"Perfekte" Rolexer fra Hong Kong

Lien

Støttemedlem
Medlem
15. nov. 2011
Sted
Bergen
merk den setningen : "As many of you know that we already do complete dial reprints on old dials we have a set of the correct printing dies. "
:cool:

Jeg har lenge lekt med tanken på å freshe opp krona på min 5513.

Prøve litt i dag, men fikk dessverre ikke sveisepinnen til å tenne :(

BF94CFD1-BF61-4B29-86E5-9F4496991ED9-3379-000001A2A54A478A.jpg

Rart man er skeptisk til den evige flommen av perfekte, patinerte subs som selges fra hong kong....

Kul teknologi dog, ser ikke helt problemet med å gjøre det per se (vs feks å polere en kasse) men problemet blir som alltid når noe representeres som noe annet enn hva det faktisk er.

Helt enig, at det er mulig å restaurere klokken sin så bra som dette er jo i seg selv bare positivt. Som du sier, hele problemet oppstår når en person selger en slik perfekt vintage som om den var urørt når det ikke er tilfelle.

Ja, jeg er i utgangspunktet enig med dere, jeg har ingenting imot å ha en oppsveist klokke så lenge det ikke er mulig å se at det er gjort noe med den.

Jeg har lenge lekt med tanken på å freshe opp krona på min 5513.

Prøve litt i dag, men fikk dessverre ikke sveisepinnen til å tenne :(

BF94CFD1-BF61-4B29-86E5-9F4496991ED9-3379-000001A2A54A478A.jpg

Haha, din tullebukk. Den tenner ikke når du ikke har jordet klokken.
Skal vedde på at du ikke har jordet den med vitende vilje bare for å narre oss.

Sveisebordet er jo jordet, men går kanskje bedre om jeg setter klokken på lenke igjen. (Selvom det er ca. like mye stål i lenka mi som i natoremmen)

Mulig jeg er gammeldags og sær, men jeg har absolutt ingen sans for "restaurering" av kasser med sveising og "restaurering" av skiver for å oppgradere en sliten klokke. Detter er IMHO kun profittbasert og ødelegger ekte slitne vintage ur. Dokumentasjon- og selger blir ennå viktigere. Vintage newcomers .. stay alert, dette er farligere enn å tjenetstegjøre i Afghanistan.
Tom

Håper jeg aldri havner på vintagekjøret, så utrolig mye man må passe seg for.

Jeg har ikke noe mot at man shiner opp gamle bruksklokker. Så lenge folkene som kjøper dette er 100% klar over at klokka har blitt tuklet med. Gamle klokker som har stor samler- og historisk verdi burde selvfølgelig være i så original stand som mulig. Men synes det er bare morro at vanlige 5513 feks blir i nyskick:)

Rart man er skeptisk til den evige flommen av perfekte, patinerte subs som selges fra hong kong....

Kul teknologi dog, ser ikke helt problemet med å gjøre det per se (vs feks å polere en kasse) men problemet blir som alltid når noe representeres som noe annet enn hva det faktisk er.

Nettopp:
Det er jo flott at man kan restaurere eldre UR, og ta vare på dem for ettertiden. Dette har jo foregått så lenge det har eksistert klokker å samle på, men når dette industrialiseres på denne måten i et lavkostland, tror jeg vi få følgende konsekvenser:

1. Mange verdifulle klokker vil bli restaurert, og presentert som NOS eller som svært lite brukt. Upusset kasse etc. juks altså. Dette finnes i massevis på ebay allerede. Dette gjøres for å oppnå gode priser på salg nettet.
  2. Dette vil kunne føre til at markedet vil får mange verdifulle ur med Uekte patina. (Det kan jo også snike seg inn noen uoriginale elementer i slike restaurerte klokker.)
  3. Ettersom det vil kunne bli vanskelig å skille strøkne originale ur fra restaurerte (på ebay), vil det bli økt fokus på ekte patina av alle kategorier.
Dette har jo skjedd for lenge siden innen automobil. Ettersom flere og flere biler blir restaurert, blir bilene som har originale elementer og patina, stadig mer ettertraktet.*
Klokkesamlere vet å sette pris på 100% originale klokker med ekte patina med spor av bruk og hairlines, men jeg tror altså at denne trenden vil bli ytterligere forsterket.*
Jeg får støtte utsagnet til MINUTE_REPEATER*
” helst så gammel og rusten som mulig....”
Legger ved bilde av min favorittklokke, 1675 fra 1970. Denne er ihvertfall ikke restaurert.
DSC_6796_zps34322fb1.jpg

Redigert:
Mulig jeg er gammeldags og sær, men jeg har absolutt ingen sans for "restaurering" av kasser med sveising og "restaurering" av skiver for å oppgradere en sliten klokke. Detter er IMHO kun profittbasert og ødelegger ekte slitne vintage ur. Dokumentasjon- og selger blir ennå viktigere. Vintage newcomers .. stay alert, dette er farligere enn å tjenetstegjøre i Afghanistan.
Tom

Det er derfor jeg holder meg til litt halvshabby vintageklokker, da vet du stort sett hva du får :)

Men suben min har en del korrosjon på kassen under lokkanten slik at den sannsynligvis ikke er helt vanntett. Hadde egentlig ikke hatt noe i mot sveising der siden det er et ikke synlig sted på klokken og kun en teknisk rehabilitering. Litt som å sveise rust på veteranbil, det er jo legitimt. Er det dyrt å få gjort dette? Noen som vet?

Det er derfor jeg holder meg til litt halvshabby vintageklokker, da vet du stort sett hva du får :)

Ehhh, nei ;)
Vintageselgere plukker gjerne deler fra en pool, og setter sammen til klokker innenfor ulike prissegment. Feks deler med nydelig patina fra ulike klokker settes ammen til én kanonklokke, som vil oppnå høy pris. Osv.

Selges gjerne med tekst som "100% original Rolex"...fordi delene er originale Rolex..men man må gjerne være ekspert (hei lobergen ;)) og/eller stille alle de riktige oppfølgningsspørsmålene (og få svar!) for å få frem at de ikke er originale for klokken...

Klokkene kan mao være modifiserte. Noe som IMHO selvsagt burde vært opplyst.

Sier absolutt ikke at dette skjer med alle vintageklokker (eller dine!), men det er en av fallgrubene man må ta høyde for...

:eek:

Såååå, altså, sånn helt teoretisk, hvis jeg hadde kjøpt en Sub for 30 år siden og med gjevne mellomrom (sånn ca. hvert 5. år) hadde levert uret til service hos en AD. Og denne AD'en med gjevne mellomrom hadde:

- Skiftet pakkninger
- Skiftet krone-tube
- Skiftet krone (som var oppskrapt og slitt)
- Skiftet diverse gang hjul (som var slitt)
- Skiftet hovedfjær (forbedret kvalitet på ny type)
- Skiftet glass (4 poleringer var nok, nå kunne ikke glasset tåle trykktesten lenger)
- Skiftet visere og dial (lume materialet hadde startet å falle av)
- Foretatt skånsom polering,

så ville altså ikke dette uret lenger vært orginalt?

Frode.

Såååå, altså, sånn helt teoretisk, hvis jeg hadde kjøpt en Sub for 30 år siden og med gjevne mellomrom (sånn ca. hvert 5. år) hadde levert uret til service hos en AD. Og denne AD'en med gjevne mellomrom hadde:

- Skiftet pakkninger
- Skiftet krone-tube
- Skiftet glass (4 poleringer var nok, nå kunne ikke glasset tåle trykktesten lenger)

Frode.

Jo, originalt Rolex men ikke "matching numbers" originalt for de som bryr seg om det (selv er jeg ikke i den kategorien).

Dette blir jo litt som veteranbil. Det er mer stas å ha en bil som;
-Ikke har vært i kollisjon.
-Har orginal lakk(selvom den kansje er litt matt)
-Ikke er rustsveiset og heller ikke har rust.
-Har samme motor som den ble bygget med(matching number).
-Og har historikk i orden.

Andre biler er orginale, men den våte drømmen er jo de funnene der alt bare er som det alltid har vært. Blir jo nesten våt i øyekroken av å tenke på alle ting bilen/klokken kan ha vært med på.

- Skiftet pakkninger
- Skiftet krone-tube

Frode.

Det ville fortsatt bestått av originale Rolex-deler og sånn sett være originalt, men med ny skive og visre ville det åpenbart ikke lenger ha noen (liten) samlerverdi.

Poenget i den nevnte saken er at mistanken dreier seg om laserrestaurerte kasser og ovnsbakte skiver selges som om klokken er urørt, dvs opprinnelig stand som ved kjøpstidspunkt. Restaturering kan være fine greier det, men må selvsagt opplyses om.

Det ville fortsatt bestått av originale Rolex-deler og sånn sett være originalt, men med ny skive og visre ville det åpenbart ikke lenger ha noen (liten) samlerverdi...................

He he. Vil ikke påstå at de nydelige Red Sub's med perfekte skiver som vi ser bilder av med gjevne mellomrom er særlig billige :rolleyes:

Frode.

Jeg ville iallefall ALDRI kjøpt en klokke fra en viss selger i Hong Kong som tilsynelatende har ustoppelig tilstrøm av DRSD med perfekt patina og mint kasser.

Han må jo snart bli tatt på fersken. Det går jo ikke an.