Takk for det Thomas84! Nei jeg er ikke utdannet men jeg har holdt på med dette i snart 4 år. Først som hobby men etterhvert har det blitt litt jobbing hos arcticboy på Bjølsen i Oslo. Jeg går nå på et 2 årig fjernundervisning kurs fra British Horoloical Institue i England samt at jeg også har tatt noen kurs her hjemme.

Når man skal starte er det greit å ta et kurs. Timezone har et nettbasert kurs som jeg vet flere har vært fornøyd med. Ellers er det litt man kan finne på YouTube. Det er en kar som kaller seg for Bunn special på tuben som har lagt ut en hel haug med filmer. Han er ikke den raskeste, han raper og promper mens han skrur. Men han legger ut mye som man kan lære av. Selv startet jeg på noen gamle lommeur hvor delene er store så man kan lære seg hvordan et urverk fungerer.

Her er et par linker.
TimeZone Watch School Home
Education and training at the BHI | British Horological Institute
[video]http://m.youtube.com/watch?v=mJU_HeB5k8E[/video]
 
Redigert:
Timezone kan absolutt anbefales som et bra startpunkt! Gikk gjennom kursene deres iløpet av sommeren og de er utrolig lærerike :)
 
Jeg la ut denne på SP for en stund tilbake. Den passer vel bedere her nå.

Her kommer nå en bildeserie tatt av et kirugisk bytte av en fjær! Ikke tatt med speilrefleks med macro hvis noen lurer :rolleyes: Teksten er under bildene hvis noen grubbler!!:rolleyes:

20130125_192341_zpsd3805d04.jpg

Vel, her er da jobben som skal gjøres. Fjærhusets størrelse er på 7 mm. En perfekt jobb får en mann med pølsefingre! :)

20130125_192649_zpse09ec99e.jpg

Den gamle fjæra var litt løss i kroppen. Så det var jo da greit å få bytta den uansett. Den nye fjære kommer da surret sammen i en stålring. Det gjør den får at det da skal bli lettere å få satt den inn.

20130125_192817_zpsfa81c563.jpg

Fjærhuset blir vasket, renset og får tilslutt en omgang med rodicon. Skal si den ble ren og pen :)

20130125_192922_zps444df686.jpg

Det er viktig før man tar ut den gamle fjæra at man noterer seg hvilken vei fjæra ligger. Ligger den nye feil vei kan skaden bli morro får både verk og sjel. Her har jeg lagt den på toppen av fjærhuset riktig vei, for å snart dytte den nedi.

20130125_193650_zps0d491fec.jpg

Jeg brukte bakenden på en pinsett for å dytte den nye fjæra nede i huset. Det gikk smurt! :)

20130125_193951_zpsccc0d7dc.jpg

Så var det å få satt inn fjærhusvella, eller kjerna som den også heter. Det er den som trekker da fjæra rundt seg så fjæra strammes.

20130125_194128_zps450725d1.jpg

Min gode venn Moebius kommer fram! Dyre saker, godt ikke matolje er like dyrt! :)

20130125_194219_zps996ffe2b.jpg

Vel, noen er nok ikke enig med meg nå med hvordan jeg oljer her. I de fleste skolebøker skal man ta ut fjære og olje den før man setter den inn. pga at olja da vil være fordelt jevnelig nede i huset. Jeg bruker denne metoden med å smøre litt olje på toppen et par steder. Så vil oljen fordele seg etterhvert når fjæra blir strammet.

20130125_194517_zpsfc784b01.jpg

Ferdig olja og lokket på! :)

20130125_194712_zpsa75e08b9.jpg

Bruker bakenden på pinsetten igjen får å presse lokket på. Viktig å trykke den lett på plass, men samtidig også sørge for at den er hardt på. :)

20130125_200103_zps75d7402f.jpg

Da var den ferdig og på plass. Resten av skruinga på verket blir det ikke noen bilder av. Men hvis du ikke har sovnet til nå så takk for titten!! :)
 
Omega Constellation cal 505



Så var tiden inne får å se på Constellationene. Dessverre så er det bare en av disse klokkene som ikke er franken. Den trengte bare en justering. Av de to andre klokkene hadde den ene både feil verk og en skive som ikke passet inn i kassa. Den siste som jeg viser bilder av her har et riktig verk, men en skive som er dessverre er malt om i etterkant. Hvorfor jeg legger ut bilder av denne er pga verket som er et kaliber 505. Et sjeldent verk som er litt historisk i Omega verden.




Kaliber 505 er designet som et kronometerverk, men kaliberet ble også brukt i andre Omega modeller før de ble montert på Constellation modellene. Det er også etter 505 serien at Omega designet den berømte 550 serien.


Cal 354.

500 serien kom på midten av femti-tallet og erstattet 350 serien som ble brukt i de tidligste Constellationene. 350 serien var ikke utrustet med en rotor som går 360 grader rundt på selvopptrekket. Den hadde en selvopptrekkende hammer eller ”bumber” som satt på siden av verket. Denne hammeren svinger frem og tilbake med en fjær i hver ende.


Skiva er malt om og de berømte spydspissene er limt på skjevt.


Med skiva av ser man øvre delen av verket uten datomekanisme.


På selve verket så ser man at clutchhjulet til selvopptrekket er satt på fjærhuskloben. På den senere 550 serien er denne satt opp på selvopptreket. Klokka trengte en god rens da det var størknet gamel olje over alt.


Demoteringen av verket gikk greit. Ser ut som verket bare trenger en rens. Etter en grundig rens og sjekk begynte monteringen.


Selvopptrekket uten clutchhjul.


500 serien er virkelig et flott verk å skru på. Delene faller lett på plass. I 1950 og 60-tallet , hadde Omega en status tilsvarer Rolex i dag. Constellation var en av de fineste og mest nøyaktige klokkene som var tilgjengelig på det tidspunktet.


Første titt på timegrapheren viser at verket går ca 90 sek for sakte samt at det halter 0,9. Blir spennende å se hvordan verket går etter en justering. jeg velger å vente med det til verket er tilbake inn i kassa.


Klokka ferdig montert. På tide med en justering.


Etter en justering gikk klokka mye bedere. Jeg fikk også justert ned haltingen men glemte å ta bilde. Det er morsomt at en klokke som snart er 60 år kan tikke like fint etter en rens og justering.



Omega Constellationer fra 1950-tallet til midten av 1970-tallet er en av de mest kjære fra Omega-familien.
De er etter manges meninger de beste klokkene som er produsert noensinne. Connies', som Omega entusiaster kaller dem kjærlig, er elskede avkom av den gylne æra av urproduksjon, en epoke som nådde sitt høydepunkt i slutten av 1960. Den har en kombinasjon av stil, presisjon og kvalitet, Omega Constellation, spesielt Pie Pans, har tiltrukket seg og fornyet interesse får mange nye samlere.
Før krakket i den sveitsiske klokkeindustrien på begynnelsen av 1970-tallet besto OMEGA utvalg av over 2000 ulike kasse modeller, et stort antall av disse er Constellation. Økonomiske problemer førte til OMEGA måtte kutte ned på antall modeller og begrense produksjonen av mekaniske klokker. Dette er etter manges mening slutten på de gylne tidene av klokke produksjon.

Neste jobb blir en Squale 50 atmos.

Takk for titten!
 
Redigert:
Service på en Squale 50 Atmos




@69variant sendte meg et spørsmål om jeg kunne ta en titt på hans kjære Squale. Klokken trengte en service og hackmekanismen fungerte ikke. Det hadde også kommet noen hvite prikker på undersiden av glasset. Han ville gjerne ha noen bilder av servicen, Så her kommer dem!:)



Etter en rask sjekk på timegrapheren så viste den at klokka gikk litt for fort samt at strekene viste at klokka trengte litt ny smøring.


Etter å ha åpnet baklokket så tittet et ETA 2824-2 Elabore fram. En av arbeidshestenene til ETA er 2824-2. En automatisk, tjuefem ( 25 ) juvel verk , tilgjengelig i fire versjoner: Standard, Elabore, Top og Chronometer . De viktigste komponentene som skiller mellom Elabore og Top er fjæra , støtsikringene, anker, balansehjulet, spiralfjæra og regulator mekanismen. Elabore versjonen viktigste svakhet er balansehjulet i nikkel, i stedet for glucydur som er brukt i Top og Chronometer versjonene. Den vil ikke være fullt så stabil i forskjellige temperaturer. De andre forskjellene har ingen virkning som påvirker holdbarheten.


Etter å ha tatt verket ut av kassa så er det viserne sin tur til å tas av. Igjen så passer jeg på å ikke skade skiva.


Skiva av og datomekanismen kommer fram.



Etter å ha fjernet rotoren og opptrekket med clutchhjul, så jeg at klokken trengte litt olje. Steinene var tørre.


Etter å ha fjernet kloben som ligger over fjærhuset så tittet hackmekanismen fram.


Den ene tappen på hackdelen som går inn i muffehjulet var brukket av. Med denne tappen borte, så vil ikke delen bevege seg bort for å stoppe balansen når krona dras ut for å stille klokka.




Verket ferdig demontert og klar for en tur i rensemaskinen. Alle delene virket greie bortsett fra hackmekanismen som jeg bestilte nytt.


Så startet monteringen av verket. Alle steinene gikk jeg over med pussepinner, så at det ikke ligger noe gammel olje igjen. Alt er rent og pent:)



Den nye hackmekanismen passet utmerket.


Snart ferdig med å montere og olje verket sammen igjen. Bare balansen som mangler på bilde.



Datomekanismen ferdig monter, oljet og justert.


Clutchhjulene vasker jeg ikke i rensemaskinen da hjulene kan bli for tørre. Når man oljer hjulene da etterpå, så vil ikke olja holde seg der den skal være. Faren da er at oljen renner til et sted den ikke er ønsket. Jeg bruker en blanding av heptan og D5 olje som rens, som har den virkningen at olja holder seg der den blir plassert.



Med viserne på så er klokka klar til å settes tilbake i kassa. De hvite prikkene som lå på undersiden av glasset var små lumenflak som hadde løsnet fra skiva.

Klokka har en såkalt pvd coating som gjør klokka sort. PVD står for Physical Vapor Deposition. Belegget er festet til kassa / armbåndet i et vakumkammer. Belegget (eller lag av belegget) er en karbonavsetning. Det ble vist tradisjonelt brukt til militære eller "taktiske" klokker som en anti-refleks slik at metallet ikke ville skinne i sola.



Klokka er ferdig montert og klar for en justering.


Etter litt justering så ser det bra ut. +2 er ikke galt når Elabore versjonen ikke er lagd til å gå så presist. Jeg syntes Squalen er en morsom og flott klokke. Jeg kunne faktisk ha tenkt meg en sort dykker selv. Mye klokke for pengene vil jeg nok si at den er. Den kan fortsatt fåes kjøpt på Squale sinne hjemmesider.
SQUALE DIVING WATCHES | OROLOGIO PROFESSIONALE SUBACQUEO PER SUB

Litt info om 2824-2, lånt fra ETA sine sider.



Standard:
justeres i to posisjoner med en gjennomsnittlig gange på + / -12 sekunder / dag , med en maksimal daglig variasjon på + / -30 sekunder / dag.

Elabore:
justeres i tre posisjoner med en gjennomsnittlig gange på + / -7 sekunder / dag med en maksimal daglig variasjon på + / -30 sekunder / dag

Topp:
justeres i fem stillinger med en gjennomsnittlig gange på + / -4 sekunder / dag med en maksimal daglig variasjon på + / -10 sekunder / dag

Chronometer:
en gjennomsnittlig gange på -4 / 6 med en maksimal daglig variasjon på + / -5 sekunder / dag

Chronometer versjonen må oppfylle strenge standarder fastsatt av COSC. Chronometer verkene er serie nummerert som det er et krav i sertifiseringen. Videre bør det legges merke til at bruken av dekorasjoner på verkets deler, generelt bare en estetisk forbedring, øker også med karakteren.

Takk for titten!!
 
Redigert av en moderator:
Alltid kjekt å et innblikk i en klokkeservice på denne måten! Veldig kult, gleder meg til å se mer :)