Pris på overhaling av Breitling klokke

Medlem
6. des. 2007
Innlegg
52
Sted
Stavanger
Hei

Jeg har en 2001 Breitling SuperOcean Pro og jeg regner med at den vil trenge en overhaling før eller senere. En kollega av meg måtte ha sin TagHeuer til overhaling nylig og han måtte ut med litt over 3000 kroner. Er det noen som har erfaring med hvor mye det koster med en Breitling overhaling? Utføres dette av urmaker eller sendes det til Breitling for vedlikehold?
 
Jeg har ikke hatt min Aerospace til overhaling, da dette er elektronikk og ikke mekaninsk urverk. Men når Rolexen skal på service om 5år blir det Bjerke som får jobben. Pris er ca 3500 tror jeg.
 
Har ikke hatt min brietling inne enda, men jeg innbiller meg at det er 4000-5000. Det kommer ann på hva som må gjøres da, om det bare er en sjekk og litt oljing, eller om de finner deler som må byttes ut. Du tenker på en overhaling av klokkens maskineri, ikke sant? Det er ikke polering av kassen du snakker om?
 
Hei

Ja, det er overhaling jeg tenker på. Noen plasser sies det jo at dette bør gjøres hvert 5 år eller noe i den duren mens andre sier at så lenge den går bør man ikke gjøre noe med den....hva gjør andre her på forumet?
 
Greia er at så lenge den går så er det ikke noe problem i seg selv. Når det har vært en stund siden, så vil den begyne å gå mindre presist, men den tar ikke noen skade av det. Det er ikke nødvendig i den forstand at klokken har vondt av det, men det er jo irriterende at den går feil da. Du får rett og slett bare se ann kostnaden og når du syns den begynner å bli litt for upresis så får du sende den inn, beste rådet jeg kan gi.

En ting som derimot er viktig, det er at du en gang i året får den trykktestet og sjekket pakningene. Dette koster 100 kr eller noe og tar ikke all verden av tid. I værste fall kan utfallet av å ignorere dette være at du ødelegger klokken fordi du trodde pakningene var i orden og badet med den.
 
Nå har ikke jeg spesielt peiling på urverk, men kan ikke dette med at det går upresist skyldes at det f.eks. trenger olje/smøring? At den går upresist vil da i den forstand kunne tolkes som at det foregår en mye høyere motstand mellom delene (dermed høyere slitasje) enn når urverket nysmurt og nytt.

Da er det kanskje lurt å oppsøke urmaker først som sist, før man eventuelt sliter på deler til den grad at de må skiftes.