Pussing av ur

Medlem
11. mai 2009
Innlegg
37
Sted
Gjøvik
Hei

Hvis man har et ur som virkelig trenger en omfattende pussejobb, dvs store riper / hakk i kassen, hvor bør man helst henvende seg og i hvilket sjikt vil prisen ligge?

Personlige erfaringer ville vært veldig verdsatt.

Har i det minste innsett èn ting, det er en såpass omfattende jobb at jeg trenger profesjonell hjelp.

Håper på gode tips :)
 
Hvis du er i Oslo og har mulighet til å komme på NURK-møter kan du jo ta en prat med Roger Sveian. Han gjør litt slike pussejobber på si, og er visst blitt ganske flink til det (har ikke fått gjort noe selv, men hørt fra folk som har). Tror ikke han tar det hvite ut av øyet for det heller.
 
Er det noen som vet hvordan man gjør dette selv. Har selv en klokke med noe småriper i kassen som jeg gjerne skulle ha pusset bort. Mener å ha hørt at Clas Olsson eller Biltema selgere et slikt "vidunderpussemiddel"


jk
 
Veel, vet ikke hvor lettvint det er å bare sende tilbake en klokke fra 80tallet til Tag Heuer med instruksjoner om å gjøre den blank og fin igjen.

Min umiddelbare tanke var jo at gullsmeder o.l. med god forstand på eldre smykker og denslags ville være behjelpelige med å pusse den blank og fin.

Men det er snakk om stainless, ingen edlere metaller dessverre.

Jeg får vel bare kaste meg ut i det.
 
Veel, vet ikke hvor lettvint det er å bare sende tilbake en klokke fra 80tallet til Tag Heuer med instruksjoner om å gjøre den blank og fin igjen.

Min umiddelbare tanke var jo at gullsmeder o.l. med god forstand på eldre smykker og denslags ville være behjelpelige med å pusse den blank og fin.

Men det er snakk om stainless, ingen edlere metaller dessverre.

Jeg får vel bare kaste meg ut i det.

Omega har Bienne, ser ikke bort i fra at Tag også har en liknende tjeneste..
 
Er det noen som vet hvordan man gjør dette selv. Har selv en klokke med noe småriper i kassen som jeg gjerne skulle ha pusset bort. Mener å ha hørt at Clas Olsson eller Biltema selgere et slikt "vidunderpussemiddel"


jk

Om det du skal polere i utgangspunktet er blankt, heter "vindundermiddelet" Autosol og kan kjøpes på stedene du nevner.
Les bruksanvisningen og ikke overdriv gnikkingen! Knallbra middel...IMO.
Lykke til!
 
Veel, vet ikke hvor lettvint det er å bare sende tilbake en klokke fra 80tallet til Tag Heuer med instruksjoner om å gjøre den blank og fin igjen.

Min umiddelbare tanke var jo at gullsmeder o.l. med god forstand på eldre smykker og denslags ville være behjelpelige med å pusse den blank og fin.

Men det er snakk om stainless, ingen edlere metaller dessverre.

Jeg får vel bare kaste meg ut i det.

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men kontakt denne Roger Sveian i Oslo, han er god.
Jeg vet også om en urmaker på Stabekk som har utstyr til å polere flere ulike type kasser og lenker. Finnes muligens urmakere som kan noe liknende der du bor?
 
Det spørs hvilken klokke det er.

Jeg har personlig god erfaring med Bjerke i Oslo når det gjelder polering. Synes de har gjort en svært god poleringsjobb. Fordelen med å bruke Bjerke på Rolex er at urmakerne jobber med polering regelmessig slik at de får kontinuerlig mengdetrening.

Ossur Solheim skal visst være flink på Omega, men det der noe lang ventetid der.
 
Jeg studerer i utlandet, men er ofte i Oslo.

Bjerke, hvor høyt ligger de i pris på slike ting?

Setter veldig pris på kontaktinformasjon til urmakeren i Stabekk.

Det er snakk om en Heuer 844/3 forresten
 
Heisann,

For å polere selv ville jeg benyttet meg av Hochglanzpflege, veldig fin korning gjør at du får en lytefri "mirrorshine". Til de børstede/satinfinisherte flatene får du flere typer pads og sandstener avhenging av hvor grov finish du ønsker.

Da jeg jobbet på Bjerke begynte en oppussing av kasse og lenke på omkring 1800,- hvis jeg ikke husker feil.

Siden du har en Tag Heuer kan du komme innom meg hos David Andersen på Egertorget, så skal gi deg en hjelpende hånd.

Å pusse og polere for hånd med papir eller dremel fører ofte til at man sliper ned kantene slik at de blir "avrundet" noe som ikke ser noe særlig ut.

Lykke til-eller velkommen!

Mvh Marius