Preachers fistfull of watches

Medlem
16. juli 2013
Innlegg
7.665
Sted
Noreg
Min klokkereise

God dag sonen!
Jeg har tenkt på å lage et sammendrag av de klokkene jeg har hatt opp igjennom og hva som er i samlingen idag lenge, og ikke bare skumme fløten ved å lese og se på andres flotte tråder.

Min far har alltid vært opptatt av klokken sin, og alltid villet ha kvalitet. Som en kurositetsopplysning har han kun hatt to klokker i sitt 55 år lange liv - to Certina DSer, en fra midt på 70-tallet og en fra midt på 90-tallet. Dog er de kvarts begge, men de har vært med på alt og litt til. Så Certina er et merke som ligger nært for min del.
Planlegger forøvrig å overta og sette i stand den eldste på sikt.

Som nevnt, har jeg alltid vært fasinert av fars klokke, og fikk tidlig en barneklassiker av typen Flik Flak, mye lik denne:

73ab4eb440ca226844255bc9c97c83c2.jpg


Denne hang med noen år, til remmen var utslitt og armen for stor. Da ble det noen år med diverse GUL-klokker, en Casio og en tid uten klokke, før vi reiste til Basel, Sveits i 2001. Dessverre var jeg for ung og uvitende til å skjønne hvor jeg var klokkemessig, men kjøpte en Swatch av denne typen:

48045591a6a6ab7be6180f0cc84c8926.jpg

Swatch Body and Soul Skeleton Automatic

Denne hang med last og brast i en del år, og fikk myye juling(bl.a et sykkelstup mot asfalten, hvor glasset tok imot). Dessverre har denne forsvunnet, og mistenkes glemt av en uansvarlig eier hos en urmaker i Moss.
Deretter følger en kort periode uten klokke, med myye vindushopping på Certina-klokker, og særlig det som skulle bli min 18årsdagsgave fra far.

54EB600A.jpg

Certina DS Type X-02

Denne stod og ventet på frokostbordet om morningen, og jeg tror jeg vokste en meter når jeg tok den på! Brukte og misbrukte denne som beater i mange år, før den ble pensjonert pga. en skivestøtte som knakk, og et prisoverslag som skremte meg fra å fikse den. Ble liggende 5 år i skuffen, inntil jeg satt den i stand i 2013 - for en betydelig hyggeligere sum enn først anslått. Takk til TusenTikk i Bergen for god hjelp!

Blåfargen i skive og bezel fasinerte meg den gangen, og fasinerer meg stadig. Dessverre får den ikke den armtiden den fortjener, men den har livstidsplass i samlingen.

Som følge av Certinaens tur i glemselen, ble det igjen en periode uten klokke, frem til 2011. Dette året kom det inn to batteriklokker, og startet opp det som skulle bli den galskapen det er idag.
Den første var en Victorinox Maverick DualTime, kjøpt LNIB av en hyggelig kar på et bilpleieforum, og den andre var en gave fra min vakre kone i anledning vår første bryllupsdag, en Gant Kingstown.
Er veldig fornøyd med begge, og brukte de begge masse i min korte karriere på kontor, men dessverre er de mer i boksen enn på armen.

9570CE0D.jpg


2DBF2049.jpg


Begynte ute i felt igjen i 2012/13, og måtte ha noe som tålte pryl og kunne levere synlighet og lesbarhet på det jevne. Valget falt på Traser, nærmere bestemt en Long Life.

E04CD7BC.jpg


Denne gjorde definitivt nytten, og var fast inventar på arbeid vel et års tid, før lysten på noe mekanisk ble for stor. Denne ble solgt for en hyggelig sum til en kollega av meg, og ser den til stadighet.

2014 var året det tok av - sett fra mitt ståsted, og jeg begynte med letingen etter et dressur til min svigerinnes bryllup i mai. Etter litt leting frem og tilbake, falt impulsvalget på en LNIB Tissot som @Minuteman ville selge. Litt høflig pruting og uret var på vei i min retning.

DC290013.jpg


Klokken; nærmere beskrevet, en Tissot Carson Powermatic 80, gjorde nytten og vel så det i bryllupet og til andre anledninger som krever skinnrem og høyglans.
Dessverre har jeg funnet ut at det er for fint til å ligge i skuffen ved 9 av 10 tilfeller, så uret ligger p.d.d. for salg.

Neste klokke på vårparten 2014 inn var en LNIB Seiko SKX009J, og med det arbeidshesten som skulle bli keeper #1!

AE564D71.jpg


Den fikk mye juling på arbeid, og var med på det meste. Den fanget også en annen kollega av meg sin oppmerksomhet, og gikk videre til han nå på nyåret 2015. Greit å holde de i nærheten om savnet skulle bli for stort.

Det gikk en messing/bronse-bølge over sonen her i fjor, og jeg klarte å hive meg på denne med en pent patinert Armida A8 Brass. Dette var og ei klokke jeg trodde kom til å bli værende, men den måtte ut likefullt. Rakk dog å være med på mye artig, deriblant en tur til Færøyene.

7ECE5BD0.jpg


Mitt første bomkjøp kom på sensommeren, i form av en Fortis B42 kronograf. Bomkjøpet var ene og alene min feil, da jeg ikke undersøkte godt nok på forhånd, og gikk på et ganske friskt tap når denne gikk videre i en byttehandel. Lekse lært! Impulskontrollen er _litt_ bedre som følge av dette.

E0EB8C66.jpg


Som nevnt over, gikk Fortisen videre i en byttehandel, og inn kom det som er fødelsårklokken til min sønn, og med det garantert en keeper - en 2012
Omega Seamaster 300 Professional, ref. 212.30.41.20.01.002

59F23CFB-F6A7-4924-9005-BEC3FB13DF4B.jpg


Vet at ikke skjelettvisere er alles kopp te, men de faller i smak her, og det holder for meg! Dette uret har forøvrig vært en liten drøm helt siden jeg begynte å se på klokker, så her har markedsføringsavdelingen hos Omega gjort en god jobb!

Etter Omegaen kom i hus, hadde jeg bestemt meg for å sette på handlebremsen resten av året, men det klarte en Citizen i Stavanger å gjøre en endring på.
Impulskjøp igjen, av en pen Citizen Grand Classic med et spennende Miyota 9010-verk - som etter sigende er i samme liga som klokker til mye mer penger enn det denne koster.
Sagt og gjort, så lå denne i boksen også.

671F2F7D-C30D-40AF-ABD5-5E2F584F6B95.jpg

Foreløpig kun på skinn-NATO, da jeg ikke har fått fingeren ut og tilpasset lenken til labbene mine. Liker godt de blånerte viserne mot den hvite skiven. Dresses enkelt både opp og ned, alt etter humøret og tilstelning.

Bomkjøp #2 ble en vintage-smell. Ikke en stor en, men likefullt en smell.
Fikk blod på Citizen-tannen, og siden jeg er i marked etter en kronograf, ble det mye surfing på eBukta etter denne kombinasjonen.
Fant et flott eksemplar i England, og auksjonen sneglet seg mot mål. Vant denne og etter noen dager lå denne og ventet på Posten.

27F46C63-4192-478D-B8BB-6F01B34BD944.jpg


Proposjonene ble helt feil på min arm; klokken var for liten i diameter og for høy i forhold til diameteren. Så denne gikk til Oslo, og i bytte kom en Seiko SKX007K.

45372D28-00F3-4DAC-934F-5762BFE6BACA.jpg


Denne gikk umiddelbart rett videre til en hyggelig barberer i byen, og han var storfornøyd.

Så da var det store(igjen, fra mitt ståsted) spørsmålet om jeg skulle knipe igjen og spare til en Omega PO, eller å handle en ventepølse i form av en Orient Saturation Diver.

Utfallet var omtrent spikret på forhånd, så etter et par PMs med @adamskater, var Orienten på lanken. Og der har den vært omtrent siden!

38C7C5DA-7410-43C8-98ED-23077AAAE48A.jpg


Skuddsikker, med in-house urverk til en sum som burde gjøre Rolex flau over hva de forlanger for en SeaDweller - uten at jeg skal påberope meg verken å ha sammenliknet disse eller prøvd SDen.
Angrer ikke et sekund på denne, og om ikke noe ekstraordinært skulle skje, blir denne værende.

Veien videre er noget uklar, men jeg vil ha en kronograf inn i samlingen - en SeaGull til å begynne med, og eventuelt en Stowa på sikt. Tiden og lommeboka vil vise!

Takk for titten, og for at du holdt ut med mine tidvise elendige skriveegenskaper!

Mvh.
Thomas
 
Redigert av en moderator:
Mange fine klokker der. Det viser at klokkeglede nødvendigvis ikke har noen sammenheng med verdien på klokkene:)
 
Tack för att du delar med dig. Som redan sagts, blir spännande att se vart klockäventyret tar dig vidare.
 
Etter at jeg for alvor tok opp igjen denne interessen, har Ingenieur-serien til IWC alltid fasinert meg litt mer enn alt annet. Og da jeg skulle lete opp hva keeper-Myhre hadde på armen i et program på TVNorge, snublet jeg over det som så definitivt er min nye favoritt!

IWC Big Ingenieur IW5005-05 7-days Power Reserve, cal. 51113.



Så da gjenstår det å se hvordan jeg skal klare å erverve meg denne, da den eneste jeg finner på nettet, ligger til ca. 90k..
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Hei!

Mitt første halvveis seriøse ur etter diverse Swatch'er var en to-tone Certina DS med safirglass. Jeg har den ennå, men batteriet døde for sikkert ti år siden.

Du har hatt en spennede reise, og jeg håper du får ordnet deg med den IWC'en. Flott ur, det synes jeg også.
 
Den IWCen er rå. Men er ikke 5005-01 temmelig lik, til halve prisen?

Joda, de så tilsynelatende ganske like ut. Hva som utgjør forskjellen vet jeg ikke, men da har man jo noe å undersøke :)
Om ikke et er markant forskjell, så er det jo straks mer oppnåelig
 
Joda, de så tilsynelatende ganske like ut. Hva som utgjør forskjellen vet jeg ikke, men da har man jo noe å undersøke :)
Om ikke et er markant forskjell, så er det jo straks mer oppnåelig

Har prøvd å finne ut av det - eneste forskjellen ser det ut som, er at -05 er med lenke, og -01 er med rem. Så tror nok 90K er i overkant og at du da skal kunne finne en -05 ned mot iallefall 50-55K, uten at jeg har søkt på chrono24
 
Har prøvd å finne ut av det - eneste forskjellen ser det ut som, er at -05 er med lenke, og -01 er med rem. Så tror nok 90K er i overkant og at du da skal kunne finne en -05 ned mot iallefall 50-55K, uten at jeg har søkt på chrono24

Tør ikke gå hardt inn for å finne verken priser eller forskjeller på de to, for kjøpelysten er større enn kjøpsevnen for tiden. Så får sitte på gjerdet og se kontoen vokse litt før man går i gang med undersøkelser.

Det sagt, får man denne modellen BNIB hos Bjerke? Eller er Big Ingy en utgått modellserie?
 
Som nevnt tidligere, er kompressorkasser noe som tiltaler meg. Ikke spør hvorfor, da jeg ikke har noe logisk svar - det bare er sånn :)

Kom over en av de tøffeste av sorten idag, og lurer rett og slett på om noen her på sonen har eller vet om noen som har en slik?



Jaeger LeCoultre Master Compressor Diving alarm Navy seal - ref. 183T770

For dette er i mine øyne den ultimate kompressoren, og med en nypris deretter.. Så om den finnes i bruktmarkedet, er jeg takknemlig for alle tips om hvor den befinner seg
 
Som nevnt tidligere, er kompressorkasser noe som tiltaler meg. Ikke spør hvorfor, da jeg ikke har noe logisk svar - det bare er sånn :)

Kom over en av de tøffeste av sorten idag, og lurer rett og slett på om noen her på sonen har eller vet om noen som har en slik?



Jaeger LeCoultre Master Compressor Diving alarm Navy seal - ref. 183T770

For dette er i mine øyne den ultimate kompressoren, og med en nypris deretter.. Så om den finnes i bruktmarkedet, er jeg takknemlig for alle tips om hvor den befinner seg

Jaeger-Lecoultre blir etter mitt syn aldri feil, og denne har en fin komplikasjon i alarmen. De fleste JLC-er her på sonen ser ut til å være Reversoer - ingen ting galt med det, men JLC-dykkere ser det ikke ut til å være så mange av. Kanskje noen kan bidra med et bilde eller tre?
 
Var innom Gjertsen i Galleriet idag, og rakk å prøve LLD og nye Seamaster 300 SS. Rakk dessverre ikke å prøve den blå Seamasteren(titan), men da har jeg en anledning til å svinge innom igjen :rolleyes:


Fikk en veldig god følelse med denne på armen, og det frister å kjøpe denne før prisstigningen får sin påvirkning også her. Ikke at 1100 kr er voldsomme summen i denne sammenhengen, men smuler er også brød.


Denne gav meg dessverre ingenting. Håper den blå kan gi meg godfølelsen ved neste besøk. Synd Omega er så trangsynt på det med blå og titan, særlig siden forgjengeren kom i SS som sort og blå.
 
  • Liker
Reaksjoner: Dr.Skinnywrist
Da var det dags for en oppdatering her, med det som setter et foreløpig punktum for innnkjøp.



Longines Legend Diver er virkelig et flott ur med masse subtilt 'nærvær', og gjør seg kanongodt på dertil egnet NATO.

Fikk med en grønn NATO av Jørgen hos Otteren, da jeg måtte ha ei 'venterem' inntil den lengre utgaven av originalremmen kommer. Forøvrig også et pluss i margen til Otteren, for å hive med en NATO til 299,- er det ikke alle som hadde gjort. I hvert fall ikke etter at jeg skviste de litt på pris i tillegg. Men gir god grunn til å handle der igjen :)
 
Gratulerer så mye med en flott Longines
Ble jo veldig tøff på Nato også
 
Etter å ha prøvd SD ved to GTG nå, så må jeg ærlig si at den har krøpet under huden på meg.
På tross av sine 'usle' 40mm finner jeg at den passer uforskammet godt på armen.
Tror rett og slett det har med høyden på kassen å gjøre, og at glasset stikker over bezelet - som en forsiktig tributt til dykkerur fra en svunnen tid.
Det hjelper og på at lugs er litt slankere enn på Sub, da den maxikassen er lite symmetrisk heldig..
Så utfordringen er jo prisen, som ikke ser ut til å synke med det første. Men får se hva det kan bli :)

 
Da var Citizen ut døren, og savnet etter en messingklump foreløpig stilt i form av en byttehandel med en Helson Shark Diver brass.
Førsteinntrykket er bra, men den er en del grovere i utførelsen enn Armidaen jeg hadde tidligere, men satser på at den kan vokse på meg og fylle rollen som sommerklokken 2015 :)
Verket er et Seiko NH35, og det er en pålitelig arbeidshest som holder tiden godt.